  • Data: 2011-08-09 10:09:20
    Temat: Re: euro w Polsce: dlaczego tak, dlaczego nie
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> szukaj wiadomości tego autora

    On 09.08.2011 11:40, Jarek Andrzejewski wrote:

    > napisałeś o kwocie kilkunastu miliardów euro, a jako dowód na to
    > podajesz informację o miliardzie złotych.
    > Tego się "czepiam".

    Napisalem o kilkunastu miliardach strat przedsiebiorstw.
    I o potencjalnym miliardzie strat bankow.

    To dwie rozne rzeczy!

    Prosi sie o czytanie ze zrozumieniem.

    > ale wciąż nie uzasadniłeś tych "kilkunastu miliardów euro".

    Wydaje mi sie, ze napisalem jasno.

    > Napisz jasno: "nie uzasadnię, bo mi się nie chce/nie wiem/mam Cię w
    > d..." (niepotrzebne skreślić :-) albo uzasadnij, skąd wziąłeś
    > kilkanaście miliardów i dlaczego twierdzisz, że straciła je Polska.
    > Inaczej IMHO nie sposób tego traktować poważnie.

    http://www.rp.pl/artykul/247925.html

    Jak donosi ,,Rzeczpospolita" (,,Rosną straty firm na opcjach walutowych",
    nr 297/2008, s. B1), straty firm na opcjach mogą sięgnąć nawet 9,2 mld
    zł. To hiobowa wieść dla polskiej gospodarki,

    http://www.rp.pl/artykul/265462.html

    Przewodniczący KNF Stanisław Kluza wyjaśnił, że przy osłabieniu złotego
    o każde 10 gr negatywna wycena zwiększa się o kolejny miliard złotych.
    Przy wczorajszym kursie euro wycena była już zbliżona do 15 mld zł.

    Szacunki KNF i tak są nieco bardziej optymistyczne w porównaniu z tymi,
    które np. przedstawił Zbigniew Jakubas. Właściciel Feroco stracił na
    opcjach ponad 100 mln zł i według niego polskie firmy mogły stracić
    nawet 50 mld zł.

    http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID=9e1b7012-04
    63-4f08-8b6f-b3dbbe7a2e11

    Według raportu Komisji Nadzoru Finansowego, który zostanie upubliczniony
    za kilka lub kilkanaście dni, tzw. ujemna wycena opcji jest zbliżona do
    15 mld zł.

    http://www.spolkigieldowe.bdo.pl/biuletyn/47/instrum
    enty-finansowe/opcje-sprawa-wagi-pastwowej.html

    Dotąd ponad 40 spółek giełdowych (licząc z bankami) wykazało straty
    związane z walutowymi transakcjami pochodnymi. Komisja Nadzoru
    Finansowego oszacowała ujemną wycenę wszystkich opcji (kwotę potrzebną
    dziś do zamknięcia pozycji) na ok. 15 mld zł. To wyliczenia oparte na
    danych uzyskanych od banków, więc obejmują nie tylko spółki giełdowe,
    ale również te nie znajdujące się w obrocie publicznym. Natomiast
    Stowarzyszenie na rzecz Obrony Polskich Przedsiębiorstw, zawiązane przez
    małe i średnie firmy, które uważają się za poszkodowane przez banki przy
    zawieraniu transakcji opcyjnych, mówi nawet o stratach sięgających 200
    mld zł. Oprócz wymiernych strat finansowych dochodzą konsekwencje
    trudniejsze do obliczenia. Chodzi np. o skutki związane m.in. z: utratą
    zaufania do banków (kwestia kompetencji pracowników, dbałości o dobro
    klientów, wiarygodności przygotowanych prognoz, jakości doradztwa),
    podważeniem wiarygodności stron transakcji (niechęć lub odmowa
    wywiązania się z zobowiązań podważa istotę funkcjonowania rynku
    instrumentów pochodnych) czy efektywnością nadzoru finansowego.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org