  • 31. Data: 2009-02-18 20:09:35
    Temat: Re: Historia kredytowa w PL
    Od: "kashmiri" <a @ a . com>

    "bradley.st" <b...@g...pl> wrote in message
    news:c2248395-b6f4-42fd-9784-3eb131ed9695@e22g2000vb
    e.googlegroups.com...

    > Ja jestem przyzwyczajony do takiego automatu wlasnie. To znaczy
    > wklepuje SSN na stronie i po jakichs 15 sekundach mam OSTATECZNA
    > decyzje kredytowa, a karta przychodzi po ca. 5 dniach. A jesli decyzja
    > jest na nie - to nie ma zmiluj.

    W UK jest podobnie, decyzja jest po kilku sekundach. Ale ale.... jeśli jest
    negatywna, wiele osób pisało, że wystarczy zadzwonić do banku i przekonać
    konsultanta - bank "zmieni zdanie". Nie wiem, może to ta magia prowizji
    konsultantów....

    > Natomiast z moich - bardzo ograniczonych - doswiadczen z polskim
    > systemem, w PL jednak jest bardzo duze pole do interpretacji i
    > uznaniowosci.

    Tak, nawet zdaje się, że nie wszystkie banki wysyłają dane do BIK-u albo nie
    dla wszystkich produktów kredytowych.

    To tak jak w UK :)

    k.

  • 32. Data: 2009-02-18 20:14:07
    Od: "kashmiri" <a @ a . com>

    "MarekZ" <m...@i...pl> wrote in message
    > Użytkownik "Kamil "Jońca"" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Idę do banku i wypełniam wniosek kredytowy. Następnie wniosek jest
    > zazwyczaj wysyłany gdzieś tam i przed podjęciem decyzji kredytowej
    > następuje zapytanie do BIK. Różnie to bywa, czasami decyzja kredytowa jest
    > po godzinie, czasami po 24 godzinach. Uważasz, że w tym przypadku jest
    > dokonywana jakaś pogłębiona analiza mojej historii kredytowej? Bo ja
    > uważam, że jest sprawdzane wyłącznie pole "najgorszy status historyczny"
    > czy jak to się tam teraz nazywa.

    Błąd. Nikt nie sprawdza żadnego pola, wymiana danych odbywa się wyłącznie
    między systemami, a jedyne co analityk widzi, to parametry ryzyka związanego
    z klientem (liczba kredytów bieżących/spłaconych, największe opóźnienie,
    stosunek zadłużenia do dochodów, itp.).

    > Decyzja ma charakter binarny - dać/nie dać.

    Błąd: decyzja ma charakter punktowy. Ale jeżeli wypadnie tuż poniżej progu,
    można próbować negocjować z bankiem.

    > Mówię tu o kartach kredytowych, liniach odnawialnych i kredytach
    > gotówkowych, czyli produktach przyznawanych zazwyczaj bez żadnych
    > dodatkowych zabezpieczeń ze strony klienta. Może miałeś na myśli jakieś
    > inne kredyty, na barrdzo wysokie kwoty, aleprzy normalnej masówce, nie
    > wierzę aby komukolwiek chciało się cokolwiek głębiej analizować.
    >
    > Dodam, że mój raport z BIK liczy obecnie ponad 60 stron wydruku
    > dwustronnego i zapewne jest to wynik daleki od rekordów.

    I nikt tego nie czyta: całość w ułamku sekundy analizuje komputer.

    k.

  • 33. Data: 2009-02-18 20:17:01
    Od: "kashmiri" <a @ a . com>

    "Tomek Głowacki" <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl> wrote in message

> [...]
    > wydawało (IMVHO). BIK jest w pewnym sensie domyślnie traktowany przez
    > banki, które go odpytują jako źródło TYLKO I WYŁĄCZNIE negatywnej
    > informacji o kliencie (czyli - gdzie i jak bardzo podpadł?).
    >
    > Chodzi o sposób podania informacji - np. podawane są tam zadłużenia 1zł na
    > 0 dni, reszta jest tak przedstawiona, że można tam wypaść co najwyżej
    > "mniej niekorzystnie" :-) Powoduje to, że tylko i wyłącznie od patrzącego
    > w raport zależy, jak zostaniesz potraktowany. Jak zabierze się za to ktoś
    > niekompetentny - zapomnij o kredycie, jak ktoś, kto "wie" z czym ma do

    To robi komputer, żaden człowiek nie czyta Twoich raportów poza Tobą samym.

    > No i oczywiście, kryteria procentowe czy wagowe scoringu nie są jawne, bo
    > i po co. Sam raport nie przedstawia też żadnych konkretnych informacji
    > liczbowych z których by wynikało, czy jesteś rzetelnym czy nie rzetelnym
    > kredytobiorcą.. zestawienie jest ilościowe i tak naprawdę, czym mniej tam
    > masz wpisane w ogóle, tym lepiej (IMO!).

    Nieprawda.
    Im więcej, tym lepiej.
    Im mniej, tym gorzej: bo tym bardziej niepewnym (a więc ryzykownym) klientem
    jesteś.

    > co najśmieszniejsze, każde zapytanie do BIK zmniejsza twój score ;)
    > dobre...

    W realiach polskich to rzeczywiście absurd - chociaż sensowność rozumiem
    jako osoba, która jedną kartę "przeniosła" do dwóch banków, i mimo to jej
    nie zamknęła...

  • 34. Data: 2009-02-18 20:24:09
    Od: "kashmiri" <a @ a . com>

    "bradley.st" <b...@g...pl> wrote in message
    p.googlegroups.com...
    > On 17 Lut, 12:00, rhao <r...@p...pl> wrote:

    /.../
    > A ten "Raport PLUS z Informacją o Ocenie Punktowej" ze strony BIK?
    > Dziala to-to?

    Działa super.

    Jako maszynka do dojenia naiwnych oczywiście.

    ZTCW, żaden bank nie używa scoringów produkowanych przez BIK (czy przez
    jakiekolwiek zewnętrzne agencje). Bank projektuje swoje kredyty dla klientów
    o bardzo określonym profilu i w każdym przypadku sam wylicza sobie zgodność
    z tym profilem.

    Dlatego w jednym banku nie dostaniesz kredytu ze względu na "brak
    zdolności", a w innym przyjmą Cię z otwartymi ramionami. Ten "niby-scoring"
    z BIK-u nie ma żadnego znaczenia.

    Mój scoring w Equifax UK wynosi 993/1000. Czyli powinienem dostać każdy
    kredyt natychmiast, i to na najlepszych warunkach. Tymczasem... scoring
    obejmował kredyty za okres 3 lat, podczas gdy większość dużych banków w UK
    wymaga minimum 5-letniej historii kredytowej. Tak że mimo moich 993/1000 o
    kredycie hipotecznym mogłem w ogóle nie myśleć.

    Jak chcesz, możesz sobie zamówić ten Raport Plus. Ja też raz zamówiłem
    scoring Equifax :)

    k.

  • 35. Data: 2009-02-18 20:28:15
    Od: "kashmiri" <a @ a . com>

    "bradley.st" <b...@g...pl> wrote in message
    n.googlegroups.com...

    > Ale chyba pokazuje historie danego rachunku kredytowego z
    > wyszczegolnieniem miesiecy? Czyli zawiera informacje o tym czy splaty
    > byly terminowe i jak dlugo rachunek istnieje?

    Tak, chociaż historia rachunku jest podana tylko od momentu, kiedy bank
    zaczął raportować te dane do BIK-u (nieraz jest to dopiero połowa obecnej
    dekady).

    > Wlasnie na ten temat dostaje sprzeczne informacje. Logicznie
    > rozumujac, pozytywna historia powinna pomagac.

    Potwierdzam, bardzo pomaga. W moim przypadku już nawet nie pytają się o
    zatrudnienie i wpływy na konto, żeby zaoferować kartę z limitem 30k (i
    dobrze, bo jestem bezrobotny!).

    > To akurat mnie malo bulwersuje, bo to standard na swiecie. :) Jezeli
    > ktos sklada dziesiec wnioskow w ciagu tygodnia, to kredytodawcy MOGA
    > przypuszczac, ze jest nieco zdesperowany, a co za tym idzie, w
    > nienajlepszej sytuacji finansowej.

    Albo, co bardziej prawdopodobne, nadal czeka na decyzje kredytowe z innych
    banków, czyli są szanse, że będzie spłacał 5 kredytów zamiast jednego. A
    wtedy zdolność wygląda zupełnie inaczej...

    > Zakladam, ze BIK odroznia "miekkie" zapytania (info weryfikujace dane,
    > zapytania wlasne kientow) i "twarde" (przy wnioskach kredytowych)?

    Tak.

    k.

  • 36. Data: 2009-02-18 20:28:39
    Od: "kashmiri" <a @ a . com>

    "Kamil "Jońca"" <k...@p...onet.pl> wrote in message
    > Mithos <f...@a...pl> writes:
    >
    > [...]
    >
    > Właśnie mnie zniknąłeś :P

    Mnie też, i to potrójnie.

    k.

  • 37. Data: 2009-02-18 20:30:59
    Od: "kashmiri" <a @ a . com>

    "bradley.st" <b...@g...pl> wrote in message
    e.googlegroups.com...

    > Aha, czyli bedzie "szampan i frukta" dla tych z lepsza historia... ;)
    >
    > Czy liczy sie w jakimkolwiek stopniu procent wykorzystanego kredytu?
    > Tzn, ktos kto uzywa np. 20% limitu na karcie jest w oczach banku
    > bardziej godny zaufania niz ktos kto permanentnie "'wymaksowuje"
    > limity do 100%?

    Wysokosc obecnych zobowiazan wplywa na wyliczenie zdolnosci. Natomiast
    jezeli ktos np. co miesiac splaca w calosci swoje 12k zadluzenia na karcie,
    wyglada to troche inaczej niz ktos, kto od roku ma 12k zadluzenia w kredycie
    gotówkowym i nie jest w stanie splacic.

    k.

  • 38. Data: 2009-02-18 20:33:09
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 18 Lut, 15:24, "kashmiri" <a @ a . com> wrote:

    > Jak chcesz, możesz sobie zamówić ten Raport Plus.

    Dziekuje! Juz zamowilem sobie raport standard :) Po paru tygodniach
    przyszedl e-mail: "Poza Unie Europejska raportow kredytowych nie
    wysyla sie."

    A jak w koncu dostalem, to dowiedzialem sie z chyba 10 stron, ze w
    1998 roku mialem limit w wysokosci 300 zl.

    Tyle radosci za jedyne 10 zlotych! :)

  • 39. Data: 2009-02-18 20:36:25
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "kashmiri" <a @ a . com> napisał w wiadomości

    > Błąd. [...]

    > Błąd: [...]

    > I nikt tego nie czyta: całość w ułamku sekundy analizuje komputer.

    Wyrażasz przypuszczenie, czy masz pewność? Bo ja mam poważne podstawy aby
    przypuszczać, że co najmniej w prawie wszystkich pl-bankach jest tak jak
    napisałem. Wygląda na to, że nie istnieje nic takiego jak jakaś
    zautomatyzowana ocena punktowa dokonywana przez system scoringowy danego
    banku na podstawie danych z BIK.

    W sumie to przemawia do mnie sensowność tego jak to przedstawiasz. Tylko
    wydaje mi się, że rzeczywistość jest mniej sensowna.

    marekz

    __________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database
    3865 (20090218) __________

    http://www.eset.com

  • 40. Data: 2009-02-18 20:48:58
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 18 Lut, 15:09, "kashmiri" <a @ a . com> wrote:

    > W UK jest podobnie, decyzja jest po kilku sekundach. Ale ale.... jeśli jest
    > negatywna, wiele osób pisało, że wystarczy zadzwonić do banku i przekonać
    > konsultanta - bank "zmieni zdanie".

    Potwierdzam, dziala. Tzn. na pewno dzialalo 12 lat temu :)