    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Na jakie reformy zdecyduje się koalicja PO - PSL ?
    Date: Mon, 14 Nov 2011 17:06:02 +0100

    Dnia Mon, 14 Nov 2011 14:43:00 +0000 (UTC), XXL napisał(a):

    > W 1989r. nie było innej możliwości przejścia z realnego socjalizmu do
    > gospodarki rynkowej niż szokowa terapia. Oczywiście T.Mazowiecki mógł wybrać
    > innego ekonomistę ale wielu odmówiło bo skala trudności była ogromna a reakcja
    > społeczna trudna do przewidzenia.
    >
    > Polska-bankrut z 900% inflacją w 1989r., pustymi półkami w sklepach, PRL-owską
    > bezwartościową złotówką nie miała wyboru.
    >
    > Zobacz jaki był smutny koniec populisty A.Leppera, który zdobył status trybuna
    > ludowego na haśle: "Balcerowicz musi odejść".
> [...]

    Byłem wtedy zbyt młody i wiele mnie to nie interesowało. Potem (92-93r)
    dotarły do mnie wieści o tragedii, która się przewaliła przez Polskę.
    Otwarły mi się oczy, gdy przebywałem parę dni przez Lubelskim. Nie tyle
    nędza przerażała bo z tą można sobie jakoś poradzić, ale ta beznadzieja. Ci
    ludzie sprzedawali za bezcen ziemię, żeby się utrzymać przy życiu. Co było
    jak się pieniądze skończyły? Nie wiem. Pewnie już nie żyją. Potem doszły
    opowieści kolegów z kieleckiego, którym udało się zwiać na śląsk. Jedno
    małe miasteczko i jedna fabryka. Fabrykę zamykają i jest koniec -
    całkowity, nieodwołalny i beznadziejny. A Łódź? Do dzisiaj jak się tam
    przejadę to bida z nędzą. My tu na śląsku mamy się jak pączki w maśle,
    chociaż wszyscy tu wiedzą co to Lipiny i Chropaczów.
    To nie stało się w przeciągu 20 lat. To się stało w 1 rok!
    Teraz kiedy czytam innych ekonomistów, twierdzą że można było bez szoku. Ja
    też tak myślę, choć nie pozjadałem wszystkich rozumów, to im wierzę. Można
    było wolniej. Można było próbować coś wyciągnąć od Zachodu. W końcu upadek
    bloku wschodnieniego był takim samym ważnym wydarzeniem jak zakończenie II
    wojny. Wtedy wyciągnięto Niemców i Japończyków za uszy. teraz myśle, że też
    nie pozwolonoby nam na powrót wpaść w łapki Rosjan.
    Czechom się udało bez szoku. Kiedy robiłem z nimi interesy na początku lat
    90-tych, nie potrafiłem się przyzwyczaić do wszechobecnego tam socjalizmu,
    państwowych zakładów, sklepów. To był wtedy dla mnie jakiś skansen. Ten
    socjalizm trwał u nich bardzo długo a dzisiaj to chyba my dla nich jestesmy
    skansenem.

    Nie rozumiem dlaczego nie uczymy się choćby od Czechów albo od Niemców.
    Mamy ich na wyciągnięcie ręki. Czesi mają reaktor jądrowy własnej
    produkcji. Taki mały kraj a potrafili zaprojektować własny reaktor! To jest
    niewiarygodne!
    Niemcy to już wyższa półka, ale to drugi eksporter po Chinach! Mamy takiego
    sąsiada! Praktycznie PKSem tam można dojechać! No ale dla nich jesteśmy
    tylko złodziejami a oni dla nas faszystami.

    Ani wjednym ani w drugim kraju nie trzeba było żadnej terapii szokowej po
    upadku bloku wschodniego, więc podejrzewam że u nas też było to
    niepotrzebne. Nadszarpnęło to jedynie zaufanie społeczeństwa do państwa,
    dzięki czemu nawet najmądrzejsze decyzje będą tu zawsze witane kamieniami.