eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny? › Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    From: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Date: Sun, 18 Dec 2005 07:18:02 +0000

    Zobowiązałem się do przedstawienia argumentów za tezą, że
    jeśli zatrzymalibyśmy w dowolnym momencie strumień towarów i usług,
    i policzyli ich wartość, to okazałoby się że wartość towarów i usług
    jest dużo mniejsza, niż podaż pieniądza.
    Nie znalazłem takich danych wprost, ale mogę przedstawić dane liczbowe
    na poparcie tej tezy.
    Na stronie
    http://www.stat.gov.pl/dane_spol-gosp/finanse_pod_go
    sp/rachunek_lata/index.htm
    podano rachunek produktów dla Polski wg. kwartałów.
    Na podstawie tej tabeli można potwierdzić tezę, że podaż produktów
    i usług rozkłada się równomiernie w ciągu roku.
    Jeśli więc podzielimy czas na mniejsze odcinki, to wartości w danym
    okresie będą bardziej zbliżone do pomiaru strumienia.
    Im mniejszy odcinek - tym "pomiar" dokładniejszy.
    Ale skoro mamy tylko kwartały - to sprawdźmy - jak jest to dla kwartałów.
    Dla przykładu weźmy czwarty kwartał roku 1996.
    Wartość dodana w tym kwartale to ok. 96 mld zł.
    Podaż pieniadza w tym okresie to niecałe 135 mld zł.
    Jak można się spodziewać - pieniądz gotówkowy to
    znacznie mniej - jedynie 23,7 mld.

    Powyższe zestawienie to jedynie bardzo zgrubny szacunek.
    Jednak opiera się na realnych liczbach - i jak sądzę -
    jest wystarczającym argumentem.

    Jurek