    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: o co chodzi z frankowiczami?
    Date: Tue, 8 Oct 2019 14:47:11 +0200

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-10-08 o 13:59, J.F. pisze:

    >Zauważyć należy, iż kredyt hipoteczny to zobowiązanie na "trochę"
    >dłuższy czas niż rok. Przeanalizuj sobie ćwierć wieku i powiedz ile
    >razy CHF czy USD spadło poniżej zera, a ile razy było wyższe niż 2-3
    >zł.

    Mnie chodzi o to, ze nawet jesli klient walut nie sledzi, to rzut oka
    na wykres powinien mu powiedziec, ze sie wahaja, i z tymi 20% wzrostu
    powinien sie liczyc.

    A w perspektywie 30 lat ... kto wie - moze 20%, moze 200%, moze 2000%

    >Klient nie chciał. Często był wprowadzany w błąd. Nie pierwszy i nie
    >ostatni raz.

    Nie chcial, czy byl wprowadzany w blad, bo to jakby dwie rozne sprawy.

    >Czyli blisko 10x mniej niż trwa kredyt hipoteczny. Jakieś wnioski?

    Ponizej

    >Kwestia tego, co uznajesz za stratę. Po TSUE szacunki były w
    >przedziale 20-60 mld. Jak widzisz - trudno to poważnie traktować.

    Nie przeskakuj miedzy tematami.
    Bank przyjmuje ode mnie np 300kzl na lokate i wyplaca jako kredyt na
    100k CHF.
    Po roku bank mi musi wyplacic 320kzl, a drugi klient wplacil powiedzmy
    10kzl odsetek,
    6kzl splaty kapitalu i ma 98kCHF pozostalego kredytu.

    Tylko ze te 98kCHF jest teraz warte 245kzl. Gdzies mi tu z 60 tys zl
    brakuje do rownego rachunku.
    A za rok juz bedzie ze 120 tys.
    I co - bank sobie spokojnie czeka, bo spokojnie - kiedys to dupnie,
    wtedy sie odkujemy ...
    A co audytor pisze o bilansie - ze nie ma strat tylko sa swietlane
    perspektywy ?
    A co KNF mowi ? Co tam straty, odwroci sie, to sie odkujecie ?

    Nie - musialy sie te banki jakos zabezpieczyc.
    I jak sie odwrocilo, to wcale tak duzo nie zarobily.
    Kto inny zarobil ... albo wcale nie, bo owszem - w zlotowkach mozna
    powiedziec ze zarobil, ale zlotowka wlasnie spadla :-)

    J.