  • Data: 2011-04-21 20:56:35
    Temat: Re: Ubezpieczenia ...
    Od: Maruda <m...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-04-21 22:06, MarekZ pisze:

    > Gubisz gdzieś pojęcie użyteczności. To działa podobnie jak granie u buka
    > na wysokie szanse czy to lotto i pochodne. Oczekiwana, zgodna z
    > wartością oczekiwaną strata nie zmienia istotnie jakości życia. Wygrana
    > może zmienić. Tak więc granie "przeciwko wartości oczekiwanej" nie jest
    > pozbawione sensu.
    >
    > Z ubezpieczeniami jest podobnie. Zmniejszają do zera lub przynajmniej
    > zmniejszają znacznie prawdopodobieństwo bardzo dużej straty, za pewną
    > cenę, którą decydujesz się ponieść.

    Czyli za cenę pewnej (tzn o prawdopodobieństwie = 1) systematycznie
    ponoszonej niewielkiej straty.

    Tak więc ubezpieczenia nawet poza
    > omawianymi przypadkami szczególnymi nie są kompletnie bez sensu. Choć
    > przeciętnie rzecz biorąc są nieopłacalne.

    Indywidualnie też są nieopłacalne! Nie da się analizować tej
    opłacalności w oderwaniu właśnie od wartości oczekiwanej. Grając w
    totolotka zawsze masz wartość oczekiwaną wygranej równą 50% włożonej
    kasy (bo taki zdaje się jest regulamin tej gry). Kupujesz złudzenie
    "wygranej". To złudzenie poprawia Ci samopoczucie, daje pożywkę
    marzeniom. Podobnie z ubezpieczeniem. Poprawia samopoczucie dając
    złudzenie zabezpieczenia i nic ponadto.
    Zamiast płacić jakiekolwiek składki ubezpieczeniowe - lepiej grać w
    totolotka :)
    (Troszkę tu demagogii sobie pozwoliłem, bo mam jednak nadzieję, ze
    wartość oczekiwana odszkodowania jest jednak nieco wyższa, niż 50%)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.