  • Data: 2005-01-06 02:19:47
    Temat: Re: Kredyt na samochod w MultiBank
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mirosław Pragłowski <p...@i...pl> writes:

    > Sorki - czytnik nowy ne obczajony do końca :)
    > Mam nadzieje że już jest dobrze.

    Hmm... Szczerze mowiac nie wiem w tej chwili czy problem nie jest
    w moim czytniku. Teraz wyswietlil takze poprzedni list normalnie.
    Sprawdze to jeszcze.

    > Wilku che kupić auto, jeśli weźmie kredyt i je kupi to kredyt ma dla niego
    > sens.

    Oczywiscie. W tej chwili.
    Z tym, ze na tej grupie dosc czesto zdazaja sie listy osob, ktore
    w (zwykle niedalekiej) przeszlosci wlasnie wziely podobny kredyt
    i kupily samochod. Zauwazyles jakie pytania dominuja? Np.: czy
    ubezpieczyciel wyplaci pieniadze na naprawe samochodu, czy tez
    polozy na nich lape bank. Albo (bardziej ogolne): mam do splaty
    xxxxx zl, a bank wystawil BTE - co moze mi zrobic komornik.
    No, to jeszcze moze byc tak, ze "CHF kosztowal tyle i tyle, a teraz
    kosztuje o X % wiecej".

    Jak ktos kupi samochod za gotowke (nie pochodzaca z kredytu, ale
    z oszczednosci), to coz, najwyzej troche straci, ale z komornikiem
    z tego powodu nie bedzie sie musial spotykac.

    Tak naprawde to nie dotyczy to tylko samochodow - w moim przekonaniu
    prawie wszystkie "kredyty konsumpcyjne" sa w koncu niekorzystne
    dla kredytobiorcow - konsekwencje zaczynaja sie od placenia wysokich
    odsetek i/lub nieswiadomego ponoszenia ryzyka kursowego, a koncza sie
    na spiralach kredytowych i "zmarnowanych zyciach".

    > Nie powiedział nic o przeznaczeniu samochodu dlatego zakładam że do użytku
    > prywatnego a taki samochód "z definicji" się nie zwraca.

    Alez powinien sie zwrocic. Zyskiem powinno byc zmniejszenie wydatkow
    na inne srodki transportu - np. taksowki. I/lub odpowiednie zwiekszenie
    komfortu w porownaniu do podrozowania np. autobusami (takze
    taksowkami, ktore moga byc mniej komfortowe od wlasnego samochodu).
    Z tym ze to trzeba przekalkulowac, bo nie jest to takie oczywiste.

    > Czemu zakładasz że jak ktoś chce kupić tani samochód to nie bedzie go stać
    > na jego utrzymanie ?

    Tego nie napisalem, chociaz zalezy to od tego co oznacza "stac na cos".
    Natomiast bardzo bardzo czesto jest tak, ze ludzie przeznaczaja na
    takie rzeczy (nie tylko na poczatkowy zakup) wiecej pieniedzy niz
    mysleli, ze przeznacza, i w efekcie zaluja zakupu. I to nawet bez
    zadnych przygod z ubezpieczycielami.

    Swoje wnioski wyciagam z kwoty kredytu (dosc niskiej) oraz okresu
    kredytowania (dosc dlugiego, zwlaszcza ze chodzi o samochod osobowy,
    nie przeznaczony do dzialalnosci gospodarczej, i w porownaniu do
    kwoty kredytu).

    > Może po prostu nie jest mu większy potrzebny
    > (miejskiego jeździdła potrzebuje) ?

    Moze. Ale tego nie napisal. I w zwiazku z tym ja zakladam najbardziej
    prawdopodobna sytuacje. A ta niestety jest jaka jest.

    > Pozatym Wilku nie pisał nic o samochodzie
    > ale
    > o kwocie kredytu - może mu te 25 kzl do Maybacha brakuje ;)

    Napisal jednak o okresie kredytowania. Co innego gdyby to mial byc
    kredyt np. na rok lub ew. dwa (tj. duzo krotszy od spodziewanego czasu
    uzywania samochodu, czasu w ktorym mocno straci on na wartosci itd).

    > LOL - to proszę o wskazanie tych "tanszych (i niekoniecznie gorszych srodkow
    > transportu)".

    Wszystko zalezy, generalnie, od ilosci km rocznie, a takze od tego,
    czy ktos jezdzi po miescie czy poza nim, oraz od dlugosci tras.

    > Samochód to nie inwestycja ale skarbonka bez dna.
    > (chyba że masz firmę i pracujesz korzystajac z niego)

    Wszystko zalezy od kryteriow oceny zyskow i kosztow. W mniemaniu chyba
    wiekszosci ludzie zwiekszenie komfortu jest zyskiem. Pytanie tylko,
    czy wiekszym od kosztow.
    --
    Krzysztof Halasa