  • Data: 2011-08-09 10:32:50
    Temat: Re: euro w Polsce: dlaczego tak, dlaczego nie
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 09 Aug 2011 12:09:20 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >Napisalem o kilkunastu miliardach strat przedsiebiorstw.
    >I o potencjalnym miliardzie strat bankow.
    >
    >To dwie rozne rzeczy!

    no właśnie. Dlaczego więc sądzisz, że jedna z nich dowodzi drugiej -
    dalibóg, nie wiem.

    >Wydaje mi sie, ze napisalem jasno.

    Tak napisałeś jasno: "Polska straciła kilkanaście miliardów euro" (a
    więc 10-20 mld). Nie podałeś ani jednej liczby potwierdzającej tę
    kwotę.

    >http://www.rp.pl/artykul/247925.html
    >
    >Jak donosi ,,Rzeczpospolita" (,,Rosną straty firm na opcjach walutowych",
    >nr 297/2008, s. B1), straty firm na opcjach mogą sięgnąć nawet 9,2 mld
    >zł. To hiobowa wieść dla polskiej gospodarki,

    OK, już lepiej.
    Teraz pozostaje Ci tylko dowieść, że nikt inny nie zyskał na zmianie
    kursów, a zgodzę się z Tobą, że "Polska straciła" (co prawda nie jest
    to "kilkanaście", ale nie będę czepiał się szczegółów".

    >http://www.rp.pl/artykul/265462.html
    >
    >Przewodniczący KNF Stanisław Kluza wyjaśnił, że przy osłabieniu złotego
    >o każde 10 gr negatywna wycena zwiększa się o kolejny miliard złotych.
    >Przy wczorajszym kursie euro wycena była już zbliżona do 15 mld zł.

    "Straty z powodu negatywnej wyceny opcji poniosły /.../ Jastrzębska
    Spółka Węglowa. /.../ Ale to nie jest faktyczna strata, tylko utracone
    korzyści - tłumaczy Jarosław Zagórowski, prezes JSW. "

    Czyli może to nie są jednak straty, a zwłaszcza straty "Polski"?
    No i 15 mld zł to nie "kilkanaście mld euro".

    >Szacunki KNF i tak są nieco bardziej optymistyczne w porównaniu z tymi,
    >które np. przedstawił Zbigniew Jakubas. Właściciel Feroco stracił na
    >opcjach ponad 100 mln zł i według niego polskie firmy mogły stracić
    >nawet 50 mld zł.

    jedyna liczba zbliżająca się do "kilkunastu".

    >Stowarzyszenie na rzecz Obrony Polskich Przedsiębiorstw, zawiązane przez
    >małe i średnie firmy, które uważają się za poszkodowane przez banki przy
    >zawieraniu transakcji opcyjnych, mówi nawet o stratach sięgających 200
    >mld zł. Oprócz wymiernych strat finansowych dochodzą konsekwencje

    ciekawe, bo całkowity dochód podatników PIT np. w 2009 roku to ok. 181
    mld.
    Same opcje spowodowałyby wahanie wielkości całego _dochodu_
    przedsiębiorstw opodatkowanych CIT? Nie chce mi się wierzyć; myślę, że
    to szacunek w rodzju "bez kozery powiem pińcet"
    (http://pl.wikiquote.org/wiki/Kabaret_Tey)
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski