  • 21. Data: 2002-06-24 06:41:17
    Temat: Re: Bank dla spółki z dostęprzem przez internet.
    Od: <k...@p...onet.pl>

    > No to w zasadzie może mBank to łyknie. Zadzwoń...
    Skoro mam wyraźnie napisane, że tylko dla osób fizycznych, to nie mam po co
    dzwonić...

    > Słowem, poza jakimś czysto ideologicznym podejściem, nie widzę na
    > razie różnicy w stosunku do sc... Dziwne... Po co taki rozdział form?

    Po to, żeby kolejny rząd udawał, że coś robi i za coś bierze pieniądze. To tak
    jak z "reformą" administracji....

    > Odpowiadasz też całym majątkiem?
    Też, ale troche inaczej. Tzn. w pierwszej kolejności roszczenia dłużników
    zaspokajane są z majątku spółki. Dopiero gdy ten majątek nie wystarcza, to w
    drugiej kolejności jest majątek wspólnika. Tyle teoria....

    Kamiluu

  • 22. Data: 2002-06-24 07:33:05
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    <k...@p...onet.pl> wrote in message
    > Ogólnie - spółka jawna to odpowiednik niegdysiejszej spółki cywilnej.
    Obecnie
    > zaś spółce cywilnej zostało nadane nowe znaczenie:

    Hmmm - a jaki jest w takim razie obecnie odpowiednik niegdysiejszej spółki
    jawnej?

    > Spółka cywilna nie jest juz osobą prawną. Spółka jawna tak, choć jak
    > mówią "ułomną". Np. sp.j. nie może cię podać do sądu. Zrobić to może
    właściciel
    > spółki na bazie kodeksu cywilnego.

    Spółka cywilna NIE była osobą prawną - po co więc pisać "nie jest już".

    K. Kowalski

  • 23. Data: 2002-06-24 08:35:04
    Od: <k...@p...onet.pl>

    > Spółka cywilna NIE była osobą prawną - po co więc pisać "nie jest już".

    Faktycznie. SC miałem 8 lat temu i krótko :-)

    Kamiluu

  • 24. Data: 2002-06-25 05:53:59
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (24 Jun 2002 08:41:17 +0200),
    <k...@p...onet.pl> był(a) napisał(a):

    >Po to, żeby kolejny rząd udawał, że coś robi i za coś bierze pieniądze. To tak
    >jak z "reformą" administracji....

    No dobrze, a po co w takim razie Tobie taka spółka, czym Ci lepsza od
    SC (bo gorsza w przypadku banków itp)?

    >Też, ale troche inaczej. Tzn. w pierwszej kolejności roszczenia dłużników
    >zaspokajane są z majątku spółki. Dopiero gdy ten majątek nie wystarcza, to w
    >drugiej kolejności jest majątek wspólnika. Tyle teoria....

    No to w zasadzie jak w sc, tyle że sc nie ma majątku... Ale w zasadzie
    logicznie to dla mnie to samo, bo jeśli kasy nie ma, to i tak Ci
    zabiorą...

    --
    Jego Szara Eminencja Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 25. Data: 2002-06-25 07:30:06
    Od: <k...@p...onet.pl>

    > No dobrze, a po co w takim razie Tobie taka spółka, czym Ci lepsza od
    > SC (bo gorsza w przypadku banków itp)?

    Nie wiem, czy gorsza w przypadku banków, po prostu inna - osoba prawna a nie
    fizyczna. To gorsze? Mnie się wydaje że to jest właśnie atut takiej spółki.

    Obecnie aby założyć SC wszyscy wspólnicy muszą mieć DG co najmniej (zdaje się,
    że inne rodzaje podmiotów też mogą wchodzić do takiej spółki, ale nie jestem
    pewien).

    W zamyśle ustawodawcy było to tak: ty masz pół piętra w budynku. Ja mam drugie
    pół. No to zrobimy SC, żeby móc wynająć całe piętro jako jeden podmiot. Czy
    idea była taka, że SC ma służyć jakiejś jednej, okazjonalnej "akcji". Zaś
    do "permanentnego" prowadzenia działalności powinna być powołana spółka jawna.

    Kamiluu

  • 26. Data: 2002-06-25 07:33:30
    Od: Jaroslaw Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    Tue, 25 Jun 2002 07:53:59 +0200, Tristan Alder
    <s...@p...onet.pl> napisał(-a):

    >No dobrze, a po co w takim razie Tobie taka spółka, czym Ci lepsza od
    >SC (bo gorsza w przypadku banków itp)?

    abo prawo o D.G. się zmieniło i chyba teraz s.c. nie jest
    przedsiębiorcą.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 27. Data: 2002-06-25 09:41:25
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    <k...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > idea była taka, że SC ma służyć jakiejś jednej, okazjonalnej "akcji". Zaś
    > do "permanentnego" prowadzenia działalności powinna być powołana spółka

    Tak czytam Twoje listy i wynika z nich, że wiesz, że dzwonią dzwony, tylko
    za bardzo nie wiesz, w którym kościele. Generalnie dosyć mocno przekręcasz
    fakty. Dlatego mam prośbę, nie tłumacz więcej tutaj niuansów prawa o
    działalności gospodarczej, kodeksu cywilnego itp. bo robisz więcej szkody
    tym niż pożytku.

    Pierwszy lepszy przykład z brzegu - spółka jawna NIE ma osobowości prawnej
    jak piszesz.
    Czy do prowadzenia SC potrzebna jest rejestracja DG? To świetne pytanie...
    ale do prawników. Spółka cywilna opisana jest w kodeksie cywilnym, który ma
    wyższą moc niż Prawo działalności gospodarczej itd. O ile prowadzenie
    działalności w formie SC wymaga rejestracji przez każdego wspólnika SC, o
    tyle nie jestem pewien czy sam fakt założenia SC (zwykła umowa
    cywilnoprawna) wymaga rejestracji DG przez wspóników - ale to są niuanse
    prawne.
    Spółka cywilna jak najbardziej nadaje się do prowadzenia "permanentnej" (po
    polsku: stałej) działalności gospodarczej. Forma spółki jawnej została
    stworzona głównie dla spółek osiągających wyższe obroty (bodajże 400 000
    euro) - po osiągnięciu to których spółka cywilna nie może kontynuować
    działalności w formie właśnie spółki cywilnej.

    K. Kowalski

  • 28. Data: 2002-06-25 10:41:25
    Od: <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > fakty. Dlatego mam prośbę, nie tłumacz więcej tutaj niuansów prawa o
    > działalności gospodarczej, kodeksu cywilnego itp. bo robisz więcej szkody

    No cóż. Nie jestem prawnikiem. I dlatego podaję źródła swoich informacji.

    > Pierwszy lepszy przykład z brzegu - spółka jawna NIE ma osobowości prawnej
    > jak piszesz.

    Spółka jawna jest tzw. UŁOMNĄ osobą prawną. Niestety nie pamiętam gdize to
    wynalazłem.

> [...]
    > tyle nie jestem pewien czy sam fakt założenia SC (zwykła umowa
    > cywilnoprawna) wymaga rejestracji DG przez wspóników - ale to są niuanse

    http://prawo.interia.pl/abc/dzialalnosc?aid=5886

    "Nowe przepisy, które weszły od 1 stycznia 2001 r., tj. głównie prawo
    działalności gospodarczej oraz przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym
    Rejestrze Sądowym stanowią, że spółki cywilne nie są przedsiębiorcami oraz że
    wspólnicy dotychczasowych spółek cywilnych muszą do końca marca br.
    zarejestrować się w gminie jako indywidualni przedsiębiorcy prowadzący
    działalność gospodarczą."

> [...]
    > euro) - po osiągnięciu to których spółka cywilna nie może kontynuować
    > działalności w formie właśnie spółki cywilnej.

    I tu się kolega plącze:
    http://prawo.interia.pl/abc/dzialalnosc?aid=5886

    "Spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną
    firmą, a nie jest inną spółką handlową. W nowej ustawie zrezygnowano z
    określenia, że spółką jawną jest taka spółka, która prowadzi przedsiębiorstwo
    zarobkowe w większym rozmiarze"

    Zwracam uwagę na drugie zdanie!!

    Generalnie masz rację, nie jestem prawnikiem, więc nie będę się więcej na ten
    temat wypowiadał, bo i tak zrobiło się NTG.

    Kamiluu

  • 29. Data: 2002-06-25 11:20:09
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

> [...]

    > firmą, a nie jest inną spółką handlową. W nowej ustawie zrezygnowano z
    > określenia, że spółką jawną jest taka spółka, która prowadzi

    Racja, ale to tylko zmiany 'kosmetyczne', podobnie jak zmieniono np. cel sp.
    z o.o.

    Kazdy teraz pisze o czym innym, choc obaj macie racje :-)) Art. 26 ksh § 4.
    Przepisy § 1-3 stosuje się również do spółki, o której mowa w art. 860
    Kodeksu cywilnego (spółki cywilnej), jeżeli jej przychody netto ze sprzedaży
    towarów lub świadczenia usług w każdym z dwóch kolejnych lat obrotowych
    osiągnęły równowartość w walucie polskiej co najmniej 400.000 EURO
    (przedsiębiorstwo większych rozmiarów). Z chwilą wpisu do rejestru spółka ta
    staje się spółką jawną. - to na poparcie, ze Krzysztof ma racje :DD
    pzd

  • 30. Data: 2002-06-25 14:00:42
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    <k...@p...onet.pl> wrote in message

    > Spółka jawna jest tzw. UŁOMNĄ osobą prawną. Niestety nie pamiętam gdize to
    > wynalazłem.

    Och bez przesady! A ja jestem prawie pangalaktyczną istotą :-)))) Ułomna
    osobowość prawna to jednak nie jest osobowość prawna i kropka :-)

> [...]
    > wspólnicy dotychczasowych spółek cywilnych muszą do końca marca br.
    > zarejestrować się w gminie jako indywidualni przedsiębiorcy prowadzący

    Nie czytałeś uważnie co pisałem. Sam mam i spółkę cywilną i osobną DG.
    Chodzi o to, że teoretyczne rozważania o sc należy rozpocząć wogóle na
    poziomie kodeksu cywilnego. Często się kojarzy sc od razu z wpisami do DG,
    VATem itp - a to są tylko rozwiązania praktyczne tej formy prowadzenia
    przedsiębiorstwa. Zauważ, że możesz zawrzeć umowę spółki na piśmie i na tym
    poprzestać. Nikt nie musi o tym wiedzieć, nie musisz wykonywać
    działalności - oczywiście będzie to sprzeczne z art. 860 "Przez umowę spółki
    wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu
    gospodarczego..." ale to nie zmieni faktu, że będziesz wspólnikiem w spółce
    :-)))

    K. Kowalski