  • Data: 2022-03-31 15:13:57
    Temat: Re: Wkrótce koniec świata?
    Od: Olin <k...@a...w.stopce> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 31 Mar 2022 14:09:15 +0200, J.F napisał(a):

    > Tak wygasnie, jak w Fukushimie.

    "Do wybuchu jądrowego nie doszło, bo rdzeń reaktora nie może wybuchnąć jak
    bomba. W bombie znajduje się albo prawie czysty izotop rozszczepialny uranu
    U-235, albo pluton Pu-239. Materiał rozszczepialny jest rozmieszczony w
    postaci dwóch oddalonych od siebie półkul. Póki półkule są osobno, neutrony
    uciekają z nich nie powodując reakcji łańcuchowej. Do spowodowania wybuchu
    potrzebny jest detonator, który wystrzeli obie części bomby, tak by pędziły
    naprzeciw siebie i zetknęły się, tworząc masę krytyczną. Musi ona istnieć
    dostatecznie długo by nastąpił wybuch, zanim powstająca energia spowoduje
    rozpad bomby na części.

    W reaktorze jądrowym wzbogacenie uranu - czyli zawartość izotopu
    rozszczepialnego - jest dużo mniejsze (do 5%) niż w bombie (powyżej 95%) i
    oczywiście nie ma specjalnych urządzeń detonujących. Wybuch jądrowy jest w
    reaktorze wykluczony.

    Natomiast, jeśli rdzeń reaktora podgrzeje się do wysokich temperatur,
    możliwe jest uwalnianie gazów łatwopalnych. W Fukushimie po reakcji pary
    wodnej z cyrkonem wydzielił się wodór. Gdy zgromadziło się go dużo,
    nastąpiło gwałtowne spalenie wodoru i detonacja wodorowa, która rozsadziła
    wtórną obudowę bezpieczeństwa. Ułatwiło to wydostawanie się produktów
    rozszczepienia do atmosfery."

    https://faktyfukushima.pl/

    > Albo i w Czernobylu - wywalilo 35 lat temu, a ciagle cos sie tam lekko
    > grzeje ...

    Nie dlatego, że reakcja łańcuchowa dalej biegnie, tylko resztki reaktora są
    naaktywowane i jeszcze długo będą. Chodzi o fotony, a nie neutrony.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
    i absolutnie prawdziwe"
    Oscar Wilde

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/