  • Data: 2021-09-27 10:36:04
    Temat: Re: Stopy procentowe a kursy walut
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 27 Sep 2021 00:10:48 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > No właśnie towarzysze podobno mieli takie możliwości.
    > Mówiło się, że oni przekraczają granicę w jedną i następnie w drugą
    > stronę, żeby tylko mieć pieczątki w książeczce (dla $10). Aczkolwiek
    > teraz uważam to za dość naiwne.

    To akurat uwazam za calkiem mozliwe, ale:

    -az 10$ im dali, hoho, jacyz to mocni towarzysze,

    -po jakim kursie? zwykly obywatel na wyjazd mogl nawet 120-130$ kupic
    od panstwa, ale
    http://paraprawo.pl/podroz-trzecia-belgrad-w-jugosla
    wii-jeszcze/

    "Jak już pisałem w ,,Podróży pierwszej" turysta miał możliwość
    wykupienia 150 USD po kursie państwowym (ok. 3 krotnie niższym niż
    kurs ,,uliczny") ale trwało to krótko, bo wymyślono do niego tzw.
    dopłatę turystyczną w wysokości 150% i ceny dolarów się do siebie
    znacznie zbliżyły, choć nadal zakup taki był dość korzystny. Potem
    ograniczono ten proceder do ,,raz na trzy lata" i pozostało tylko takie
    ,,toaletowe" 10 dolarów przy każdym wyjeździe"

    -o jaka granice chodzi? Najblizsza "dolarowa" to w Berlinie, i w
    Jugslawii, jak sie mialo wczasy w Bulgarii ..

    -to chyba byly dolarki na zasadach ogolnych, kazdy mogl "dostac",
    tylko nie kazdy dostawal odpowiedni paszport.

    Dobry towarzysz, to sie zalapywal na sluzbowy wyjazd zagraniczny,
    i wtedy dolarki naprawwde dostawal. Np z druzyna sportowcow.
    A lepszy towarzysz to byl pare lat na "placowce zagranicznej", i tez
    dostawal.

    J.