  • Data: 2012-02-16 12:17:02
    Temat: Re: ile bylo warte X zl w roku 1984?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "TZ" <g...@t...cy[ROT13]> napisał w wiadomości
    news:6092991290$20120216122858@thezas...

    > W czwartek, 16 lutego 2012, o godz. 11:58:17, napisałeś na temat: "ile
    > bylo
    > warte X zl w roku 1984?"
    > Piotr Gałka p...@C...pl,

    > Coś więcej w tym temacie możesz podać? Jakiś link itp.

    Mam na myśli dyrektywę ROHS zmuszającą do lutowania prawie czystą cyną.
    W 2005 czytałem opinię gościa, który interesował się tym zawodowo. Na swojej
    stronie zgromadził wtedy około 4000 artykułów na temat lutowania
    bezołowiowego. Jego decyzja była taka: Obkupić się w co się da zanim wejdzie
    ROHS i przeczekać, aż kilka wypadków śmiertelnych spowoduje jej wycofanie.
    Whiskersy (rosnące mikrometrowej grubości wąsy na powierzchni lutowia
    prowadzą do zwarć sąsiednich ścieżek).
    Były jakieś awarie satelitów tym spowodowane i awaryjne wyłączanie jakiegoś
    reaktora w USA.
    W zwykłym sprzęcie nikt tego tak dokładnie nie bada - się wyrzuca psiocząc
    na jakość współczesnego sprzętu.
    A zaraza cynowa występuje, gdy cyna znajdzie się w niskiej temperaturze
    (niska oznacza poniżej +13 st.C) i skutkuje stopniową zamianą spoiny w
    piasek.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Lutowanie_bezo%C5%82owi
    owe
    http://rohs.com.pl/?tag=tin-whiskers
    Rok temu na pme była dyskusja o nie słuchających kierowcy Toyotach. Ja
    stawiałem, że przyczyną jest ROHS i się okazało:
    http://evertiq.pl/news/6193
    Przy tych Toyotach to chyba był jeden wypadek śmiertelny.
    Co ciekawe ROHS nie dotyczy obecnie przemysłu motoryzacyjnego, tylko jak tu
    zrobić normalnie, kiedy wszyscy produkują wyłącznie elementy ROHS.
    A Unia planuje wprowadzenie wymagania ROHS do wszystkiego (włącznie ze
    sprzętem medycznym).
    P.G.