  • Data: 2015-01-12 12:01:43
    Temat: Re: Offforsa
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:1cy6ov0fn7h6w.1qvobtr0o5pkl$.dlg@40tude.net...

    > Ale wiesz - to w zasadzie jakies drobne kwoty.
    > Nie widze calego artykulu - jesli chodzi o offline, to chyba w
    > niewielu miejscach dziala.

    Nie wiem czy dobrze rozumiem. Początkowo (bo wyłączona w kartach
    zabezpieczenie) chyba praktycznie wszystkie paypass były offline.
    Ostatnio ile razy płacę poniżej 50zł to jest pytanie czy zbliżeniowo. A
    wczoraj pierwszy raz zdarzyło mi się założenie, że na pewno zbliżeniowo i
    zdziwienie, że nie.

    > No fakt, dziwne ze tam nie ma jakis zabezpieczen.
    > Z drugiej strony ... to od 50 lat dziala bez zabezpieczen :-)

    Ale 50 lat temu raczej trudno było cokolwiek wyczytać z karty trzymanej w
    portfelu w kieszeni.

    > A moze maja swiadomosc, ze wszelkie zabezpieczenia zostana szybko
    > zlamane/ujawnione :-)

    Byle jakie pewnie tak, a odpowiednie pewnie czynią przedsięwzięcie
    nieopłacalnym więc się przymyka oko na ich brak.

    > No ale z drugiej strony taki tramwaj - lacznosc nie zawsze jest, a
    > bilety sprzedac trzeba.

    Przyczepię się do "trzeba" - od dawna tramwaje doskonale działają bez
    konduktorów sprzedających bilety w tramwaju.

    > Ale o czym mowisz - blokowanie platnosci offline ?
    O ile wiem to KNF zmusił banki do dania klientowi wyboru czy chce mieć
    paypass/offline.
    Nie wiem czy zmusił też do włączenia tego zabezpieczenia, że co któraś
    transakcja jest online.

    Jakby tamta karta miała to włączone to przy trzeciej transakcji zrobi się
    online i na karcie zostanie zapisane, że nie ważna. Z treści nie wynika, czy
    się karta wkrótce zablokuje, ale śmiem podejrzewać, że może nie mieć tego
    włączonego (taki był czyjś radosny pomysł).
    Tak czy siak jak karta zablokowana i nie są w stanie nie dopuścić do takich
    operacji to na pewno są w stanie wyłapać te operacje przed obciążeniem konta
    klienta.
    Jeśli ten bank tego nie zrobił to można mieć do niego pretensje.
    Ale powstaje ciekawe zagadnienie. A może wszystkie inne (ten może generalnie
    też - tylko w jednym przypadku ktoś gdzieś czegoś nie wpisał) robią to
    skutecznie i takich transakcji są tysiące tylko nic o tym nie wiemy. Kto za
    to płaci - banki czyli klienci.

    > No bo i jak mialby to zrobic ? Lacznosci nie ma.

    Tabela wszystkich zastrzeżonych kart w każdym terminalu?

    > Owszem, te terminale offline moglyby w miare mozliwosci sprawdzac
    > on-line i ustawic na karcie ze zablokowana.

    Przypuszczam, że jak dochodzi to transakcji on-line to tak się dzieje, ale
    jak karta nie ma ustawionego licznika zmuszającego co kilka transakcji do
    on-line to niby kiedy.

    > Na to wychodzi. A termin coraz dluzszy.
    > No ale to tak od ponad 50 lat dziala :-)

    Może 50 lat temu kart było na tyle mało, że mało ich ginęło i każdy
    sprzedawca mógł mieć listę numerów zastrzeżonych i nie było ona za długa (po
    terminie ważności karty już nie musiała być na liście).
    P.G.