    From: MartaW <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: operacje kartą kredytową w internecie - pytanie
    Date: Fri, 7 Feb 2003 19:04:05 +0000 (UTC)

    j...@p...onet.pl napisal w
    news:595a.00000a37.3e43ef32@newsgate.onet.pl:

    > Czy ktoś wie jak to jest z bezpieczeństwem transakcji przy płaceniu
    > kartą w sklepie internetowym.
    > Zrobiłem ostatnio zakup w takim sklepie. Wszystko niby OK, ale mam
    > pewne wątpliwości. Czy do obciążenia mojego konta potrzebny jest tylko
    > numer wytłoczony na karcie. Ten numer wpisuje się w formularzu
    > zamówienia i wysyła do jakiegoś anonimowego operatora.

    Ilu uzytkownikow kart, tyle opinii na temat placenia nimi w Internecie.

    Tak na prawde to bezpieczenstwo zalezy od systemu, w jakim obslugiwana
    jest platnosc.

    Jezeli numer karty kredytowej przesylany jest do sklepu, to
    bezpieczenstwo jest (scisle rzecz ujmujac) zadne, bo polega na
    uczciwosci obslugi sklepu (a to jest wielka niewiadoma). Oczywiscie
    zakladam, ze numer nie jest przesylany (o zgrozo!)e-mail'em i ze
    zestawione bezpieczne polaczenie jest prawidlowe.

    Jezeli sklep internetowy pracuje w systemie SET lub podobnym, to numer
    karty kredytowej nie trafia w niepowolane rece i bezpieczenstwo operacji
    jest bez porownania wieksze.

    Amerykanskie statystyki mowia, ze okolo 5% operacji kartami w Internecie
    jest zlodziejskie (to znaczy na kazdy wydany w sklepach Internetowych
    dolar przypada 5 centow wyludzen). Niektorzy twierdza, ze to malo, inni,
    ze duzo. Pewnie zalezy to od osobistych doswiadczen. Nie znam podobnych
    polskich statystyk.

    Na marginesie: znacznie bardziej niebezpieczne jest placenie karta
    kredytowa gdziekolwiek, gdzie nieuczciwy sprzedawca moze spisac dane
    klienta i numer karty, zeby potem placic nia w Internecie za rozmaite
    uslugi, z ktorych mozna korzystac zachowujac pelna anonimowosc.

    Marta