    Date: Thu, 21 Jul 2022 18:40:29 +0200
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <taqhkr$1c4s$1@gioia.aioe.org> <X...@1...0.0.1>
    <4...@g...com>
    <62d1ad33$0$467$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <62d1cdb2$0$458$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <62d27447$0$566$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <62d3b1ec$0$546$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <62d4f45b$0$466$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <62d5a510$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <62d5c30e$0$497$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <62d6e9cf$0$492$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <62d8da4b$0$450$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Awaria w ALIOR BANK

    W dniu 21.07.2022 o 18:23, Krzysztof Halasa pisze:
    > No tak, jasne. Np. wydawcą karty może być PKOBP, może to być Millennium,
    > może to być BoA, itd. itd. Lista banków jest długa, ale to właśnie one
    > są w znakomitej większości wydawcami kart.
    >
    > Masz w portfelu jakieś karty? Na odwrocie powinno być napisane kto je
    > wydał. Napisz jaką kartę masz wydaną przez kogoś innego niż bank
    > (i jeszcze niech to będzie KK).

    Miałem kiedyś karty CINKCIARZ.PL. Są karty kilku zagranicznych
    instytucji R(np. REVOLUT), które nie są bankami. Ale kredytowych nie
    widziałem - co nie znaczy, że nie ma.

    > Przeciwnie, przelew z KK różni się zasadniczo od zakupu. Przy przelewie
    > z KK nie ma żadnego zakupu, nie ma żadnego sklepu (merchanta). Wskaż
    > przykład owego merchanta w takiej sytuacji:-)

    > Sprawdź może kto należy do organizacji (jaka jest struktura), wtedy sam
    > sobie odpowiesz na pytanie, czy są tam "rachunki płatnicze".

    Wydaje mi się, że to kwestia zdefiniowania owego "rachunku płatniczego".
    No bo bez wątpienia dla karty jakiś tam rachunek prowadzony jest -
    inaczej by się w tym pogubili. Tylko co innego jakiś tam rachunek
    księgowy gromadzący dane o rozliczeniach na karcie, a co innego jakiś
    typowy rachunek, na którym dysponent może sobie robić operacje.

    Jeśli nawet następuje "przelew z karty", to nie jest to tak robione, jak
    przy przelewie z rachunku. Obciążany jest rachunek rozliczeniowy karty,
    ale przelew idzie z innego rachunku prowadzonego przez wystawcę karty
    (chyba wystawcę). To coś jak przy płatności walutą wirtualną, gdzie
    trzeba ją przewalutować na walutę fizyczną, by dało się komuś wysłać.

    > Nowa wartość "środków dostępnych" na koncie danej karty, rzecz jasna.

    > Opowieści z mchu i paproci. Typowy przelew z KK to jest pojedyncza
    > transakcja, w "zwykłej" nomenklaturze to jest przeksięgowanie z jednego
    > konta na inne. W tej samej instytucji.

    Wydaje mi się, że trochę zanadto upraszczasz. Pomniejszane są dostępne
    dla danej karty środki, ale rozliczenie, to idzie z jakiegoś rachunku
    bankowego i nie zdziwił bym się, jakby to był jeden rachunek dla danej
    instytucji. Przykładowo jak ktoś dokonuje przekazu pocztowego na
    Poczcie, to co prawda w danych nadawcy "przelewu" jest wskazana przez
    wpłacającego podmiot, ale za to numer rachunku wychodzącego jest
    jednakowy (dziś to sprawdziłem :-)

    --
    Robert Tomasik