  • Data: 2004-02-04 12:23:50
    Temat: Re: odszczekuję (było:niezapłacona rata a komornik - pomocy....)
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl> napisał w
    wiadomości news:bvo4f5$tel$1@taurus.webcorp.pl...

    > No ale to właśnie będzie gibnięcie w drugą stronę. Idea BTE nie jest
    > taka głupia, mocno przyspiesza egzekucję, co w przypadkach oczywistych
    > jest korzystne także dla dłużnika (odsetki karne). Tylko po co zaraz
    > pozbawiać go wszelkich ludzkich metod obrony, a zwłaszcza wiedzy o tym,
    > że toczy się postępowanie albo że zapadł wyrok? Ewentualne pieniactwo
    > można przecież ukrócić przez sprawną, prostą procedurę, a nie utajnianie
    > sprawy przed winowajcą.

    Banki mają doskonały sposób na cywilizowane dochodzenie roszczeń w postaci
    możności wytoczenia powództwa w postępowaniu nakazowym na podstawie ksiąg
    bankowych. Szybkość rozpoznania takiego pozwu jest w zasadzie zbliżona do
    szybkości rozpoznawania BTE (choć Beniowa miał inne zdanie, ale o ile
    pamiętam - do całokształtu zagadnienia). Po wydaniu nakazu zapłaty, jest on
    _doręczany_ dłużnikowi, dzięki czemu nie ma sytuacji, że nie może się
    odwołać do sądu od orzeczenia nakazującego mu zapłatę. Jest to niezmiernie
    istotne, zważywszy między innymi na _obowiązującą_ w polskim postępowaniu
    cywilnym zasadę kontradyktoryjności procesu, czyli w skrócie - równości
    stron.

    Pieniactwo jest dość proste do wyeliminowania, bo w postępowaniu nakazowym
    wniesienie zarzutów powiązane jest z koniecznością wniesienia przez
    skarżącego opłaty sądowej w wysokości 6% skarżonej kwoty. Jest to na tyle
    dużo, że znaczna część skarżących dla przedłużenia postępowania zrezygnuje z
    tego (ew. nie będzie ich na to stać). Oczywiście pozostaje kwetia wysokości
    tej opłaty i tych osób, których nie stać na jej wniesienie (a mają słuszne
    zarzuty), ale to jest dyskusja na inny temat.

    Pozdrawiam,
    Washko