    From: MarekM <m...@w...interia.i-to.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: VW Bank Direct - fatalna pomyłka
    Date: Tue, 19 Oct 2004 23:19:20 +0200

    TomekD napisał(a):
    > Masz rację, zależy jak zdefiniować co rozumiemy jako system on-line.
    > Nie do końca zgodziłbym się z tobą że nie ma znaczenia jak 'system działa
    > wewnątrz', wydaje mi się to najbardziej istotne.

    Nie no, jasne - to jest bardzo istotne, gdyż to determinuje, czy próby
    wysłania przelewu kolejną sesją są ponawiane, czy nie, ale wydaje mi
    się, że ta cecha nie jest powiązana z off/on-lineowością. Wszystko
    zależy od tego, jak system potraktuje brak środków do wykonania
    zlecenia. Zauważ, że w systemie off-line też kiedyś takie zlecenie musi
    mieć ustawiony status na nieaktywny (bo dziwnie wyglądałby "przelew
    przyszły" z wsteczną datą na liście oczekujących, nieprawdaż?). Zmierzam
    do tego, że tak naprawdę to jest odrębna cecha samego systemu, a nie
    sposobu jego działania (w sensie off/on-line). BYĆ MOŻE w systemie
    off-line jest to łatwiejsze do zaimplementowania (bo algorytm może być
    taki: z systemów front-end zbierane są dane o zleceniach do wykonania,
    jak się uda wykonać - to zlecenie dostaje status "zrealizowane", a w
    "przetwarzaniu nocnym" wszystkie zlecenia z datą bieżącą (lub
    wcześniejszą) dostają status "nieaktywne/niezrealizowane").

    > Dostęp przez WWW, telefon czy w jakikolwiek inny sposób to tylko inny
    > interfejs (frontend) do komunikacji z tym samym systemem (backend).
    > Jeżeli sam system (backend) jest w stanie realizować na bieżąco żądania
    > nadchodzące z różnych źródeł (frontend) to mamy system on-line.
    > Jeżeli natomiast zlecenia z różnych źródeł (frontend) zbierane są w kolejce
    > która tylko to co jakiś czas jest przetwarzana czy przesyłana do systemu
    > (backend) mamy system off-line.

    OK - myślę, że to dobra definicja (bardziej precyzyjna i techniczna od
    mojej). Zauważ jednak, że ten "jakiś czas" może być baaardzo krótki i z
    off-line'a się robi niemalże-on-line ;-)

    > Oczywiście nie da się zastosować takiego toku rozumowania do przelewów
    > zewnętrznych które nie mogą być wykonane w dowolnej chwili.

    No właśnie: przelewy wychodzące i tak stoją w jakiejś kolejce, a czy
    1. taka kolejka powstaje na bieżąco w systemie backend (on-line),
    2. czy uzupełniana jest co jakiś czas (w trakcie "synchronizacji"
    backend<->frontend),
    3. czy też tworzona jest w systemie backend tuż przed sesją na podstawie
    danych zgromadzonych w systemach frontend (i tylko wtedy),
    to nie ma chyba nic wspólnego z tym, czy zlecenie z kolejki w momencie
    braku środków zostanie wyrzucone, czy dostanie kolejną szansę.
    Czyli nie jest ważny sposób wejścia do kolejki zleceń, tylko sposób jej
    opuszczenia. A tu już różnice pomiędzy systemem on-line a off-line są
    niewielkie: w pierwszym przypadku będzie wiadomo "od razu", że się nie
    udało, w drugim może być co najwyżej jakieś opóźnienie z aktualizacją
    statusu.

    Właściwie to miałem na myśli :-)

    --
    Marek