  • Data: 2005-06-04 02:38:21
    Temat: Re: Konto za granicą
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    p...@w...pl wrote:
    > Jeszcze może dodam, ze nie chodzi tutaj wcale o przechowywanie gdzieś
    > nielegalnie zarobionych pieniędzy. Podam dwa przypadki w którym ucieczka przed
    > polskim fiskusem byłaby uzasadniona (etycznie) :
    >
    > a)Jestem studentem na amerykańskim uniwersytecie, rok kosztuje 36.000$
    > (utrzymanie + czesne), dostaje stypendium w wysokości 35k,
    chyba raczej nie dostajesz stypenidum w takiej wysokości tylko masz
    tution vaiwer, a to jeszcze nie jest opodatkowane.

    > jeśli bank gdzie
    > wpływają te pieniądze poinformuje polski US, o takich dochodach i będę musiał
    > zapłacić podatek (hipotetyczny) rzędy 10% to dla mnie - będącego biednym
    > studentem z Polski oznacza to ruine

    to wówczas zapewne weźmiesz do ręki ustawe i doczytasz się w niej, że
    stypandium jest zwolnione od podatku w wysokości 46 dolarów za każdy
    dzień otrzymywania stypendium.

    > b)Jestem zdolnym programistą i otrzymałem grant z jakiejś firmy na jakieś
    > badanie wysokości 20.000$ (firma juz zapłacila za mnie podatek w swoim kraju),
    i sobie ten podatek zapłacony odliczysz od podatku do zapłacenia w Polsce.

    > grant zużyje według wymagań, płacąc innym zdolnym programistom za pracę nad
    > ulepszeniem mojego projektu, programiści będą pochodzić z różnych krajów, w
    > sume zapłacę im 20.000$ czyli zgodnie z przeznaczeniem tych pieniędzy. Jeśli
    > zapłaciłbym podatek w Polsce to teraz nie rozliczę sie z całych 20.000 z firmą
    > mnie finansującą.
    gramt nie jest twoim dochodem i nie płaci się od tego podatku.

    > Można wymyślić wiele innych przykładów, gdzie Polakom będzie grozić podwójne
    > opodatkowanie albo opodatkowanie czegoś od czego nie ma podatku w kraju
    > uzyskania przychodu.
    Nie rozumiesz pojęcia podwójnego opodatkowania.

    Po drugie po co pyszczysz, bo jakbyś był amerykaninem i studiował i
    dostawał stypendium w Polsce to byś się z amerykańskim fiskusem
    rozliczał dokładnie w identyczny sposób jak teraz masz obowiązek
    rozliczać się z polskim.

    Dodatkowo poczytaj sobie ustawę i dowiedz się, że osoba nie mająca
    stałego zamieszkania w Polsce (czytaj: było się wymeldować przy
    wyjeździe, do czego zresztą masz obowiązek) płaci podatek tylko i
    wyłącznie od dochodów osiągniętych na terenie Polski.
    Więc o ile nie jest to twój pierwszy rok, gdzie zwykle wyjeżdża się pod
    koniec roku to z podatków w Polsce się nie rozliczasz.

    Robisz wielką awanturę, a nie byłeś łaskaw przeczytać najpierw ustaw
    podatkowych.