    From: No Name <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Date: Mon, 07 Oct 2002 15:05:24 +0200

    (...)
    > Niestety banki przy stopie efektywnej nie uwzględniały prowizji i opłat,
    > więc nadal trudno było porównywać oferty. Tu z pomocą przyszedł ustawodawca
    > i wprowadził pojęcie stopy rzeczywistej, która w zamyśle (dzięki
    > uwzględnieniu kosztów) miała właśnie umożliwić porównywanie ofert różnych
    > banków. Niestety to się nie udało.

    Matematyka jest królową nauk, ale stopę rzeczywistą należy ustalać tak:
    - chcę pożyczyć 25k zł na rok, proszę powiedzieć ile mnie to będzie
    kosztowało, łacznie z prowizjami i wszystkimi opłatami. Tylko mi tu
    proszę nie ściemniać i nie opowaidać o losowaniu wycieczki do
    Pernambuco, co to Goździkowej rzeście wciskali. Czy na pewno, czy może
    być inaczej (od czego to zależy, np. zmienna stopa, etc).
    Wychodzi dajmy na to, że 30k zł do zwrotu. Idziemy do drugiego banku i
    porównujemy. Przy okazji możemy policzyć, jak się komu chce, w celu np.
    porównania z inflacją, oprocentowaniem lokat i spodziewaną podwyżką
    dochodów. Frustracja murowana. Szczególnie przy kredycie hipotecznym -
    będziemy zdziwieni, dlaczego dyrektor banku jeździ takim tanim
    samochodem, skoro zarobi na cztery nowe (piiiip, żeby nie było, że spam).
    Nie żebym taki mądry był sam z siebie - tabelki z przykładowymi liczbami
    znalazłem na stronie dojcze banku dla obywateli niemieckich. Ciekawe
    skąd ich admin tak szybko dowiedział się o naszej ustawie o kredycie
    konsumenckim.

    Pzdr: Dogbert