eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiOświadczenie Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Finansów Zyty GilowskiejRe: Oświadczenie Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Finansów Zyty Gilowskiej
  • Data: 2006-03-13 07:20:29
    Temat: Re: Oświadczenie Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Finansów Zyty Gilowskiej
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    A <p...@p...onet.pl> wrote:
    > Kopjuję aby nie zginęło

    A to czytales? Jak skomentujesz? Czy po prostu jestes wodoodporny na teg
    orodzaju argumentacje?

    I. W sprawie braku podstaw prawnych
    Twierdzenie, że przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje
    się do wyłączenia członka organu kolegialnego, jakim jest Komisja Nadzoru
    Bankowego, gdyż sprawę tę reguluje art. 25 ustawy o NBP oraz art. 11 ustawy
    Prawo bankowe jest błędne.

    Pogląd ten nie uwzględnia bowiem podstawowej przesłanki, że postępowania
    przed organami administracji publicznej w sprawach indywidualnych,
    rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych, reguluje Kodeks
    postępowania administracyjnego. Wynika to wprost z art. 1 pkt 1 Kodeksu.

    Oznacza to, że przepisy KPA znajdują również zastosowanie w postępowaniach w
    sprawach indywidualnych przed Komisją Nadzoru Bankowego, która jest
    niewątpliwie organem administracji publicznej.

    Art. 11 Prawa bankowego wymienia kategorie decyzji Komisji Nadzoru
    Bankowego, które są uznawane przez ustawodawcę za decyzje administracyjne w
    rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, tj. kończące postępowanie
    administracyjne prowadzone na podstawie przepisów tego Kodeksu. Takie
    rozumienie relacji pomiędzy art. 11 Prawa bankowego i art. 1 KPA podzielane
    jest przez komentatorów ustawy Prawo bankowe (Leszek Mazur: Prawo bankowe.
    Komentarz; Prawo bankowe. Komentarz. Praca zbiorowa pod redakcją Fr. Zolla;
    Prawo bankowe. Komentarz. Wyd. LexisNexis).

    Oznacza to, że do całego przebiegu postępowania, tj. od momentu rozpoczęcia
    postępowania aż do jego zakończenia stosuje się przepisy Kodeksu, w tym
    przepisy odnoszące się do wyłączenia członka organu kolegialnego, tj. art.
    27 § 1 w związku z treścią art. 24 § 3 KPA.
    Niezależnie od powyższego, należy zwrócić uwagę, że prezentując stanowisko o
    braku podstaw prawnych wyłączenia Cezarego Mecha, pani Wicepremier, Minister
    Finansów Zyta Gilowska podważa podstawę prawną, na której Minister Skarbu
    Państwa opierał wniosek o dopuszczenie do udziału w tym postępowaniu w
    charakterze strony, powołując się na przepisy art. 28 i 29 Kodeksu
    postępowania administracyjnego. Minister Skarbu Państwa podziela zatem
    pogląd, że postępowanie przed Komisją Nadzoru Bankowego toczy się stosownie
    do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

    Zawarte w oświadczeniu stanowisko jest tym bardziej niezrozumiałe, że pani
    Wicepremier, Minister Finansów głosowała za dopuszczeniem Ministra Skarbu
    Państwa do udziału w postępowaniu jako strony, na podstawach prawnych
    wynikających właśnie z Kodeksu postępowania administracyjnego.

    II. W sprawie braku podstaw faktycznych
    Wszystkie okoliczności, które zostały wzięte przeze mnie pod uwagę przy
    podejmowaniu decyzji o wyłączeniu pana Cezarego Mecha od udziału w tym
    postępowaniu zostały przedstawione w uzasadnieniu do postanowienia. Były to
    nie tylko materiały przywołane we wniosku Unicredito, ale również dodatkowe
    materiały, dotyczące wypowiedzi pana Cezarego Mecha. Ponadto, miałem również
    obowiązek prawny uwzględnienia faktów, które wzmacniały uprawdopodobnienie
    okoliczności, mogących wywołać wątpliwość co do bezstronności pana Cezarego
    Mecha w tej sprawie. Należy podkreślić, że wszystkie okoliczności wymienione
    w uzasadnieniu miały miejsce przed zakończeniem postępowania dowodowego w
    sprawie.

    Słuszność takiej oceny sytuacji potwierdzają wypowiedzi specjalistów z
    zakresu prawa administracyjnego, udzielone redakcji "Rzeczpospolitej" 9 i 10
    marca br. - prof. Michała Kuleszy oraz dr Ryszarda Sowińskiego.

    III. W sprawie odpowiedzialności Ministra Finansów za bezstronność Cezarego
    Mecha
    Twierdzenie, że za bezstronność przedstawiciela Ministra Finansów w Komisji
    Nadzoru Bankowego odpowiada Minister Finansów, z powołaniem się na art. 26
    ust. 1 pkt 2 ustawy o Narodowym Banku Polskim jest sprzeczne z powszechnie
    podzielanym poglądem na temat sposobu formowania i funkcjonowania organów
    kolegialnych, wyrażanym w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
    Przywołany artykuł ustawy o NBP określa jedynie skład Komisji Nadzoru
    Bankowego, jako organu kolegialnego. Natomiast, do postępowań w sprawach
    indywidualnych, kończących się wydaniem decyzji administracyjnych, stosują
    się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, w tym przepisy art. 24
    § 3 dotyczące wyłączenia członka organu kolegialnego.

    Moje postanowienie o wyłączeniu pana Cezarego Mecha tylko z jednego,
    konkretnego postępowania, w niczym nie ograniczało prawa Ministra Finansów
    do kształtowania składu Komisji Nadzoru Bankowego w zakresie kompetencji
    przyznanych mu w art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Banku Polskim.


    --
    Michał 'Amra' Macierzyński || http://PRNews.pl
    Banki nie mają dla nas tajemnic!

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1