  • Data: 2010-10-11 20:36:56
    Temat: Re: Ot o Bernanke i Obamie i ich helikopterach
    Od: PMG <p...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-10-11 22:00, totus pisze:

    > Jednak kwota pieniędzy jaka obsługuje ten rynek się
    > nie zmieniła czyli rynek dalej jest obsługiwany kwotą 250 tyś złotych polski
    > i teraz jajko kosztuje. 250 tyś złotych polskich / 858 tys jaj = 0,29
    > złotego.
    > I co? Jest deflacja, konsumpcja rośnie, zatrudnienie rośnie, dobrobyt rośnie
    > nikt nie bankrutuje. Wystarczy pomyśleć i nie powtarzać kwestii z telewizji.

    Przy ograniczonej podaży pieniądza i rosnącym popycie na jajka cena
    jajka wzrośnie i tyle. Deflacja byłaby wtedy gdyby kupujący się
    zbuntowali i ograniczyli popyt (bo np. cholesterol ich przestraszył) a
    nadwyżki pieniądza schowali do skarpety. Przecież jutro za te same
    pieniądze kupią więcej jajek - bo jest deflacja.

    Wszystkimi sposobami chcesz obalić tezę, że inflacja jest dobra a
    deflacja zła. Nie przyszło Ci do głowy, że teza jest i tak fałszywa i
    ani inflacja ani deflacja nie jest dobra? Rzekłbym, że inflacja ma po
    prostu lepszy 'public relations' bo w przypadku deflacji beneficjenta
    nie ma, a w przypadku inflacji jest nim emitent pieniądza drukując
    'pusty' pieniądz. Ponadto w przypadku inflacji bank centralny ma wpływ
    na politykę monetarną a podczas deflacji nie (ujemne stopy procentowe).