  • Data: 2012-04-15 23:20:48
    Temat: Re: Kiedy w Polsce powstanie nowa ultraliberalna partia ?
    Od: " sys29" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Lucky <l...@n...ocm> napisał(a):

    > Tak to nic nie zdzialamy. Jesli przestaniemy sie zadluzac i zaczniemy
    > splacac dlugi to zarzniemy gospodarke.

    Dlaczego spłacając zadłużenie zarżniemy gospodarkę? Kompletnie tego nie
    rozumiem ( z ekonomii jestem bardzo słaby ). Po chłopsku myślę sobie tak:
    firmy wytwarzają towary i usługi. Sprzedają je na rynku tworząc PKB.
    Państwo pożyczając pieniądze i wpuszczając je w obieg powoduje, że więcej
    towarów i usług może być sprzedane. PKB staje się trochę większe. Ale IMHO
    ta nadwyżka PKB z powodu zadłużenia to tylko iluzoryczna statystyka lub
    inaczej oszustwo statystyczne. Od takiej kombinacji bogactwo nie wzrasta.
    ( Gdy ktoś kupuje cokolwiek na kredyt, to na mój chłopski rozum nie jest
    właścicielem rzeczy, dopóki nie spłaci długu.) Jest nawet gorzej. Gdy np.
    firmy w kraju mają do sprzedaży produkcję o wartości 10 mld PLN, na którą
    już nie ma popytu i państwo "pomaga" to opchnąć emitując dług, to oprócz
    tego, że stwarza iluzję dobrobytu, to obciąża obywateli spłatą dodatkowych
    500 mln pln rocznie. Potem sytuacja latami się powtarza, kraj wpada w
    spiralę, kończą się kredytodawcy ... Wiadomo, że taka polityka to sposób na
    dodatkowe "transfery" pieniędzy, a przyszłe pokolenia nic nie obchodzą
    polityków, ale nie o to mi chodzi. Moje pytanie jest takie: czy IYO "środki
    dopingowe" realnie podnoszą dobrobyt czy tylko PKB ? Ja mam wrażenie, że
    sposób obliczania PKB nie w pełni odzwierciedla dobrobyt, a jeśli tak, to
    spłacanie długów nie zmniejszy dobrobytu, tylko co najwyżej pogorszy
    niektóre statystyki. Pytam zupełnie szczerze, bo mam mętlik we łbie, ale nie
    odpowiadaj, że dług to transfer dobrobytu z przyszłości do teraźniejszości,
    bo to akurat rozumiem.
    Gdy weźmiemy pod lupę Greków i Niemców, to wygląda tak: Niemcy proponują
    Grekom - kupcie od nas Mercedesy. Grecy mówią, że nie mają pieniędzy. Niemcy
    na to - my wam pieniądze pożyczymy - kupimy wasze obligacje. Mercedesy jadą
    do Greków. Ich sprzedaż poprawiła niemieckie PKB, ale Grecy nie spłacają
    długów. Okazało się, że Niemcy oddali Mercedesy za frajer. Więc co z tego,
    że Niemcy podnieśli sobie PKB, jak skorzystali na tym Grecy?!

    pozdr.
    sys29