    From: a...@o...pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Prawdziwy koszt kredytu w bankach
    Date: 18 Dec 2006 23:36:07 +0100

    > 12% w skali roku - czy bank ma Ci podawać st. proc. w skali 4 lat?
    > Zaciągnij sobie pożyczkę tylko na rok.

    Czy ja pisałem że chcę zaciągnąć jakąkolwiek pożyczkę ?
    I co to za filozofia obliczyć % skałdany za 4 lata !?

    > Jeżeli masz taki kredyt, że cały kapitał z narosłymi odsetkami
    > spłacasz po 4 latach, to tak jest. Kwestia czy po 4 latach płacisz
    > procent składany czy prosty to sprawa regulacji w umowie kredytowej
    > i/lub regulaminie.

    Jaka regulacja ? % za 4 lata będzie umówiony i ustalony. Jak go nazwiemy potem
    to bez znaczenia.

    > Z reguły kredyty spłacane są w równtych ratach miesięcznych. Przy
    > kwocie kredytu 4.800 zł, rocznej stopie procentowej 12%, 4 latach (48
    > ratach), zerowej prowizji i zerowych opłatach rata stała miesięczna
    > wynosi 126,40zł. W takim przypadku pierwsza i ostatnia rata jest
    > kwotowo taka sama, ale:
    > - do połowy okresu kredytu udział odsetek jest wiekszy w racie niż
    > udział kapitału
    > - od 24-tej raty jest odwrotnie /mniej więcej/
    > Zatem zmienia się tylko  s t o s u n e k  kwoty odsetek i kapitału w
    > racie.

    Przecież ta zmienność jest bez znaczenia !
    No bo co z niej wynika ? NIC.

    > Pamiętaj, że płacisz odsetki od całej pozostałej kwoty
    > dospłacenia, a nie tylko od 100-złotowej raty kapitałowej. Te 29% -
    > nie wiem jak to wykombinowałeś :-)

    Poducz się trochę procentów. A sposób obliczenia podałem.

    > Jeżeli chcesz płacić mniej odsetek bankowi /rozsądne/ to weź sobie
    > raty malejące.

    ???
    Nie ważne jakie są raty ! Ważne jest rzeczywiste obciżenie procentowe !

    > No właśnie -  p r o w i z j a. To jest gwóźdź programu. Często
    > są one b. wysokie i windują koszty kredytów, szczególnie tych
    > zaciąganych na krótki okres i "promocyjnych". To prawda, że jest to
    > dodatkowy zakamuflowany koszt.
    > Np. Kredyt: 1.000 zł; oprecowtanie (PROMOCJA!) 9,99% p.a.; prowizja
    > 6%; spłata po 9 miesiącach w całosci. Jaka rzeczywista roczna stopa
    > procentowa? Nieporomocyjna.

    > Trochę pobłądziłeś, ale ważne że szukasz i chcesz znaleźć :-)

    Ja pobłądziłem ? To ty wypisujesz jakieś głupoty.