  • Data: 2022-07-21 20:38:49
    Temat: Re: Awaria w ALIOR BANK
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Miałem kiedyś karty CINKCIARZ.PL. Są karty kilku zagranicznych
    > instytucji R(np. REVOLUT), które nie są bankami. Ale kredytowych nie
    > widziałem - co nie znaczy, że nie ma.

    No tak, wiem. Są np. credit unions, coś a la SKOKi, są też firmy nie
    będące bankami, które udzielają kredytu (na KK). Z tym że często same
    wydają swoje karty.

    > Wydaje mi się, że to kwestia zdefiniowania owego "rachunku
    > płatniczego". No bo bez wątpienia dla karty jakiś tam rachunek
    > prowadzony jest - inaczej by się w tym pogubili. Tylko co innego jakiś
    > tam rachunek księgowy gromadzący dane o rozliczeniach na karcie, a co
    > innego jakiś typowy rachunek, na którym dysponent może sobie robić
    > operacje.

    Faktem jest, że to jest kwestia nomenklatury. W każdym razie banki są
    członkami organizacji, więc nie można pisać, że organizacje nie mają
    "rachunków płatniczych" :-)
    Z drugiej strony, formalnie klient nie może "sobie robić" operacji na
    "swoim" rachunku w banku. On może "zlecać" operacje, ale same zapisy na
    koncie przeprowadza bank. Zresztą tak samo działa to w każdej firmie,
    która używa ksiąg rachunkowych - klient miałby sam "sobie" coś
    księgować? :-)

    > Jeśli nawet następuje "przelew z karty", to nie jest to tak robione,
    > jak przy przelewie z rachunku. Obciążany jest rachunek rozliczeniowy
    > karty, ale przelew idzie z innego rachunku prowadzonego przez wystawcę
    > karty (chyba wystawcę). To coś jak przy płatności walutą wirtualną,
    > gdzie trzeba ją przewalutować na walutę fizyczną, by dało się komuś
    > wysłać.

    Dlaczego tak uważasz?
    Teoretycznie mogłoby być użyte jakieś dodatkowe konto, i być może gdzieś
    tak to jest robione - ale normalnie nie ma takiej potrzeby.
    Z wymianą walut jest inaczej, ponieważ nie można prowadzić rachunków
    (no, zapisów) w różnych walutach na jednym koncie (ale można na
    subkontach, i nie trzeba ich pokazywać w takiej postaci klientowi) :-)

    > Wydaje mi się, że trochę zanadto upraszczasz. Pomniejszane są dostępne
    > dla danej karty środki, ale rozliczenie, to idzie z jakiegoś rachunku
    > bankowego i nie zdziwił bym się, jakby to był jeden rachunek dla danej
    > instytucji.

    To kwestia tego, przez jak silną lupę patrzymy :-)

    Obciążenie musi zostać zaksięgowane na koncie karty (to chyba jasne)
    i jednocześnie musi zostać zaksięgowanie uznanie, np. na koncie drugiego
    klienta (jeśli akurat ma konto w tym samym banku itp.) albo np. na
    koncie loro innego banku (bank nie prowadzi oddzielnych kont
    beneficjentów przelewów w innych bankach).

    To, jaki numer konta będzie w komunikacie np. KIR to inna sprawa -
    przypuszczalnie bank nie musi identyfikować kont kart kredytowych
    oddzielnymi numerami IBAN. Natomiast pewnie dobrze by było, gdyby te
    numery były sensowne, żeby np. dało się przelać "z powrotem", i żeby
    nie trzeba było tego szukać nie wiadomo gdzie (np. może to być numer
    "głównego" konta danego klienta). Więc raczej wspólnego numeru dla
    wszystkich przelewów ze wszystkich KK w danym banku bym się nie
    spodziewał.

    > Przykładowo jak ktoś dokonuje przekazu pocztowego na
    > Poczcie, to co prawda w danych nadawcy "przelewu" jest wskazana przez
    > wpłacającego podmiot, ale za to numer rachunku wychodzącego jest
    > jednakowy (dziś to sprawdziłem :-)

    Jasne, poczta nie prowadzi oddzielnych kont dla każdego takiego klienta.
    Bank też może coś takiego zrobić - wpłata gotówkowa na konto innego
    klienta. Banki tego raczej nie lubią.
    --
    Krzysztof Hałasa