    From: "root" <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Wiek emerytalny
    Date: Mon, 15 Nov 2010 22:46:09 +0100

    Użytkownik "totus" napisał w wiadomości grup

    skippy wrote:

    >Budżetowi czyli komu? Tuskowi? Schetynie? Komorowskiemu? Arułkowiczowi? Czy
    >ministrowi finansów? Budżetowi czyli komu? Ludzie na tym nie zyskają, to
    >gdzie się podzieją te, w haniebny i podstępny sposób, zaoszczędzone
    >pieniądze?

    Delikatna demagogia kolego. "Zaoszczędzone" pieniądze przynajmniej trochę
    zmniejszą zadłużanie się Państwa u własnych obywateli (tzn. mnie u ciebie i
    ciebie u mnie). De facto państwo (czyli my) utrzymujemy emerytów niejako za
    nasze PRZYSZŁE zyski. Jeśli w którymś momencie wydamy dużo więcej, niż
    szacunkowe przyszłe zyski, będziemy zmuszeni do błagania o kredyt np. z EU,
    tak jak to zrobiła Grecja. Inne państwa chętnie nam go użyczą, ale nie
    łudźmy się, że zrobią to bezwarunkowo. To pierwsze niebezpieczeństwo,
    którego boją się rządzący, bo byliby już spaleni dożywotnio jako politycy.
    Z drugiej strony zwiększenie wieku emerytalnego też jest niebezpieczne i
    wcale nie musi prowadzić do takich oszczędności o jakich w swej naiwności
    mogą sądzić politycy.
    Po pierwsze część osób starszych nie będzie mogła pracować z przyczyn
    zdrowotnych mimo, że nie osiągnęła wieku emerytalnego. Co z nimi zrobimy?
    Damy im zdechnąć? Otóż nie - wprowadzimy coś w rodzaju zasiłków, czy
    skierujemy ich na rentę inwalidzką a ludzie ci nigdy nie otrzymają należnej
    im emerytury tylko będą znowu utrzymywani na granicy śmierci głodowej - a
    więc znowu wydatki (może tylko nieco mniejsze).
    Po drugie - część osób starszych po prostu straci pracę i już nie zdobędzie
    nowej (nie udawajmy, że komuś po 60ce udaja się ta sztuka) - znowu wydatki w
    postaci zasiłków dla bezrobotnych
    Po trzecie - ewidentna niesprawiedliwość, z którą spotkają się niedoszli
    emeryci podważy już całkowicie zaufanie młodszych obywateli do swojego
    państwa. Skontatują oni, że ciężka praca tu - w tym kraju - wcale nie daje
    gwarancji przyzwoitego życia w przyszłości (koniec z GPW ;)
    Po czwarte - w wyniku odwrócenia się obywateli od własnego państwa, być może
    wielu z nich wyemigruje a już z pewnością odpłynie stad jakikolwiek
    niespekulacyjny kapitał zagraniczny.

    Można by dalej rozwijać ten scenariusz, ale już teraz nie widać, że szukanie
    tu oszczędności wpłynie w dłuższym okresie raczej na powolne staczanie się
    gospodarki.
    Proces będzie wolny ale nieuchronny. W krótkiej perspektywie sztuczka może
    się jednak udać: rząd odsunie krach w czasie, do następnych wyborów. A
    potem -" po nas choćby potop".