  • Data: 2009-11-15 00:37:52
    Temat: Re: przelewy wewnetrzne ING - dlaczego opozniane?
    Od: "witrak()" <w...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-11-15 00:30, Jacek Kalinski wrote:
    > Hej,
    >
    > Dlaczego przelewy wewnętrzne w ING (np: OKO -> Direct, Direct -> OKO,
    > Direct -> konto innej osoby w ING) są realizowane z takim opóźnieniem?
    > Dlaczego tyle to trwa? Np: przelew wysłany dajmy na to w tej chwili
    > trafia na listę transakcji oczekujących, a nie jest od razu realizowany?
    >
    > Dla porównania: mbank realizuje wszystkie przelewy w obrębie swojego
    > banku natychmiast. Czyli w niedzielę o 5:00 mogę wysłać przelew
    > na inne konto w mbanku i w tej samej sekundzie pieniądze są już na
    > koncie odbiorcy.

> [...]

    Bo tylko mBank ma system bankowy pracujący rzeczywiście on-line.
    Wszystkie inne banki mają systemy front-end obsługujące dostęp
    internetowy, połaczony kolejką z systemami back-end, wykonującymi
    operacje.
    Przez to, nawet jeśli system back-end faktycznie realizujący
    operacje przelewów jest bardzo szybki, zdarzają się sytuacje, kiedy
    nie nadąża i kolejka rośnie. Jednocześnie może rosnąć kolejka
    informacji zwrotnych (np. dot. historii operacji) i nawet jeśli
    przelew (wewnętrzny) faktycznie już poszedł, to tego
    nie widać w interfejsie użytkownika (i nadawcy i odbiorcy).

    Banki, które w miarę uczciwie podchodzą do klienta przynajmniej
    wprowadzają w systemie front-end informację, że polecenie wykonania
    przelewu poszło do systemu back-end. Np. VW najpierw pokazuje na
    liście operacji na rzecz klienta, że zarejestrował polecenie
    umieszczenia przelewu z datą przyszłą a potem podmienia tę
    informację na przelew z datą przyszłą. Gdy dotyczy to normalnego
    przelewu (natychmiastowego) to najpierw jest polecenie wykonania
    przelewu a potem znika, bo przelew się wykonuje od razu.

    Dość podobnie jest w EB (tylko gdzie indziej informacja jest
    widoczna). W pewnym okresie back-end w EB nie nadążał do tego
    stopnia, że front-end zgłaszał błędy systemowe. W LB latami było to
    zjawisko systematycznie występujące.

    witrak()