  • Data: 2009-12-07 06:00:25
    Temat: Re: IKE - gdzie?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2009-12-06, Jacenty <j...@w...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Zakładasz, że owe 'inne fundusze' miałyby zysk na tym samym poziomie,
    > a odkładając w IKE mocno ograniczasz sobie możliwości dywersyfikacji
    > kapitału.

    Z IKE wiążą się jeszcze inne zagrożenia:

    - zazwyczaj nie wypłacisz pieniędzy "z dnia na dzień", na pewno nie w
    wybieranym przez autora wątku mbanku,
    - możesz oszczędzać tylko w jednej walucie

    Powyższe dwa punkty należy traktować jako ryzyko, w okresie czasu o
    długości 30 lat jest dosyć duże ryzyko, że nasz system gospodarczy i
    nasza waluta dość znaczącą się osłabią. Przede wszystkim z uwagi na
    bankructwo budżetu, które w tym okresie na pewno nadejdzie, jeśli nadal
    państwo będzie chciało wypłacać emerytury. Dzień, w którym rządzący
    powiedzą, że dla emerytów nie ma już pieniędzy, a budżet składa się
    wyłącznie z dziury może zapoczątkować przemiany, które co do zasady
    wyjdą nam na dobre (na zasadzie odbicia się od dna), ale będą
    przebiegały już w zupełnie nowych realiach ekonomicznych, prawdopodobnie
    z nową walutą.

    Poważnie proponuję lokowanie sporej części środków w dobra, które mają
    największe szanse przeżycia ogólnoświatowego kryzysu finansowego bez
    uszczerbku na swojej wartości - na przykład w złoto i dzieci (własne).

    --
    Liwiusz