    From: <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bank dla spółki z dostęprzem przez internet.
    Date: 22 Jun 2002 13:22:24 +0200

    > BTW: Co to jest spółka jawna? Inne spółki rozumiem, a ta jest mi znana
    > tylko z nazwy... Możesz mi w skrócie wyjaśnić czym się różni od sc lub
    > zoo i po co taka?

    http://firma.onet.pl/A,687,1058934,poradnik.html
    "Spółka jawna jest osobową spółką handlową i praktycznie stanowi odpowiednik
    spółki cywilnej. Główna różnica to subsydiarna odpowiedzialność wspólnika i
    obowiązek ujawnienia w nazwie co najmniej nazwiska (firmy) jednego ze
    wspólników."

    Ogólnie - spółka jawna to odpowiednik niegdysiejszej spółki cywilnej. Obecnie
    zaś spółce cywilnej zostało nadane nowe znaczenie:

    "Spółka cywilna staje się formacją zanikającą. Do 31.12.00 spółki cywilne
    istniały jako samodzielne podmioty gospodarcze, które mogły być przedmiotem
    wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Obecnie nie jest już to możliwe,
    natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby spółki cywilne zawiązywać dla
    realizowania celów gospodarczych. W tym przypadku w wydziale działalności
    gospodarczej rejestrują się poszczególni wspólnicy, jako samodzielnie
    prowadzący działalność gospodarczą, zaznaczając we wniosku, że działalność
    prowadzić będą w formie spółki cywilnej."

    Spółka cywilna nie jest juz osobą prawną. Spółka jawna tak, choć jak
    mówią "ułomną". Np. sp.j. nie może cię podać do sądu. Zrobić to może właściciel
    spółki na bazie kodeksu cywilnego.

    Kamiluu