    From: Michal_Ko <m...@n...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: W jakiej walucie teraz warto brać kredyt?
    Date: Sun, 14 Mar 2010 23:03:45 +0100

    MarekZ pisze:
    > Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    ..

    > Argumentacja jest banalna. Śmiać mi się chce jak czasami wyczytuję w
    > prasie te przeróżne dyrdymały n/t opłacalności kredytów walutowych.

    Zależy w jakich kategoriach rozpatrujemy ową "opłacalność"...

    > Kredyt walutowy to narzędzie spekulacyjne, a do tego celu są znacznie
    > lepsze narzędzia, zarówno dla spekulacji na kursach jak i na stopach
    > procentowych. Mój obraz sytuacji jest taki: kredyty walutowe to
    > narzędzie do dymania klientów, którzy muszą mieć niższą bieżącą ratę,
    > przez banki.

    Niewątpliwie, jak większość tzw. "produktów" bankowych służy
    powyższemu... Ja się bardziej czułbym "wydymany" przez cały system,
    który okrada nas z ~ 90% dochodów i nie pozwala [w większości] rodzicom
    odłożyć na mieszkanie dla dzieci a dzieciom na mieszkanie dla swoich
    dzieci itd.

    Całe pojęcie "kredytu hipotecznego" to dymanie :)

    > Jak jestem przeciwnikiem wszelkich ograniczeń, to rozumiem
    > argumenty KNF usiłującej utrudnić bankom udzielanie kredytów walutowych.
    > Bo potem znowu trzeba się będzie na takich kredytobiorców składać, tak
    > jak niedawno na bezrobotnych. Pogadaj z tymi co się refinansowali przy
    > EURPLN 4,50 a brali przy 3,50.

    No ale ja absolutnie bym nie refinansował- KH powinna brać osoba, którą
    na niego stać... Nie jest z drugiej strony tak, że własnie dziś do
    kredytu walutowego trzeba mieć odpowiednio wyższą zdolność- przy tej
    samej kwocie?

    > Z Twojej argumentacji zrozumiałem, że traktujesz kredyt walutowy jako
    > narzędzie do spekulacji na różnicy stóp procentowych.

    Spekulacji nie spekulacji- do oszczędzenia. Przez te pierwsze kilka lat,
    kiedy odsetki stanowią ogromną część raty... w PLN wyrzucam- na dzień
    dzisiejszy- wyrzucałbym ponad 6%, w EUR mogę około 50% mniej. To kasa,
    której nikt mi nie odda.

    > Do tego służą
    > opcje albo kontrakty FRA.

    :D

    > Używając do tego celu kredytu hipotecznego
    > masz instrument wybitnie niepłynny a na dodatek obciążony koszmarną
    > prowizją w formie spreadu. Argumentacja o możliwości refinansowania jest
    > słaba, bo to kolejne prowizje, konieczność kolejnej oceny zdolności
    > kredytowej (a ta nie musi występować), kwestie psychologiczne związane z
    > realizacją straty (przecież w końcu musi odbić, itp. ...).

    Zależy jak do tych kwestii psychologicznych podchodzi dany kredyciarz.

    > A co ma do opłacalności bieżąca rata?

    Bo na bieżącą ratę ludzie zwracają uwagę.

    > Patrz z punktu widzenia wartości
    > bieżącej albo przyszłej całego kredytu jako jednego przepływu
    > finansowego. Zobaczysz jak Ci się optyka zmieni.

    Zgadza się- jest w tym pewien element spekulacji na kursie, z drugiej
    strony- nigdy nie wiadomo co się z kursem stanie. A z roku na rok kredyt
    jest spłacać łatwiej, chociażby z powodu wpływu inflacji.

    --
    Michał