  • Data: 2009-06-12 16:40:09
    Temat: Re: Totalna inwigilacja
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2009-06-12, Michał <r...@x...cy> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Emisja = korzystanie?

    > A kojarzysz bony sodexo? Albo lokalne waluty (np. w krakowie/zakopanem chyba są)?

    http://www.numipedia.pl/index.php?title=Pieni%C4%85d
    z_lokalny

    Wyjaśnienie NBP w sprawie tzw. "pieniądza lokalnego"

    W związku z pojawiającymi się w mediach informacjami dot. emisji
    "lokalnych pieniędzy" Narodowy Bank Polski informuje:

    1. Zgodnie z Konstytucją RP, ustawą o NBP oraz ustawą o denominacji
    złotego prawo emisji pieniądza (znaków pieniężnych) przysługuje
    wyłącznie Narodowemu Bankowi Polskiemu.
    2. Polskie przepisy nie przewidują możliwości wydawania pieniądza
    lokalnego, rozumianego jako prawny środek płatniczy.
    3. Odrębną kwestią jest możliwość podejmowania różnych inicjatyw
    zmierzających do produkcji żetonów i bonów towarowych. Ich inicjatorzy
    nie powinni jednak działać w sposób, który mógłby wprowadzić w błąd ich
    odbiorców, co do prawnego charakteru takich inicjatyw, w szczególności
    przypisywania im przymiotu pieniądza rozumianego jako prawny środek
    płatniczy.

    W związku z powyższym używanie sformułowania "pieniądz lokalny" lub
    "własny pieniądz" może wprowadzać w błąd odbiorców żetonów i bonów, co
    do ich prawnego charakteru.