  • Data: 2003-03-05 19:13:59
    Temat: Re: zyski i te pe
    Od: "Grzegorz Zatryb" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Adam" <b...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:b44aff$q3f$1@news.lublin.pl...

    > Użytkownik Grzegorz Zatryb <z...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    > dyskusyjnych napisał:b4388g$4uv$...@a...news.tpi.pl...

    > Zupelnie czym innym jest jest pieniadz oparty na wartosci zlota,a zupelnie
    > czym innym pieniadz wykonany ze ze zlota,ktorego nominal i pozniejsza jego
    > wartosc od wartosci zlota nie jest uzalezniony.

    To jednak jest dokładnie to samo koniec końców. Przytoczę cytat z onetowej
    "Wiem":
    Parytet walutowy, parytet złota, sposób określania wartości jednostki
    walutowej danego kraju. W przeszłości, w warunkach pełnej wymienialności
    waluty na złoto, a później w systemie stałego kursu walutowego (system
    walutowy), stosowany był do tego celu parytet złota, wyrażający ilość
    czystego złota (w g) "zawartą" w jednostce monetarnej danego kraju.

    Obowiązywał on z mocy ustawy ogłaszanej przez władze państwowe, po II wojnie
    światowej - w uzgodnieniu z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW).
    Obniżenie parytetu złota oznaczało dewaluację, a jego podwyższenie
    rewaluację waluty. Z czasem kolejne kraje rezygnowały z ustalania wartości
    swej waluty w oparciu o parytet złota, prawna jego likwidacja nastąpiła w
    wyniku ratyfikacji w dniu 1 IV 1978 zmienionego statutu MFW.

    .

    > Albo jest taki system monetarny ? Podaj wiec konkretne przyklady takiego
    > systemu.

    Nie ma. Podobnie jak np. nie ma kraju w którym nie kradną, co nie oznacza,
    że nie byłoby fajnie w nim mieszkać.

    > Na jakiej znowu umowie spolecznej ? Pieniadz jest a wlasciwie powinien byc
    > oparty na gospodarce danego kraju,a to kolosalna roznica.

    A co to znaczy oparty na gospodarce ? Pieniadz niepełnowartościowy,
    papierowy, jest akceptowany tylko dlatego, ze wymusza to prawo - i to jest
    właśnie umowa społeczna: przyjmujemy pieniądze za dobra i usługi. Poniżej
    ponownie definicja z "wiem":
    Pieniądz symboliczny, pieniądz niepełnowartościowy, którego wartość nie jest
    związana z wartością materiału, z jakiego został zrobiony. Podstawą jego
    funkcjonowania jest umowa społeczna, znajdująca wyraz w określonym akcie
    prawnym, nadającym także wartość znakom pieniężnym. Jest przeciwieństwem
    pieniądza towarowego. Współczesny pieniądz papierowy jest pieniądzem
    symbolicznym.

    Nie gniewaj się, ale tak na prawdę cięzko z Tobą dyskutować, ponieważ
    brakuje Ci minimum wiedzy ekonomicznej. Podejmując dyskusję mogłeś się
    zapoznać choć z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy o pieniądzu. To nie
    jest trudna do zdobycia wiedza, specjalnie posłużyłem się cytatami z
    internetu (no, nie chciało mi się tez grzebac po podręcznikach, studia
    kończyłem praie 10 lat temu). Niestety, ekonomia wbrew powszechnym poglądom
    to też nauka i ma pewien dorobek. Przyokazji, ciekaw jestem, jakie masz
    wykształcenie ?

    Grzegorz