  • 11. Data: 2009-12-21 17:48:27
    Temat: Re: kraj z bankowościąlepszą od polskiej
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "pmlb" <p...@d...com> wrote in message
    news:qTLXm.64348$ox2.7843@newsfe05.ams2...
> [...]
    > 80-siatych. Glownie wykorzystuje sie to do natychmiastowego transferu
    > wiekszych sum w przypadku gieldy.
    > Przez zwyklego zjadacza chleba praktycznie nie uzywany. Nie wiem nawet czy
    > nie ma na CHAPS limitu od jakiego mozna przeslac srodki.
    > W Uk nie ma przelewu ktory (poza CHAPS) ktory by poszedl w ten sam dzien
    > do innego banku. Jesli przelew jest w ramach tego samego banku jest
    > natychmiast. Przelew do innego banku trwa 3 dni. Poza CHAPS ktory kosztuje
    > od 20 do 30 funtow pozostale przelewy sa darmowe bez wzgledu na bank czy

    Jestes w bledzie, bo chyba w maju 2008 przynajmiej czesc bankow w UK
    wprowadzila przelew elektroniczny dochodzacy w godzine czy cos kolo tego,
    taki komunikat wyskakuje przy wykonywaniu okreslonego przelewu (do banku,
    ktory tez wdrozyl ten system). Wczesnie tak jak piszesz przelewy poza bank
    szly 3 dni robocze, teraz juz niekoniecznie. Generalnie w ich bankowosci
    limity na przelew przez net sa na niskim poziomie kwoty oraz nie ma
    przelewow zagranicznych przez net, co w polskich bankach robi sie juz powoli
    standardem. Pisze na podstawie wlasnych doswiadczen z jednego banku w UK.
    Ich bankowosc internetowa np. przy wykonywaniu przelewow opiera sie na sort
    code odddzialu i nr konta, bardzo okrojone pole na opis. Opisy przelewu sa
    bardzo skape, takze nasza bankowosc internetowa to mercedes w stosunku do
    ich systemow. Do niedawna standardem byl tylko login i haslo, potem zaczeli
    wprowadzac dodatkowe zabezpieczenia, np w postaci tokena na karte debetowa
    do rachunku. nie mamy sie na prawde czego wstydzic w Polsce. Ceny za
    podstawowe uslugi to juz inny temat i na poziomie podstawowym w UK jest to
    praktycznie darmowe tak jak piszesz.
    W standardzie dla pospolitego klienta nie uswiadczysz w UK kont w innych
    walutach, kart do rach. walutowych, autodealingow dla np kupna/sprzedazy
    walut. A co do ceny to banki w UK odbijaja sobie te darmowe konta innymi
    uslugami, np dla przykladu u nas przelew SEPA mozesz wyslac juz za 5zl, a
    tam za 10 funtow, czyli prawie 10x drozej.

  • 12. Data: 2009-12-21 17:56:17
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    pmlb napisał(a) w wiadomości: ...

    >ps. jak mogles przeczytac, uzasadnilem wiele razy, ze w UK przelew
    >jednodniowy nie jest potrzebny. Nie ma zewnetrznego zapotrzebowania.

    W Polsce jest bo Polacy to lubią. Poza tym uprawiają swoisty sport:
    płacą rachunki (i nie tylko rachunki) w ostatniej chwili. W pewne dni
    np. placówki Poczty Polskiej omijam z daleka.
    Zresztą to wygodne, że można szybko przelać pieniążki np. rodzinie
    czy znajomemu.

    >. Czeki
    >jak i operacje na czekach sa darmowe.

    W Polsce czeki nie są potrzebne. Nie ma zewnętrznego zapotrzebowania.

    >Niespotkalem sie w UK z "zignorowana" reklamacja! Na kazda moja reklamcje
    >(dotyczy mnie) zawsze dostawalem odpwiedz i uzasadnienie w odpowiedzi na
    >ktore tez moglem sie odwolac. Wszystkie moje reklamacje dotyczyly tylko kar
    >za zejscie ponizej salda, wszystkie uwzglednione i kary zwrocone.

    O uszy obiły mi się plotki, że właśnie te kary i ich wysokość to była
    (jest?) specjalność brytyjskich banków.
    Wcześniej pisałeś, że banki działają wg prostych, znanych reguł które
    nie są tajemnicą. To skąd się biorą te kary a potem ich anulowanie?
    Czy bank lub klient tych reguł jednak nie rozumieją?
    Czy banki uprawiają polowanie na frajerów, którym da się wcisnąć
    niesłusznie jakąś karę, czy specjalnie przewidują wiele kar niemal
    niemozliwych do uniknięcia aby potem je anulować dla reklamy: "patrzcie
    jacy jesteśmy wyrozumiali"?
    (To oczywiście nie dotyczy tylko banków w UK).
    Dla mnie sprawa jest jasna: albo bank przegiął, ma zwrócić karę z
    odsetkami i przeprosić (a właściwie to już może podpadać pod próbę
    wyłudzenia) albo klient ma zapłacić karę.
    A może te reguły nie są jednak jasne...

    >Naturalnie, ja oparlem sie wylacznie o podstaowoa bankowosc, nie wnikam w
    >konta oszczednosciowe,

    Sugerujesz, że konta oszczędnościowe mogą nie być darmowe?

    >Uzasadnilem?

    I tak i nie. Co kraj to obyczaj. Jeżeli banki choćby w drobnym stopniu
    dostosowują się do potrzeb i zwyczajów lokalnych to nic dziwnego, że w
    każdym kraju jest inaczej.

    Arek

  • 13. Data: 2009-12-21 18:19:07
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Arek" news:hgoaej$nk4$1@news.onet.pl

    > W krajach euro są niższe stopy procentowe niż w Polsce (niezależnie
    > od tego czy jest to akurat korzystne czy nie dla konkretnego państwa),
    > tak więc oprocentowanie kredytów też jest tańsze - nie ma związku z
    > jakością bankowości.

    Zacytowałeś tylko fragment wypowiedzi Tomka, która przekłada się na szerszą
    całość. Mianowicie sama cena kredytu to jedno (ten element występuje w całej
    strefie euro), procedury to drugie. Łatwość dostania kredytu hipotecznego w
    przypadku Niemiec przekłada się na "łatwiejsze życie klienta" - niższe raty
    (strefa euro) i co dość ważne mniej czasu spędzonego nad szeroko rozumianą
    papierkologią.

  • 14. Data: 2009-12-21 18:19:18
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    > Jestes w bledzie, bo chyba w maju 2008 przynajmiej czesc bankow w UK
    > wprowadzila przelew elektroniczny dochodzacy w godzine czy cos kolo tego,
    > taki komunikat wyskakuje przy wykonywaniu okreslonego przelewu (do banku,

    Bylo by milo, jak bys dal na to stosownego linka.
    Jak podalem, przelew idacy do innego banku w kilka minut mnie nie interesuje
    tak na prawde, nie mam takiej potrzeby.
    Ale chetnie zapoznam sie z taka informacja, mam na dzieje, ze nie mylisz
    tego z przelewem do tego samego banku, ktory jest natychmiast.

> [...]
    > przelewow zagranicznych przez net, co w polskich bankach robi sie juz
    > powoli standardem. Pisze na podstawie wlasnych doswiadczen z jednego banku

    Czy moglbys troche sprecyzowac co uwazasz za "limit przelewu"?
    Przelewy zagraniczne przez net... tu wydaje mi sie, ze sprawa jest bardziej
    skomplikowana i to nie od strony banku w UK ale od odbiorcy.
    Wiadomo, ze dokonujac przelewu do polski, Polski bank pobierze prowizje. W
    Uk przelewy sa bezprowizyjne, wiec moze tu ciezko by to bylo uzasadnic, ze
    trzeba zaplacic...? Ale mowiem, nie wiem, nie praktykowalem, w przekaz
    zagraniczny taniej i szybciej bedzie paypal (przynajmniej dla wysylakacego).

> [...]
    > sort code odddzialu i nr konta, bardzo okrojone pole na opis. Opisy
    > przelewu sa bardzo skape, takze nasza bankowosc internetowa to mercedes w

    Owszemm, wodotryskow nie ma, ale czy jest cos mniej funkcjonalnego w
    porownaniu z e-kntem w polsce?
    To jaki jest opis na przelewie, coz owszem jak chcesz opisac caly protokol
    ze sprzedarzy czy zwrotu to napewno braknie ci miejsca:) Ale opis przeleewu
    (zaplata za, wynagrodszenie za, prezent, zyczenia szczescia i pomyslnosci -
    to sie zmiesci, coz wiecej pisac?).
    Przez internet zrobisz wszyscko co w odziale banku (no prawie wszystko - nie
    wyplacisz gotowki a nie jej nie wplacisz:)) zatrzymasz zlecenie stale,
    wycofasz czek.

    > Do niedawna standardem byl tylko login i haslo, potem zaczeli wprowadzac
    > dodatkowe zabezpieczenia, np w postaci tokena na karte debetowa do
    > rachunku. nie mamy sie na prawde czego wstydzic w Polsce.

    Niech szlag trafi te tokeny, czytniki i inne bzdury:) dobrze, ze nie kazdy
    bank to ma!
    Kilka hasel na zasadzie roznych pytan i odpowiedzi jest moim zdaniem
    wystarczajacym zabezpieczeniem.
    Nie ma juz chyba banku uzywajacego lacza mniej niz 128 bit klucz
    szyfrowania. To praktycznie nie do zlamania...
    Osobiscie nie spotkalem sie z przypadkiem przejecia danych logowania na
    zasadzie podsluchu przez linie...
    Jesli znasz takowy przypadek kiedy ktos wyciagna dane logowania
    przeplywajace przez jakis wezel (router) to napisz. Ja nie slyszalem. O
    podgladnieciu czy innych probach przejecia tak.
    Mi tokeny komplikuja tylko sprawe, i wydluzaja procedure. Poza tym musisz
    miec karte debetowa przy sobie, bez niej dupa. Dlategom preferuje banki
    gdzie nadal jest tradycyjny login.

    > Ceny za podstawowe uslugi to juz inny temat i na poziomie podstawowym w UK
    > jest to praktycznie darmowe tak jak piszesz.

    Nie praktycznie a faktycznie.

> [...]
    > uslugami, np dla przykladu u nas przelew SEPA mozesz wyslac juz za 5zl, a
    > tam za 10 funtow, czyli prawie 10x drozej.

    Nie wiem co to autodealig walut, czy kont w innych walutach - ale jesli nie
    ma... masz pelne p[ole do popisu!:)) Mozesz zalozyc takowy bank, wcale
    zalozenie banku trudne nie jest.
    Jesli napiszesz do czego jest ta usluga to poszukam, moze jednak jest cos
    takiego?

  • 15. Data: 2009-12-21 18:35:38
    Od: Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl>

    Dnia 21-12-2009 o 18:48:27 Krzysztof <o...@p...onet.pl> napisał(a):

    > kupna/sprzedazy walut. A co do ceny to banki w UK odbijaja sobie te
    > darmowe konta innymi uslugami, np dla przykladu u nas przelew SEPA
    > mozesz wyslac juz za 5zl, a tam za 10 funtow, czyli prawie 10x drozej.

    a czy czasem nie odbijają sobie kredytami dawanymi w dużych ilościach ?
    założeniem SEPA było m.in. obniżenie cen, darmowość dla odbiorcy.
    Jak podstawowe rachunki są za darmo a zyski bankierów UK są niemałe to
    gdzieś tą kaskę robią?

    --
    Pozdrawiam,
    Z.

  • 16. Data: 2009-12-21 18:46:54
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> wrote in message

    > W Polsce jest bo Polacy to lubią.

    Bo nie ma innego wyjscia:) bo czy lubia to pewny bym nie byl:)

    > Poza tym uprawiają swoisty sport:
    > płacą rachunki (i nie tylko rachunki) w ostatniej chwili.

    Ale czy to nie wynika z faktu naliczania odsetek karnych po terminie?
    Poza tym placenie w ostatnim dniu - nie widze tu zadnego zlego nawyku...

    > W pewne dni
    > np. placówki Poczty Polskiej omijam z daleka.
    > Zresztą to wygodne, że można szybko przelać pieniążki np. rodzinie
    > czy znajomemu.

    Na pewno.
    ja naprawde tu nie widze problemu. mam komus (rodzinie) przelac kase na ich
    konto, to jesli im sie spieszy, robie to w ich odziale banku, kase maja od
    razu, jesli nie to robie to w moim przelew idzie 3 dni...
    Jesli sprawa jest wyjakowo pilna to nie widze przeszkod by zrobic to
    osobiscie w odziale, jesli nie pilan to 3 dni nie zbawia swiata.

    > W Polsce czeki nie są potrzebne. Nie ma zewnętrznego zapotrzebowania.

    Banki nie lubia czekow. Czek jest bardzo wygodny i pomocny. W ppolsce byly,
    niestety wycofane.

    > O uszy obiły mi się plotki, że właśnie te kary i ich wysokość to była
    > (jest?) specjalność brytyjskich banków.

    Byc moze, kary sa powalone i czasem wrecz smieszne (byly bo juz sie
    poprawilo) np. za bark 1 funta potrafili przywalic 35 funtow kary... ile to
    procent?:))

    > Wcześniej pisałeś, że banki działają wg prostych, znanych reguł które
    > nie są tajemnicą. To skąd się biorą te kary a potem ich anulowanie?
    > Czy bank lub klient tych reguł jednak nie rozumieją?

    Rozumieja, ale w UK (choc to bedzie trudne do zrozumienia zwlaszcza w
    Polsce) umowa to umowa ale... czlowiek jest ponad umowa.
    Piszesz odwolanie w ktorym uzasadniasz dlaczego bank nie powinien nalozyc ci
    kary, na 1000 pism bank uzna 950.
    Kare placa ci co maja to gdzies i sie nie interesuja. Na zasadzie, milczenie
    jest potwierdzeniem.

> [...]
    > niesłusznie jakąś karę, czy specjalnie przewidują wiele kar niemal
    > niemozliwych do uniknięcia aby potem je anulować dla reklamy: "patrzcie

    Moze byc jak piszesz!
    Trwa (na razie zostal zamrozony) proces sadowy o wlasnie te kary. Zobaczymy
    co bedzie:)
    Jak banki przegraja beda zwracac kary 5 lat wstecz...
    A czy banki poluja na frajerow - no jasne i to nie tylko w UK, wszedzie na
    swiecie. Sa tez przypadki, ze kary nie unikniesz (takie dzialanie banku) -
    jak najbardziej potiwerdzam, ale wlasnie wycieczka do banku lub pismo na 95%
    zalatwia sprawe.
    Mam kumpla, pracuje w jednym z bankow jako manager, taki tam szef kasjerow
    (maly oddzial) opowiadal nie raz przy piwie jak to klienci wkurwieni karami
    rzucali do niego kartami, czekami, dlugopisami:)) dlatego przyja zasade (w
    ochronie zdrowia), ze jak ktos przychodzi w sprawie kary to na wstepie
    inforumie, ze jak tylko to bedzie mozliwoe to zwroci klase, ponoc to zlatwia
    sprawe latajacych kart i dlugopisow:)

> [...]
    > odsetkami i przeprosić (a właściwie to już może podpadać pod próbę
    > wyłudzenia) albo klient ma zapłacić karę.

    Dlatego napisalem, ze na 1000 przypadkow 950 zwrocono kare, jesli ktos
    siedzial cicho to znaczy, ze sie przyznal... prawda? Dlatego trwwa proces w
    sprawie kar.

    > Sugerujesz, że konta oszczędnościowe mogą nie być darmowe?

    Nie, nic nie sugeruje, mowie tylko, ze pisze o podstawoej bankowosci nie
    wnikajac w oszczednosciowe rachunki i inne. To nie sugestia. Bo konta
    opszczednosiowe i nawet inwestycyjne sa darmowe.
    Konta firmowe tez przez rok sa darmowe. Potem przenosisz monto do innego
    banku a twoj stary bank mowi: nie przenos, my ci przedluzymy promocje o 2
    lata:)))

    > I tak i nie. Co kraj to obyczaj. Jeżeli banki choćby w drobnym stopniu
    > dostosowują się do potrzeb i zwyczajów lokalnych to nic dziwnego, że w
    > każdym kraju jest inaczej.

    Wydaje mi sie, ze w europie zachodniej jest podbnie jak w UK, mozliwe sa
    odstepstwa w te czy tamta strone, ale Polska to kosmos. Z tego co czytam na
    tej grupie to w polsce musisz miec niezlego nosa by dobre konto podstawowe
    znalesc i to czasm jak pisza muszisz miec dwa trzy konta... dla mnie to
    kosmos:)))

  • 17. Data: 2009-12-21 18:57:46
    Od: "kashmiri" <x...@g...com>

    pmlb <p...@d...com> had the courage to write:

> [...]
    > Ale chetnie zapoznam sie z taka informacja, mam na dzieje, ze nie mylisz
    > tego z przelewem do tego samego banku, ktory jest natychmiast.

    Faster Payments Service. Przelew typowo idzie 10-15 sekund (RTS - real time
    system).

    http://www.fastpayments.co.uk
    http://en.wikipedia.org/wiki/Faster_Payments_Service

    Działa od ponad roku, wszystkie banki uczestniczące w systemie informowały
    swoich klientów. Gratuluję bycia na bieżąco.

    > Czy moglbys troche sprecyzowac co uwazasz za "limit przelewu"?

    Limity:
    http://www.ukpayments.org.uk/faster_payments_service
    /value_limits

> [...]
    > Wiadomo, ze dokonujac przelewu do polski, Polski bank pobierze prowizje.
    > W Uk przelewy sa bezprowizyjne, wiec moze tu ciezko by to bylo

    Bredzisz kompletnie. Poza tym HSBC oferuje przelewy zagraniczne przez net. A
    przelewy CHAPS nie są bezprowizyjne.

    > Ale mowiem, nie wiem, nie
    > praktykowalem, w przekaz zagraniczny taniej i szybciej bedzie paypal
    > (przynajmniej dla wysylakacego).

    Ile w UK trwa załadowanie kasy na PayPal? Dawniej trwało ok. 7-10 dni, czy
    coś się zmieniło? (W PL ok. 2-3 dni).

> [...]
    > opis przeleewu (zaplata za, wynagrodszenie za, prezent, zyczenia
    > szczescia i pomyslnosci - to sie zmiesci, coz wiecej pisac?).

    Nie usprawiedliwiaj kiepskiego systemu. Wiesz że wiele banków w UK w ogóle
    nie transmituje zawartości tego pola - i wiesz, jak to fajnie potem wygląda
    dla odbiorcy?

    > Przez internet zrobisz wszyscko co w odziale banku (no prawie wszystko -
    > nie wyplacisz gotowki a nie jej nie wplacisz:)) zatrzymasz zlecenie
    > stale, wycofasz czek.

    Bredzisz jeszcze gorzej. Zrealizowałeś czek przez internet? Zaktualizowałeś
    dane osobowe? Zamówiłeś nową kartę? Ustaliłeś PIN, telePIN, hasło do
    internetu?

    Jak myślisz, dlaczego w bankach w UK są takie kolejki, że często trzeba się
    zapisywać na określoną godzinę?

> [...]

    > Jesli znasz takowy przypadek kiedy ktos wyciagna dane logowania
    > przeplywajace przez jakis wezel (router) to napisz.

    Poczytaj sobie, co to SSL hijacking.

    > Ja nie slyszalem. O podgladnieciu czy innych probach przejecia tak.

    Bo nie masz bladego pojęcia w temacie.

    > Mi tokeny komplikuja tylko sprawe, i wydluzaja procedure. Poza tym musisz
    > miec karte debetowa przy sobie, bez niej dupa. Dlategom preferuje banki
    > gdzie nadal jest tradycyjny login.

    > Nie praktycznie a faktycznie.

    ???

> [...]
    > wcale zalozenie banku trudne nie jest.
    > Jesli napiszesz do czego jest ta usluga to poszukam, moze jednak jest cos

    Jak widać, oferta banków w UK jest skeirowana do ćwierćinteligentów. Każdy
    kto potrzebuje czegoś bardziej zaawansowanego - choćby książki adresatów,
    rachunków walutowych, przelewów zagranicznych online, funkcjonalnych opisów
    przelewów, wyświetlania danych nadawcy, szybkich przelewów na duże kwoty,
    możliwości obrotu walorami, zawierania i zrywania ubezpieczenia online, itd
    itd - nie znajdzie takiego czegoś w ofercie. Ile banków w UK oferuje
    powiadomienia SMS o transakcjach? Ja nie słyszałem o żadnym.

    Gratuluję "darmowej bankowości".

    Acha, swego czasu banki chciały wprowadzić opłaty za korzystanie z cudzych
    bankomatów, ale zawiązał się potężny ruch obywatelski przeciw...

    k.

  • 18. Data: 2009-12-21 19:37:47
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 21.12.2009 18:17, Arek wrote:
> [...]
    > od tego czy jest to akurat korzystne czy nie dla konkretnego państwa),
    > tak więc oprocentowanie kredytów też jest tańsze - nie ma związku z

    Oczywiscie, choc zauwaz, ze z punktu widzenia szarego klienta to akurat
    jest malo wazne - dla niego liczy sie, ile faktycznie placi za ten
    kredyt, a nie jaka jest sytuacja okolopolityczna/okologospodarcza i
    jakie uwarunkowania historyczne ja stworzyly.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 19. Data: 2009-12-21 20:08:26
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 21.12.2009 19:19, Valdi wrote:
> [...]
    > (strefa euro) i co dość ważne mniej czasu spędzonego nad szeroko rozumianą

    W zasadzie to nie napisalem o b. istotnej cesze niemieckiego systemu
    bankowego, ktora powoduje, ze ten system bedzie lepszy dla jego
    uczestnikow niz system bankowy w polsce: koszt uczestnictwa w nim.

    Czesto przytaczanym argumentem na grupie jest ze "Niemcy to pustynia pod
    wzgledem platnosci kartami". Jest to tylko pol prawdy. W rzeczywistosci
    obywatel Niemiec moze placic swoja karta z banku w wiekszej ilosci
    punktow niz typowy obywatel Polski (w odniesieniu). Turyscie z karta
    Visa czy MC jut tak latwo nie bedzie - bo te karty nie sa zbyt czesto
    akceptowane. Czemu tak jest?

    Niemieckie banki potrafily sie dogadac ze soba, i stworzyly system
    platnosci EC. Koszt uczestnictwa w nim punktu akceptujacego platnosci
    jest smiesznie maly (0.2%-0.3%) w porownaniu do prowizji pobieranych
    przez Vise/MC (1.2% dla sieci-gigantow; do mniej wiecej 3%).
    Dlatego tez w Niemczech maly punkt handlowy w zasadzie nie musi sie
    wahac, czy mu sie oplaca placic te prowizje czy nie - 0.3 jest czyms jak
    najbardziej akceptowalnym. 2% - niekoniecznie. A ze turysta nie zaplaci?
    Coz, wyjmie z bankomatu.
    Trzeba dodac, ze ten dodatkowo ten maly procent pobrany jako prowizje od
    platnosci karta EC zostaje w Niemczech jako zysk banku / zysk budzetu -
    zostaje w gospodarce.

    W Polsce, jako ze nie ma podobnego systemu, klienci placa karta
    Visa/MC/Maestro itp. Tak wiec Polak, robiac zakupy i placac karta,
    zasila konto organizacji platniczej w USA (bank placi im czesc
    prowizji). Bardziej obrazowo - kupujac chleb, mleko i bulki, Polak
    pogarsza bilans platniczy kraju ;) (w skali roku sa to pewnie dziesiatki
    milionow zlotych - dokladych danych niestety nie mam, choc byloby to b.
    interesujace).
    Z tego co wiem, podobne systemy istnieja w kilku innych krajach Europy.

    Innym przykladem kosztu uczestnictwa w systemie bankowym sa sklepy
    internetowe (choc tu juz pewnie na mniejsza skale).

    W duzej ilosc sklepow internetowych w Niemczech mozna po prostu podac
    numer konta bankowego - odpowiednia kwota zostanie z niego sciagnieta.
    Korzysta sklep (nie placi prowizji za platnosc karta) i klient (bo to on
    w efekcie placi owa prowizje). Z tego co sobie przypominam, nie ma
    takiej mozliwosci w polskich sklepach internetowych. Tzn. sa jakies
    platnosci mBank, platnosci Inteligo i pare innych bankow, ale nie ma
    (chyba?) zadnego systemu, z ktorego mozna byloby skorzystac bedac
    klientem _dowolnego_ banku.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 20. Data: 2009-12-21 20:22:44
    Od: "darek" <b...@h...pl>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości:
    > czy jest na świecie kraj posiadający lepszy i nowocześniejszy
    > od polskiego system bankowy?

    Tak. I to nawet w EU. Ten kraj to Portugalia.
    Na szczególną uwagę zasługuje genialnie działający SIBS, do którego należy
    m.in ogólnokrajowa sieć bankomatów Multibanco, na marginesie jedyna !
    Nie wiem ile jest sesji odp. naszych eliksirów i ile kosztuje sorbnet,
    przelewy chodzą szybko, te wykonywane z poziomu przegladarki są niemal w
    każdym banku dla każdego rachunku darmowe, podobnie jak konto. Wypłaty w
    bankomatach podobnie, dostępna cała masa opcji płacenia rachunków, kupna
    biletów na pociągi a ATMy dostępne na przysłowiowym każdym rogu.

    darek