eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiSkimming - okradają bank a cierpi klient › Re: Skimming - okradają bank a cierpi klient
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!feed.news.interia.pl!news.nask.pl!ne
    ws.nask.org.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.d
    e!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl
    !news.neostrada.pl!not-for-mail
    From: Michal_Ko <m...@n...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Skimming - okradają bank a cierpi klient
    Date: Mon, 14 Dec 2009 16:02:57 +0100
    Organization: TP - http://www.tp.pl/
    Lines: 116
    Message-ID: <hg5kni$928$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    References: <4b2618c1$1@news.home.net.pl> <hg5bm4$6hu$1@news.onet.pl>
    <7...@m...uni-berlin.de> <4...@n...home.net.pl>
    NNTP-Posting-Host: ggq10.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1260803635 9288 83.12.172.10 (14 Dec 2009 15:13:55
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 14 Dec 2009 15:13:55 +0000 (UTC)
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.23 (X11/20090817)
    In-Reply-To: <4...@n...home.net.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:511973
    [ ukryj nagłówki ]

    RudeBoy pisze:
    > W dniu 2009-12-14 13:48, Tomasz Chmielewski pisze:
    >
    >> Ale co tak naprawde daje chip, w przypadku, gdy na tej samej karcie w
    >> dalszym ciagu jest pasek magnetyczny?
    >>
    >> Dokladnie nic - chyba, ze karta pozbawiona jest paska magnetycznego.
    >>
    >> Wydaje ktos w ogole takie? Jak jest z ich akceptowalnoscia na swiecie?
    >
    >
    > No właśnie też tego kompletnie nie rozumie. Bo karty które wydał nam ING
    > nazywane były czipowymi... Oczywiście mają pasek magnetyczny :/
    >
    >

    Stronka ciekawa i obiektywnie zredagowana, natomiast kilka spraw bym
    wyjaśnił/zmienił:

    - Bank miał prawo a nawet wręcz obowiązek rozliczyć te transakcje-
    zgodnie z regułami organizacji płatniczych. Do cofania transakcji jest
    właśnie chargeback, czyli reklamacja, która faktycznie może potrwać
    tyle, ile mówili.
    Wiem, że w tym konkretnym przypadku to jest niesprawiedliwe i boli, ale
    weź pod uwagę drugą stronę- ktoś ten bankomat załadował pieniędzmi w
    dobrej woli i według reguł organizacji płatniczych nie można po prostu
    anulować tego rozliczenia. Jednak...

    - DOBRE banki w takiej sytuacji warunkowo uznają konto sporną kwotą- a
    przynajmniej na pewno takie rzeczy wykonują dla KK i transakcji zdalnych
    w necie (chyba znacznie częstszą metodą fraudów). Tym niemniej spotkałem
    się z opiniami, że skimming na RORze też był obejmowany procedurą
    warunkowego uznania rachunku. Bank zakłada swoje pieniądze na czas
    wyjaśnienia reklamacji. Minus dla ING, że takiego czegoś nie
    zaproponował/nie przewidział.

    - Widać "mądry Polak po szkodzie" i po lewej stronie już umieszczone są
    rady, które pomagają zapobiec takim zdarzeniom. Niestety- w Polsce wiele
    rzeczy musimy sobie sami, siekierą, wyciosać, bo banki mamy na takim a
    nie innym poziomie- przynajmniej jeśli chodzi o sprawy reklamacji,
    skimmingu, fraudów... nie warto dochodzić czyja to wina, że nie byliście
    świadomi zagrożenia, ale to Wy macie w tym momencie dużo gorzej niż całe
    ING (wybacz za dawkę humoru w takiej sytuacji, ale teraz już o prewencji
    na przyszłość piszemy). Zasady postępowania z pieniędzmi w banku powinny
    być takie:

    * Na ROR leżą pieniądze tylko na bezpośrednio bieżace wydatki (max
    najbliższy miesiąc)

    * Na oszczędnościowych/lokatach/gdziekolwiek leżą inne pieniądze, w
    każdym razie na kontach nie powiązanych z kartami

    * Karty debetowe do RORów winny mieć ustawione limity dzienne i
    miesięczne, zwłaszcza poborów z bankomatów. A im więcej korzystamy z
    maszyn (zwłaszcza różnych), tym limity bardziej restrykcyjne- trzeba
    będzie wybrać czasem więcej- trudno, logujemy się i zmieniamy. Lepsze to
    niż obudzić się bez pieniędzy

    * Co idzie za pkt poprzednim- banki, które nie umożliwiają definiowania
    limitów, omijamy (ING chyba jednak umożliwia?)

    * Korzystamy w miarę możliwości ze znanych bankomatów, zasłaniając
    klawiaturę przy wprowadzaniu PIN, np portfelem. Rzut oka na szczelinę do
    kart dodatkowo może pomóc

    * W miarę możliwości/chęci/potrzeb... wszelkie transakcje bezgotówkowe
    wykonujemy kartą kredytową dobrego banku (który reklamacje uznaje
    warunkowo z marszu)- chroni to przed stratą własnych pieniędzy. (A i
    wtedy ilość kasy potrzebnej na ROR wydatnie się zmniejsza, bo odpadają
    transakcje bezgotówkowe debetówką)

    * Nie przeceniałbym SMSów powiadamiających- w momencie autoryzacji kasy
    i tak już "nie ma" i faktycznie- jak ktoś ma dobry refleks to by się
    uchronił przed kolejnymi autoryzacjami, ale problem i tak już powstał, a
    kasy na takie alerty szkoda. Poza tym chyba przy własnych zakupach
    trafiłby mnie szlag. :D


    Powodzenia w odzyskiwaniu swoich pieniędzy i KONIECZNIE uaktualniaj
    stronę i grupę, w miarę możliwości!

    --
    Michał

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1