-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news2.icm.edu.pl
!pm.waw.pl!defiant.pm.waw.pl!not-for-mail
From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
Newsgroups: pl.biznes.banki
Subject: Re: Bezprawne zatrzymanie i zniszczenie karty - kto odpowie ?
Supersedes: <m...@d...pm.waw.pl>
Date: 27 Oct 2003 18:17:35 +0100
Organization: The Palace of Youth in Warsaw
Lines: 82
Sender: k...@d...pm.waw.pl
Message-ID: <m...@d...pm.waw.pl>
References: <bn9620$vjo$1@srv.cyf-kr.edu.pl> <bnbldv$j83$2@inews.gazeta.pl>
<bnbnbt$qsb$1@srv.cyf-kr.edu.pl> <bne89e$m0v$2@inews.gazeta.pl>
<m...@d...pm.waw.pl> <bng4hk$giu$1@inews.gazeta.pl>
<m...@d...pm.waw.pl> <bnhl5t$btb$3@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: defiant.pm.waw.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: defiant.pm.waw.pl 1067275055 993 195.116.170.36 (27 Oct 2003 17:17:35 GMT)
X-Complaints-To: n...@d...pm.waw.pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 27 Oct 2003 17:17:35 +0000 (UTC)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:265796
[ ukryj nagłówki ]"Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:
> Tylko pod warunkiem, że ekspedientka otrzymała explicite polecenie
> niezwłocznego i bezwarunkowego zniszczenia karty z centrum
> rozliczeniowego.
Ktos twierdzi inaczej?
> A co ma do rzeczy z kim ma umowę klient? Jak mam umowę najmu lokalu z
> Kowalskim, a Malinowski mi zaleje lokal, to mam od Kowalskiego dochodzić
> odszkodowania? Odszkodowanie należy się od winnego szkody i Bank, jeśli
> nie jest winien, odpowiedzialności takiej ponieść nie może.
Ale kto moze? Ekspedientka nie uczynila klientowi zadnej szkody - karta
jest wlasnoscia banku, nie klienta.
> Słuszna teza. W sumie można kasjerkę uznać za osobę działającą na zlecenie
> centrum rozliczeniowego. A zatem zgodnie z kodeksem cywilnym w razie
> wyrządzenia przez nią szkody odpowiedzialność cywilna spada na to centrum.
> (vide art. 429 kc) A zatem w konsekwencji takiego rozumowania, jeżeli
> klient udowodni, że centrum wydało bezpodstawnie polecenie zniszczenia
> karty, to wówczas ma pełne prawo dochodzić od centrum odszkodowania za
> poniesione straty.
Nie klient. Bank - wlasciciel karty.
Klient uzywa karty na podstawie umowy zawartej z bankiem, w ktorej
(zapewne) zgodzil sie na takie niszczenie kart, i to byc moze bez
podawania przez bank przyczyny.
> Możliwość zastrzegania kart przez telefon jest moim zdaniem jak
> najbardziej potrzebna. Ale nie może się ona wiązać z bezwarunkowym
> niszczeniem kart w ten sposób zastrzeżonych.
Technicznie to tak wyglada.
> Bo jak tak, to za chwilę
> kilku kretynów wpadnie na pomysł i zaczną dzwonić do banków i zastrzegać
> karty kolegów. Ot tak dla hecy. A banki będą łamać te karty,
To mozliwe.
> Rozumiem, że jeśli karta jest zastrzeżona, to transakcji nie można
> wykonać. Ale logicznym działaniem ekspedientki powinno być nie tyle
> łamanie tej karty, co wezwanie policji. W końcu ma przed sobą osobę, która
> najprawdopodobniej usiłuje popełnić przestępstwo.
Zniszczenie karty i wezwanie policji - tak.
Zrozum, ze karta jest juz "zniszczona" przez zastrzezenie - fizyczne
zniszczenie wiele tu juz nie zmienia (jesli byla to pomylka).
> W takim wypadku nie
> należy niszczyć dowodu przestępstwa, tylko ująć sprawcę i w tym zakresie
> działanie ekspedientki jest irracjonalne. Jeśli takie działanie jest
> określone przez instrukcje centrum rozliczeniowego, to nienajlepiej to
> świadczy o tym centrum.
CA dostaje takie instrukcje od VISA, wiec pretensje raczej musisz kierowac
tam.
BTW: "zniszczenie" karty nie niszczy dowodu przestepstwa, a tylko
uniemozliwia wykonywanie karta (nieautoryzowanych) transakcji.
> A tu się moim zdaniem bardzo mylisz. Złośliwość bywa bardzo często
> poważnym znamieniem obciążającym sprawcę.
Moze to byc co najwyzej okolicznosc, ale nie przestepstwo samo w sobie.
> To też głównie chodzi mi o to, czy jest zapis w regulaminie zabraniający
> ekspedientce poczekania na wyjaśnienie sprawy.
Nalezy niezwloczne zniszczyc karte. Jedynie w przypadku zagrozenia zdrowia
lub zycia mozna tego nie uczynic.
> Dla czego zastrzezenie nie da sie cofnac? Pytam z ciekawosci. System nie
> przewiduje "cance'i"?
Wlasnie.
Informacja o zastrzezeniu karty zostaje wyslana "wszedzie", wydrukowana
w ksiazkach itd. Nie ma cancela, po prostu duzo taniej jest wydac nowa
karte.
--
Krzysztof Halasa, B*FH
Następne wpisy z tego wątku
- 28.10.03 10:48 Michal Zapalowski
- 27.10.03 21:45 Robert Tomasik
- 28.10.03 14:08 Krzysztof Halasa
- 29.10.03 13:04 Krzysztof Halasa
- 29.10.03 21:21 Robert Tomasik
- 31.10.03 21:34 Krzysztof Halasa
Najnowsze wątki z tej grupy
- Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- jak tacy debile
- Konto wspólne w N26.
- Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- Re: Akumulatorki...
- Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
Najnowsze wątki
- 2024-12-23 Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- 2024-12-21 jak tacy debile
- 2024-12-13 Konto wspólne w N26.
- 2024-12-09 Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- 2024-12-04 Re: Akumulatorki...
- 2024-12-03 Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...