  • Data: 2003-03-06 12:52:56
    Temat: Odp: zyski i te pe
    Od: "Adam" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Grzegorz Zatryb <z...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b45ia1$69f$...@a...news.tpi.pl...

    > To jednak jest dokładnie to samo koniec końców. Przytoczę cytat z onetowej
    > "Wiem":

    Nie wiem co ma do poruszanych tutaj tematow ponizszy cytat.Chcesz sie
    pochwalic ze potrafisz wyszukac pewne encyklopedyczne hasla nie rozumiejac
    ich znaczenia ?

    > Parytet walutowy, parytet złota, sposób określania wartości jednostki
    > walutowej danego kraju. W przeszłości, w warunkach pełnej wymienialności
    > waluty na złoto, a później w systemie stałego kursu walutowego (system
    > walutowy), stosowany był do tego celu parytet złota, wyrażający ilość
    > czystego złota (w g) "zawartą" w jednostce monetarnej danego kraju.

    Kazda jedna waluta jest wymienialna na zloto,bowiem za kazda jedna walute
    mozesz sobie kupic wieksza lub mniejsza ilosc zlota.Pelna wymienialnosc
    waluty na zloto oznacza ze za 10 czy 20 lat za dana kwote bedziesz sobie
    mogl kupic taka sama ilosc zlota co obecnie,co zarowno teraz jak i w
    przeszlosci z uwagi na inflacje waluty i wahania wartosci zlota bylo i jest
    niemozliwe.Zloto jest kruszcem wydobywalnym,nie jest wiec i nie moze byc
    wartoscia stala.Dlatego zloto na rynku jest tylko towarem i podobnie jak
    cukier czy herbata podlega takim samym prawom rynkowym,a jego wartosc jest
    scisle uzalezniona od wielkosci jego wydobycia i zapotrzebowania na
    rynku.Czy nie potrafisz zrozumiec tego prostego mrchanizmu ekonomicznego ?

    > Obowiązywał on z mocy ustawy ogłaszanej przez władze państwowe, po II
    wojnie
    > światowej - w uzgodnieniu z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW).
    > Obniżenie parytetu złota oznaczało dewaluację, a jego podwyższenie
    > rewaluację waluty. Z czasem kolejne kraje rezygnowały z ustalania wartości
    > swej waluty w oparciu o parytet złota, prawna jego likwidacja nastąpiła w
    > wyniku ratyfikacji w dniu 1 IV 1978 zmienionego statutu MFW.

    Problem wynika z tego ze zupelnie nie rozumiesz tego co piszesz.W zadnym
    kraju po II WS parytet zlota nie obowiazywal doslownie.Do I Wojny Swiatowej
    banki emisyjne na emisje pieniadza musialy miec pokrycie w zlocie i w
    zasadzie kazdy banknot mozna bylo wymienic na zlota monete.Natomiast po II
    WS parytet zlota byl tylko fikcja.Do systemu dewizowo-zlotego powrocily w
    1944 tylko USA i to tylko w obrotach miedzynarodowych.Pozostale kraje
    ustalaly swoj patytet pieniadza w stosunku do dolara,bo ten byl oparty niby
    na zlocie.Pisze niby bowiem kazdy doskonale wie jak wielka inflacje
    przeszedl dolar od 1944 do 1978,a przeciez wedle Twojej logiki myslenia
    pieniadz,czyli dolar oparty na parytecie zlota powinien zachowac staly kurs
    i tego zlota np.za 1000$ powinismy kupic taka samo ilosc w roku 1978 co w
    roku 1944.Czy taki parytet dolar zachowal ?

    > Nie ma. Podobnie jak np. nie ma kraju w którym nie kradną, co nie oznacza,
    > że nie byłoby fajnie w nim mieszkać.

    Tyle tylko ze nie potrafisz wyjasnic na czym ta fajnosc mialaby polegac.

> [...]
    > papierowy, jest akceptowany tylko dlatego, ze wymusza to prawo - i to jest
    > właśnie umowa społeczna: przyjmujemy pieniądze za dobra i usługi. Poniżej
    > ponownie definicja z "wiem":
    > Pieniądz symboliczny, pieniądz niepełnowartościowy, którego wartość nie
    jest
    > związana z wartością materiału, z jakiego został zrobiony. Podstawą jego
    > funkcjonowania jest umowa społeczna, znajdująca wyraz w określonym akcie
    > prawnym, nadającym także wartość znakom pieniężnym. Jest przeciwieństwem
    > pieniądza towarowego. Współczesny pieniądz papierowy jest pieniądzem

    Pieniadz zawsze byl i jest wartoscia tylko symboliczcza,ale o tym to chyba
    kazdy wie nie ma sensu prowadzic dyskusji.Banknoty jeszcze przed I WS tez
    nie byly wartoscia rzeczywista tylo wartoscia umowna i wymienialna,a i dziaj
    mozesz sobie wymienic pieniadz na kazdy rodzaj towaru.Umowa spoleczna jest
    samo funkcjonowanie pieniadza na rynku,natomiast juz wartosc tego krazacego
    na ryku pieniadza ksztaltuje a wlasciwie powinna ksztaltowac gospodarka.Czy
    tak trudno Ci to zrozumiec ?

    > Nie gniewaj się, ale tak na prawdę cięzko z Tobą dyskutować, ponieważ
    > brakuje Ci minimum wiedzy ekonomicznej. Podejmując dyskusję mogłeś się
    > zapoznać choć z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy o pieniądzu. To
    nie
    > jest trudna do zdobycia wiedza, specjalnie posłużyłem się cytatami z
    > internetu (no, nie chciało mi się tez grzebac po podręcznikach, studia
    > kończyłem praie 10 lat temu). Niestety, ekonomia wbrew powszechnym
    poglądom
    > to też nauka i ma pewien dorobek. Przyokazji, ciekaw jestem, jakie masz
> [...]

    Gniewac sie nie mam o co,a rzeczywiscie dyskutuje nam sie ciezko.Zarzucasz
    mi brak minimum wiedzy ekonomicznej a sam tez nie przedstawiles nawet
    odrobiny tej wiedzy.Wypisujesz abswurdy i starasz nie podeprzec je jakimis
    cyatami z "wiem" co wyglada zalosno-smiesznie.Jesli uwazasz ze wiedza
    ekonomiczna ogranicza sie do umiejetnosci wyszukania w encyklopedii
    ekonomicznych hasel i puzlowego ich powielenia to gratuluje deobrego
    samopoczucia i tak ogromnego zasobu wiedzy:-))).
    Jestes zwolennikiem parytetu zlota i sam twierdzisz na podstawie
    encyklopedii ze taki system oparty na parytecie zlota istnial do 1978
    roku,podaj wiec konkretne autentyczne przyklady pozytywow tego systemu.
    Pozdrawiam
    Adam