  • Data: 2009-12-14 15:02:57
    Temat: Re: Skimming - okradają bank a cierpi klient
    Od: Michal_Ko <m...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

    RudeBoy pisze:

    > No właśnie też tego kompletnie nie rozumie. Bo karty które wydał nam ING
    > nazywane były czipowymi... Oczywiście mają pasek magnetyczny :/

    Stronka ciekawa i obiektywnie zredagowana, natomiast kilka spraw bym
    wyjaśnił/zmienił:

    - Bank miał prawo a nawet wręcz obowiązek rozliczyć te transakcje-
    zgodnie z regułami organizacji płatniczych. Do cofania transakcji jest
    właśnie chargeback, czyli reklamacja, która faktycznie może potrwać
    tyle, ile mówili.
    Wiem, że w tym konkretnym przypadku to jest niesprawiedliwe i boli, ale
    weź pod uwagę drugą stronę- ktoś ten bankomat załadował pieniędzmi w
    dobrej woli i według reguł organizacji płatniczych nie można po prostu
    anulować tego rozliczenia. Jednak...

    - DOBRE banki w takiej sytuacji warunkowo uznają konto sporną kwotą- a
    przynajmniej na pewno takie rzeczy wykonują dla KK i transakcji zdalnych
    w necie (chyba znacznie częstszą metodą fraudów). Tym niemniej spotkałem
    się z opiniami, że skimming na RORze też był obejmowany procedurą
    warunkowego uznania rachunku. Bank zakłada swoje pieniądze na czas
    wyjaśnienia reklamacji. Minus dla ING, że takiego czegoś nie
    zaproponował/nie przewidział.

    - Widać "mądry Polak po szkodzie" i po lewej stronie już umieszczone są
    rady, które pomagają zapobiec takim zdarzeniom. Niestety- w Polsce wiele
    rzeczy musimy sobie sami, siekierą, wyciosać, bo banki mamy na takim a
    nie innym poziomie- przynajmniej jeśli chodzi o sprawy reklamacji,
    skimmingu, fraudów... nie warto dochodzić czyja to wina, że nie byliście
    świadomi zagrożenia, ale to Wy macie w tym momencie dużo gorzej niż całe
    ING (wybacz za dawkę humoru w takiej sytuacji, ale teraz już o prewencji
    na przyszłość piszemy). Zasady postępowania z pieniędzmi w banku powinny
    być takie:

    * Na ROR leżą pieniądze tylko na bezpośrednio bieżace wydatki (max
    najbliższy miesiąc)

    * Na oszczędnościowych/lokatach/gdziekolwiek leżą inne pieniądze, w
    każdym razie na kontach nie powiązanych z kartami

    * Karty debetowe do RORów winny mieć ustawione limity dzienne i
    miesięczne, zwłaszcza poborów z bankomatów. A im więcej korzystamy z
    maszyn (zwłaszcza różnych), tym limity bardziej restrykcyjne- trzeba
    będzie wybrać czasem więcej- trudno, logujemy się i zmieniamy. Lepsze to
    niż obudzić się bez pieniędzy

    * Co idzie za pkt poprzednim- banki, które nie umożliwiają definiowania
    limitów, omijamy (ING chyba jednak umożliwia?)

    * Korzystamy w miarę możliwości ze znanych bankomatów, zasłaniając
    klawiaturę przy wprowadzaniu PIN, np portfelem. Rzut oka na szczelinę do
    kart dodatkowo może pomóc

    * W miarę możliwości/chęci/potrzeb... wszelkie transakcje bezgotówkowe
    wykonujemy kartą kredytową dobrego banku (który reklamacje uznaje
    warunkowo z marszu)- chroni to przed stratą własnych pieniędzy. (A i
    wtedy ilość kasy potrzebnej na ROR wydatnie się zmniejsza, bo odpadają
    transakcje bezgotówkowe debetówką)

    * Nie przeceniałbym SMSów powiadamiających- w momencie autoryzacji kasy
    i tak już "nie ma" i faktycznie- jak ktoś ma dobry refleks to by się
    uchronił przed kolejnymi autoryzacjami, ale problem i tak już powstał, a
    kasy na takie alerty szkoda. Poza tym chyba przy własnych zakupach
    trafiłby mnie szlag. :D

    Powodzenia w odzyskiwaniu swoich pieniędzy i KONIECZNIE uaktualniaj
    stronę i grupę, w miarę możliwości!

    --
    Michał