  • Data: 2010-12-30 21:20:21
    Temat: Re: /Emerytury/ I i II filar w ZUS, OFE zostaje 2,3%
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Uzytkownik "MK" <m...@i...pl> napisal w wiadomosci grup
    dyskusyjnych:927bf557-7cdc-4f7f-a9b4-6523e35b00c7@39
    g2000yqa.googlegroups.com...

    > Do tej pory waloryzacje u mnie dawaly mniej niz stopa zwrotu na OFE.
    > Dla mnie jest to rozwiazanie zle, bo przekraczalem do tej pory
    > maksymalne limity, wiec zdarzyla sie na OFE calkiem dobra sumka
    > odlozyc. Gdybym nie dotrwal do emerytury to ona by przeszla na
    > spatkobiercow, a z ZUS nic do nich nie trafi. Dodatkowo byla nadzieja
    > na to, ze da sie wyciagnac kase jednorazowo, przeciez sama Fedak
    > mowila, ze jesli ktos bedzie mial z I filarupowyzej przecietnej to
    > bedzie mogl sobie wszystko z drugiego wyplacic.

    Idea jednorazowego wyciagniecia kasy to byl wylacznie marketing, mozliwy do
    gloszenia dopóki bylo dostatecznie daleko do terminów realnych wyplat z
    systemu. To rozwiazanie nie mialo najmniejszych szans realizacji. Nie po to
    powstaly OFE moim zdaniem. :) Ale nawet jesli by wierzyc, ze OFE powstaly
    calkowicie w dobrej wierze, to i tak by sie to nie udalo. Zawsze by sie
    znalezli chetni na te kase.
    Prawdziwy problem z tymi wszystkimi "kontami w ZUS" i innymi grami pozorów
    polega IMO na tym, ze tam formalnie to moga byc i miliardy zlotych na koncie
    kazdego ubezpieczonego. Kluczem jest jednak to, ze wyplacic sie tego nie da,
    a sposób przeliczania tego "kapitalu" na swiadczenie, mozna sobie ustalic
    dowolnie w drodze ustawowej. Tak wiec srodki tam plynace sa bezpowrotnie
    stracone. Wyplaty i tak beda zalezaly wylacznie od przyszlej sytuacji
    polskiego lub euro-republikanskiego budzetu. Inna rzecz, ze te kapitalowa
    czesc tez mozna znacjonalizowac w drodze ustawowej, co czesciowo wlasnie
    zaczeto robic. Tak wiec to w sumie jeden pies.

    > Zaczynam popierac Pawlaka z jego pomyslem na likwidacje ZUS i
    > zastosowanie zasad jak dla KRUS, czyli minimalna skladka i glodowa
    > emerytura. Oczywiscie powinno to dotyczyc wszystkich od rolnika, przez
    > gornikow i sluzby mundurowe, az po Prezydenta :).

    Podobne rozwiazanie funkcjonuje na Nowej Zelandii. Praktyka pokazala, ze z
    tym takze sa problemy, tzn. trzeba opózniac wiek, od którego dostaje sie ten
    mini-zasilek. Ale IMO to znacznie lepsze rozwiazanie, niz to co jest
    obecnie.