  • 31. Data: 2010-10-25 07:36:09
    Temat: Re: Zapłacić cudzą kartą w necie
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 25 Oct 2010 08:44:42 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Tyle ze to tylko Twoja interpretacja. Fakt, tekst nie jest jasny, miesza
    > dwie rzeczy w jednym miejscu. Interpretacje sa rozne.

    Moja interpretacja i nie tylko moja. Nie ma w Polsce serwisu, który
    pozwoliłby na autoryzację tego rodzaju. Przepis wyraźnie mówi, że albo
    masz fizyczne przedstawienie karty i pin/podpis, albo podpis na
    dokumencie obciążeniowym. Jedynym wyjściem jest złożenie bezpiecznego
    podpisu elektronicznego (art. 28 ust. 5 zd. ostatnie), jednak takie coś w
    ogóle jest mi nieznane.

    Dlatego twierdzę, że w Polsce projekt w rodzaju PayPala, Money Bookers
    czy płatności jak w Amazonie na razie nie powstanie.

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 32. Data: 2010-10-25 07:56:34
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/25/2010 09:36 AM), Olgierd wrote:

> [...]
    >
    > Dlatego twierdzę, że w Polsce projekt w rodzaju PayPala, Money Bookers
    > czy płatności jak w Amazonie na razie nie powstanie.

    No a platnosci.pl, platnosci allegro, przelewy24 i kiedyś allpay (który
    emigrował i stał się dotpayem) jakoś wychodzą poza przedstawioną powyżej
    alternatywę i działają.

    p. m.

  • 33. Data: 2010-10-25 08:11:51
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 25 Oct 2010 09:56:34 +0200, mvoicem napisał(a):

    > No a platnosci.pl, platnosci allegro, przelewy24 i kiedyś allpay (który
    > emigrował i stał się dotpayem) jakoś wychodzą poza przedstawioną powyżej
    > alternatywę i działają.

    Proszę? Możesz mi pokazać jak możesz ustawić w sieci stałe obciążenie
    karty?

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 34. Data: 2010-10-25 08:25:27
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/25/2010 10:11 AM), Olgierd wrote:

    > Proszę? Możesz mi pokazać jak możesz ustawić w sieci stałe obciążenie
    > karty?

    Nie mówiłem o stałym obciążeniu karty, tylko o "przedstawionej powyżej
    alternatywie", czyli "Przepis wyraźnie mówi, że albo
    masz fizyczne przedstawienie karty i pin/podpis, albo podpis na
    dokumencie obciążeniowym".

    Płatność przez przelewy24 to ani fizyczne przestawienie karty+pin/podpis
    ani podpis na dokumencie obciążeniowym.

    p. m.

  • 35. Data: 2010-10-25 09:32:12
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 25 Oct 2010 10:25:27 +0200, mvoicem napisał(a):

> [...]
    > obciążeniowym".
    >
    > Płatność przez przelewy24 to ani fizyczne przestawienie karty+pin/podpis

    No to jak tam wygląda wykonanie płatności za pomocą karty? Normalne
    okienko eCardu czy podobnego pośrednika się otwiera?

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 36. Data: 2010-10-25 15:58:46
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Olgierd pisze:

    > Przepis wyraźnie mówi, że albo
    > masz fizyczne przedstawienie karty i pin/podpis, albo podpis na
    > dokumencie obciążeniowym.

    No ale chyba na jakiej podstawie płatności przez sieć w Polsce działają?
    No przecież jak płacę za książkę w Merlinie, to nie ma ani fizycznego
    przedstawienia, ani podpisu - a jednak przesyłka z zakupem do mnie
    dociera...

    --
    MiCHA

  • 37. Data: 2010-10-25 16:37:23
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam@srakapraptaka_o2.pl.invalid>

    W dniu 2010-10-25 11:32, Olgierd pisze:

    > No to jak tam wygląda wykonanie płatności za pomocą karty? Normalne
    > okienko eCardu czy podobnego pośrednika się otwiera?

    Tak, zwykły formularz i po dokonaniu transakcji przekierowuje cię do
    sklepu z powrotem z potwierdzeniem.

    Pozdr,
    Tomek

  • 38. Data: 2010-10-25 19:38:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

> [...]
    > dokumencie obciążeniowym. Jedynym wyjściem jest złożenie bezpiecznego
    > podpisu elektronicznego (art. 28 ust. 5 zd. ostatnie), jednak takie coś w

    Ten "przepis" w ogole nie roznicuje transakcji na pojedyncze
    i na powtarzajace sie.

    Art. 28 (nie chce mi sie sprawdzac czy nie bylo tu jakiejs zmiany, tekst
    z NBP):

    "1. Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym
    udostępnił kartę płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny."

    Co to jest "kod identyfikacyjny"? Numer karty? bo przeciez nie PIN (PIN,
    niezaleznie od rozwiniecia skrotu, nie pozwala na zadna identyfikacje).

    2 - 4. [utrata karty]

    "5. Posiadacza nie obciążają operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli
    karta płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i
    elektronicznej identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego
    własnoręcznego podpisu na dokumencie obciążeniowym."

    Jasne jest chyba, ze chodzi tu o transakcje kwestionowane przez klienta:

    " Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza do obciążenia posiadacza
    zakwestionowaną przez niego operacją, chyba że został złożony
    bezpieczny podpis elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. l ustawy z dnia
    18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz.
    1450 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271)."

    "6. O ile umowa o kartę płatniczą przewiduje taką możliwość, posiadacza
    obciążają operacje dokonane na odległość, mimo iż karta płatnicza
    została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia."

    Jedyna sensowna interpretacja tego jest IMHO taka, ze brak fizycznego
    przedstawienia nie moze byc sam w sobie powodem reklamacji.

    Jasne ze mogloby to byc jasne, ale jesli nie jest, to nie ma sensu
    jeszcze bardziej tego zaciemniac.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 39. Data: 2010-10-25 19:42:21
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/25/2010 11:32 AM), Olgierd wrote:

    > No to jak tam wygląda wykonanie płatności za pomocą karty? Normalne
    > okienko eCardu czy podobnego pośrednika się otwiera?

    No otwiera się. Jest to fizyczne przedstawienie karty + pin/podpis? Nie
    jest. Jest to podpis na dokumencie obciążeniowym? Nie jest. A więc
    prawdę mówiłem że przelewy24/platnosci.pl/..... wykraczają poza
    przedstawioną przez Ciebie alternatywę, a jakoś działają.

    p. m.

  • 40. Data: 2010-10-26 06:53:36
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 25 Oct 2010 21:38:15 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Ten "przepis" w ogole nie roznicuje transakcji na pojedyncze i na
    > powtarzajace sie.

    W sumie tak, ponieważ cykliczne obciążenie jest po prostu zwykłym
    obciążeniem. Więc albo masz podpis na dokumencie obciążeniowym (i nie ma
    konieczności fizycznego przedstawienia karty), albo robisz normalną
    transakcję internetową z ust. 6.

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org