  • Data: 2010-12-31 11:16:11
    Temat: Re: /Emerytury/ I i II filar w ZUS, OFE zostaje 2,3%
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "MK" <m...@i...pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:bb00312f-133b-4c1e-9df2-198c39cc1609@j2
    9g2000yqm.googlegroups.com...

    > Z przekazow prasowych wunika, ze do "OFE lub funduszy inwestycyjnych".

    Całkiem możliwe, że "OFE lub otwartych funduszy inwestycyjnych". :)

    > Wg. mnie jak nie bedzie dowolnosci zainwestowania tych srodkow i nie
    > beda one podlegaly takze zwolnieniu z podstawy do skladek na
    > ubezpieczenia spoleczne (tak jak PPE) to bedzie zainteresowanie takie
    > jak dla IKE, bo kwota marna. Przykladowo przy dochodzie 100tys rocznie
    > mamy obnizenie podstawy o 2tys, co nam daje obnizenie podatku o
    > 640PLN.

    Moim zdaniem zainteresowanie powinno być znacząco słabsze niż w przypadku
    IKE, bo to będzie włożenie kolejnej porcji pieniędzy w system państwowy bez
    praktycznie żadnej kontroli ich dalszych losów.
    Czym się to różni od samodzielnego zakupu jakiegoś zwykłego funduszu
    inwestycyjnego (bo wydaje mi się, że będą musieli zrobić tak aby OFE mogły
    wszystko inwestować w akcje, surowce, czy co tam jeszcze, jak nie zostaną
    zmienione te obecne ograniczenia to już w ogóle komedia)? Ano tym, że w
    żaden sposób nie da się tego po wpłacie wypłacić jak się będzie mieć taki
    kaprys.
    Może ktoś da się nabrać na zachęty podatkowo-składkowe, to już jego
    wewnętrzna sprawa. Teoretycznie dla osób bliskich emerytury byłoby dobrze
    aby nabrało się jak najwięcej Wpłacających - system emerytalny jako całość
    pociągnie dłużej.

    Reasumując: dla około dwóch trzecich przyszłych wpływów do OFE rozwiązany
    został problem niebezpieczeństwa, że mogłyby te środki być dziedziczone.
    Kontrola nad tymi środkami wróciła całkowicie do państwa (nie żebym uważał,
    że w OFE były one wolne od tej kontroli). Pozostała jedna trzecia przyszłych
    wpływów oraz środki dotychczas zgromadzone. Zawsze coś. :D