  • Data: 2012-02-20 22:20:51
    Temat: Re: ile bylo warte X zl w roku 1984?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > Co nie było normą? 1984 to śmierć Popiełuszki -- nasilenie wiadomej
    > wojny było ogromne! Do okrągłego stołu było daleko, do pierestrojki
    > bliżej, ale także daleko...

    Widocznie mamy inne definicje "ogromu".

    > Nawet wskazana strona GUS potwierdza moje słowa.

    No i co - 350% inflacji? To jest tylko średnio 0.35% dziennie, ok. 11%
    miesięcznie. Tzn. oczywiście to nie jest żadne "tylko", ale bez
    przesady, ludzie żyli i za "normalne" rzeczy płacili jednak złotówkami.
    Tak jak napisałem, wyrównanie po kilku miesiącach oznaczało sporą
    stratę, kilkudziesięcioprocentową.

    > Na półki sklepowe rzucano to co dostawaliśmy za freeko z zagranicy!!!
    > Wqrwiało nas to mocno -- sprzedawano to, co dostawano za darmo!
    > A Mazowiecki marudził, że tak musi być!

    Coś takiego pamiętam, ale to raczej wcześniej, nie pamiętam już
    dokładnie ale raczej przed Rakowskim, a na pewno przed Mazowieckim.

    > A pamiętasz cokolwiek? Ja nawet najwyższy kurs dolca pamiętam.
    > 13 z czymś. 13.7 za dolara -- nie pamiętam jedynie miejsca
    > przecinka. Czy to było 1370, czy 13700, czy jeszcze jakoś
    > inaczej. I wtedy kurs dolara znienacka zawalił się.

    Musiało to być 13700, z tym że akurat tego nie pamiętam. Pamiętam jakiś
    gwałtowny skok ponad 11 tys., ale generalnie dolar kosztował poniżej 10
    tys. dość długo, chyba przez prawie cały ten okres.
    Tzn. oczywiście nie neguję krótkiego wyższego skoku, zdecydowanie nie
    operowałem wtedy dolarami codziennie.

    > Raczej nie -- a dolar przez wiele lat stał niemal w miejscu.
    > W filmie Sami swoi (czy jakoś podobnie) kurs dolca pokrył się
    > z temperaturą w Fahrenheitach -- niecałe 100 złotych za dolara,
    > a do końca swej stabilności nieznacznie przekraczał 100 złotych.

    Była taka cena 70 zł dość długo, ale obroty były dużo mniejsze niż pod
    koniec lat 80, niewiele osób to interesowało, cena mogła być zaniżona.

    > A dyrektor miał inną gębę? Zarabiał w tym samym rzędzie wielkości.
    > Jedynie miał dostęp do talonów, asygnat, przydziałów...

    Ładne mi jedynie. Dodatkowo dyrektor z PZPR czy przynajmniej czegoś
    podobnego, ale przyznaję że nie wiem dokładnie jak to było z tymi ich
    sklepami.

    > Kowalski płacił za samochód rynkową cenę, dyrektor dostawał
    > asygnatę...

    Tak, jeździł 4 lata i stary samochód sprzedawał dużo drożej niż
    następnie płacił za nowy.

    > Nie wiem, o czym piszesz. W PRLi niemal wszystko w Polsce było
    > własnością państwa polskiego.

    Byli tzw. "badylarze". Także część handlu była prywatna (w praktyce),
    także teoretycznie państwowe sklepy sprzedawały także sprzęt
    np. elektroniczny przemycony prywatnie np. z Berlina Zachodniego.
    Był "czarny rynek", na którym można było kupić np. elektronikę.
    W drugiej połowie lat 80 (czy jakoś tak) zaczęły działać różne modne
    wtedy joint-ventures z kapitałem zachodnim. Powiedzmy że ustawa Wilczka
    oznaczała koniec PRL.
    --
    Krzysztof Halasa