  • 51. Data: 2009-04-05 16:05:02
    Temat: Re: splata KK w mBanku
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    news:gr89c1$8ko$1@news.wp.pl...

    Powstaje takie pytanie: Czy obecnie w Multi można mieć KK bez posiadania
    Multikonta.

    Jeżeli odpowiedź jest twierdząca to wtedy rachunek KK musi być własnością
    banku, musi zostać podany klientowi i wplata na niego musi natychmiast
    pomniejszać zadłużenie KK bez żadnego cudowania. Wszystkie inne rozwiązania
    to jakieś kuriozum niespotykane w innych pl-bankach.

    Jeżeli odpowiedź jest przecząca, to moim zdaniem jest to niedozwolona
    sprzedaż wiązana, bo nie wiem czy jest obecnie w użyciu taka taryfa aby
    Multikonto było bezwarunkowo bezpłatne.

  • 52. Data: 2009-04-05 16:06:33
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > tylko rozszyfruje jego budowe, bo nie jest podany w standardzie NRB, a
    > wyglada tak 11402017xxxxxxxxxx 0000000xx. Hm... 27 cyfr...

    Naturallnnie iksy niczego nie przypominają (numeru klienta, fragmentu numeru
    karty,fragmentu numeru konttraktu)?

  • 53. Data: 2009-04-05 16:12:44
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "MarekZ" <m...@i...pl> wrote in message

    > Powstaje takie pytanie: Czy obecnie w Multi można mieć KK bez posiadania
    > Multikonta.

    Mozna.

> [...]
    > pomniejszać zadłużenie KK bez żadnego cudowania. Wszystkie inne
    > rozwiązania to jakieś kuriozum niespotykane w innych pl-bankach.

    Spotykane zapewne tez w innych BRE-subbankach ;). Rachunek techniczny zostal
    wymyslony dla tych ktorzy nie maja normalnego pln-owego konta w Multi.
    Wygaje mi sie nawet, ze z tego rachunku mozna nawet dokonywac przelewow, ale
    musialbym to sprawdzic. Aby dzialal on tak jak chcesz to chyba powinien byc
    obciazany transakcjami dokonywanymi przy uzyciu KK, a tak nie jest,
    minimalne saldo jakie mozesz na nim miec to 0 PLN.

    > Jeżeli odpowiedź jest przecząca, to moim zdaniem jest to niedozwolona
    > sprzedaż wiązana, bo nie wiem czy jest obecnie w użyciu taka taryfa aby
    > Multikonto było bezwarunkowo bezpłatne.

    Taryfa comfort chyba ciagle bezplatnie, ale za ten rachunek techniczny sie
    nie placi i nie nazywa sie on Multikonto ;).

    MK

  • 54. Data: 2009-04-05 16:15:55
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Naturallnnie iksy niczego nie przypominają (numeru klienta, fragmentu
    > numeru karty,fragmentu numeru konttraktu)?

    Niestety nie... wyglada mi to na numer rachunku sprzed czasow NRB i numer
    subkonta, a ze jest uzywany tylko wewnetrznie to moze sobie taki byc. moze
    wlasnie to jest tym ograniczeniem, ktore odbiera mozliwosc bezposredniej
    splaty karty...

    MK

  • 55. Data: 2009-04-05 16:28:41
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]
    > wlasnie to jest tym ograniczeniem, ktore odbiera mozliwosc bezposredniej

    W mBanku dotarłem do jakiejś conajmniej średnio postawionej osoby z działu
    księgowości i ona mi się zaklinała, że poszczególne karty nie mają swoich
    osobnych rachunków, wszystkie są podpięte pod jeden rachunek banku, a jak
    robi się tę "spłatę" z danego eKonta spiętego z kartą, to z ich punktu
    widzenia jest to przelew na to właśnie konto banku (wspólne dla wszystkich
    KK) z wygenerowanym automatycznie "tytułem płatności", po którym system
    rozpoznaje, która karta została splacona.

    Myślę, że ta osoba kłamała mi w żywe uszy, bo przeciez to rozwiązanie
    wygląda na jakieś spektakularne kuriozum. Pytam czy różne typy kart mają
    różne te rachunki - nie, czy G+J czy VC czy dowolna inna, wszystko idzie na
    ten sam rachunek.

    Wprawdzie podobne rozwiązanie funkcjonuje przy kartach DC wydawanych nie
    przez banki a bezpośrednio przez DC, ale nie wierzę aby tak było w mBanku.
    Co sądzisz?

  • 56. Data: 2009-04-05 17:05:51
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    MarekZ pisze:
    > Powstaje takie pytanie: Czy obecnie w Multi można mieć KK bez posiadania
    > Multikonta.

    Można.

> [...]
    > natychmiast pomniejszać zadłużenie KK bez żadnego cudowania. Wszystkie
    > inne rozwiązania to jakieś kuriozum niespotykane w innych pl-bankach.

    Ale chyba to jest właśnie takie kuriozum :)

    --
    Mithos

  • 57. Data: 2009-04-05 17:41:54
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Wprawdzie podobne rozwiązanie funkcjonuje przy kartach DC wydawanych nie
    > przez banki a bezpośrednio przez DC, ale nie wierzę aby tak było w mBanku.
    > Co sądzisz?

    Wg. mnie jest to prawdopodobne, bo prawdopodobnie wykorzystali do tego celu
    z rozwiazania dla kart charge wydawanych przez BRE bardzo waskiej grupie.
    Przy 30 czy 50 tys kart to sie bez problemu sprawdza co widac na przykladzie
    DC, przy wiekszej skali jest to dosc uciazliwe i gdyby mogli to pewnie by je
    zmienili.
    Mozna jeszcze porownac ten numer konta ktory ja mam. Jak u innych bedzie
    taki sam to bedzie potwierdzeniem...

    MK

  • 58. Data: 2009-04-05 18:57:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <m...@i...pl> writes:

> [...]
    > działu księgowości i ona mi się zaklinała, że poszczególne karty nie
    > mają swoich osobnych rachunków, wszystkie są podpięte pod jeden

    No jaaaasne. Takie cos w ogole jest mozliwe, ale przy kartach
    dodatkowych (jedno konto dla karty podstawowej i dodatkowych).

    Moze trzeba bylo zapytac owa osobe co rozumie pod pojeciem "konta" (aka
    "rachunku" albo miejsca, gdzie "rachunki" sa prowadzone)?

> [...]
    > banku (wspólne dla wszystkich KK) z wygenerowanym automatycznie
    > "tytułem płatności", po którym system rozpoznaje, która karta została

    Ciekawe jak system rozpoznaje ile kto jest winny jesli wszystkie
    obciazenia trafiaja na jedno konto :-)

    > Myślę, że ta osoba kłamała mi w żywe uszy, bo przeciez to rozwiązanie
    > wygląda na jakieś spektakularne kuriozum.

    Jest po prostu niemozliwe.

    > Wprawdzie podobne rozwiązanie funkcjonuje przy kartach DC wydawanych
    > nie przez banki a bezpośrednio przez DC,

    Raczej niepodobne.

    Mozna miec jedno konto do wplat (ktore sie nastepnie przeksiegowuje na
    konta poszczegolnych kart itd). Nie mozna miec jednego konta dla
    naleznosci od roznych klientow (np. dla roznych kart).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 59. Data: 2009-04-05 20:40:03
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Ciekawe jak system rozpoznaje ile kto jest winny jesli wszystkie
    > obciazenia trafiaja na jedno konto :-)

    No to już jest kwestia oprogramowania systemu. Nie widzę większego
    problemu - może to i nietypowe rozwiązanie, ale... czy takie znowu dziwne?
    Popatrzmy na to inaczej - analogicznie: Ja wystawiam faktury, a moi
    klienci mi za nie płacą. Jeśli moja firma ma tylko jeden rachunek, to
    wszyscy mi płacą na ten sam rachunek. Dostaję wpływy od różnych ludzi za
    różne faktury - wszystkie na jeden rachunek. A mimo to wiem doskonale
    kto jest mi ile winny. Wiem, bo potrafię to rozpoznać inaczej niż po
    numerze rachunku, na który wpłynęły pieniądze (np. po tytule przelewu,
    jego nadawcy, albo jeszcze jakoś, jakkolwiek...)
    W przypadku kart BRE może być analogicznie. Wszystkie wpłaty idą
    fizycznie na jeden i ten sam rachunek własny banku, a system potrafi i
    tak jakoś rozpoznać która wpłata czego dotyczy.

    Ba, to nie wszystko - każda karta musi mieć ze sobą powiązane coś w
    rodzaju pseudo-rachunku, aby system wiedział jakie operacje wykonano i
    jaki jest dostępny limit - choćby po to, by wygenerować wyciąg. Ale nic
    nie wymaga, aby ten pseudo-rachunek był prawdziwym w pełni funkcjonalnym
    kontem, na który można np. zrobić przelew. Oczywiście musi mieć on jakiś
    identyfikator, ale jest on potrzebny jedynie wewnętrznie dla systemu
    komputerowego banku. Nic nie wymaga aby miał on własny numer w formacie
    IBAN. Identyfikator może być dosłownie czymkolwiek, np. po prostu liczbą
    naturalną, oznaczającą kolejny numer wydanej przez bank karty... :-)

    > Jest po prostu niemozliwe.

    To jet jak najbardziej możliwe i pod jednym względem wcale nie takie
    głupie: nie generuje nadmiaru otwartych rachunków, czyli nie
    "wyczerpuje" puli dostępnych dla banku numerów. To oczywiście argument
    dość wątpliwy, zważywszy że numer rachunku ma aż 26 cyfr, ale może
    programista był "starej daty"...? Skoro można coś zrobić nie mnożąc
    bytów ponad potrzebę, to czemu nie? :-)

    > Mozna miec jedno konto do wplat (ktore sie nastepnie przeksiegowuje na
    > konta poszczegolnych kart itd). Nie mozna miec jednego konta dla
    > naleznosci od roznych klientow (np. dla roznych kart).

    No popatrz - a ja mam jedno konto do należności od różnych klientów... :-)

    --
    MiCHA

  • 60. Data: 2009-04-05 22:56:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> writes:

    > No to już jest kwestia oprogramowania systemu.

    Wiesz, to bylo pytanie retoryczne. W rzeczywistosci nie ma takiej
    mozliwosci.

> [...]
    > wszyscy mi płacą na ten sam rachunek. Dostaję wpływy od różnych ludzi za
    > różne faktury - wszystkie na jeden rachunek.

    Napisalem, ze mozna miec jeden rachunek do np. wplat. Ale nie jeden
    w ogole.

> [...]
    > numerze rachunku, na który wpłynęły pieniądze (np. po tytule przelewu,
    > jego nadawcy, albo jeszcze jakoś, jakkolwiek...)

    Nie dlatego. Dlatego, ze prowadzisz rachunki oddzielne dla kazdego
    klienta, tylko nawet o tym nie myslisz. One moga byc nawet bardzo
    uproszczone i w ogole w pamieci, ale musza byc. Bank raczej w pamieci
    takich rzeczy nie robi.

    > W przypadku kart BRE może być analogicznie. Wszystkie wpłaty idą
    > fizycznie na jeden i ten sam rachunek własny banku, a system potrafi i
    > tak jakoś rozpoznać która wpłata czego dotyczy.

    ... i przeksiegowac na wlasciwy >rachunek<? :-)

    > Ba, to nie wszystko - każda karta musi mieć ze sobą powiązane coś w
    > rodzaju pseudo-rachunku, aby system wiedział jakie operacje wykonano i
    > jaki jest dostępny limit - choćby po to, by wygenerować wyciąg.

    To nie jest zaden "pseudo-rachunek" a po prostu normalny rachunek
    (konto) karty.

    > Ale nic
    > nie wymaga, aby ten pseudo-rachunek był prawdziwym w pełni funkcjonalnym
    > kontem, na który można np. zrobić przelew.

    Musi byc prawdziwy i musi miec wymagana funkcjonalnosc. Nie musi byc
    mozliwe przelewanie na niego pieniedzy, dokladnie tak samo zwykle nie
    mozna przelewac na konto lokaty itd.

> [...]
    > IBAN. Identyfikator może być dosłownie czymkolwiek, np. po prostu liczbą
    > naturalną, oznaczającą kolejny numer wydanej przez bank karty... :-)

    Oczywiscie. To dotyczy takze innych rachunkow.

    > To jet jak najbardziej możliwe i pod jednym względem wcale nie takie
    > głupie: nie generuje nadmiaru otwartych rachunków, czyli nie
    > "wyczerpuje" puli dostępnych dla banku numerów.

    Pula tych numerow jest nieograniczona. Pula numerow IBAN jest
    ograniczona (mniej lub bardziej), ale juz ustalilismy, ze to jest
    tylko opcja.

    IBAN jest potrzebny tylko do przelewow miedzybankowych, i to tez tylko
    niektorych.

    > To oczywiście argument
    > dość wątpliwy, zważywszy że numer rachunku ma aż 26 cyfr, ale może
    > programista był "starej daty"...? Skoro można coś zrobić nie mnożąc
    > bytów ponad potrzebę, to czemu nie? :-)

    Nienadawanie numerow IBAN tam, gdzie nie sa przydatne jest akurat
    sensowne. Swoja droga, 26 cyfr to nie tak duzo - sa klienci
    (korporacyjni), ktorzy podobno potrzebuja np. 10 cyfr "dla siebie" (nie
    sa one wtedy czescia numeru konta bankowego), zostaje tylko 6 cyfr dla
    banku w ramach danego numeru rozliczeniowego.
    No ale na szczescie takich klientow jest mniej niz milion, i raczej nie
    wszyscy w jednym banku :-)

    > No popatrz - a ja mam jedno konto do należności od różnych klientów... :-)

    Wiesz, przy DG zwlaszcza przy KPIR to mozesz nie miec w ogole zadnych
    kont (zaplata gotowka w momencie sprzedazy = wystawienia faktury/paragonu).

    Bank dziala jednak "nieco" inaczej.
    --
    Krzysztof Halasa