  • Data: 2013-06-14 19:08:50
    Temat: Re: Złoto?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    > ... pod groźbą utraty wartości. Ja nie postrzegam tego jako korzyści.
    > Przez wieki hamulcem inflacji był kruszec i nie przeszkodziło to
    > światu się rozwijać. Państwa, które oszukiwały ("psuły pieniądz")
    > upadały o to jest moim zdaniem prawidłowe.

    Jest pewna różnica między oszczędzaniem w np. złocie (lub dowolnym innym
    towarze) oraz oszczędzaniem w pieniądzach (= długu), nawet takim który
    nie podlega inflacji itp. To pierwsze nieco drenuje rynek, ale
    w praktyce podaż większości towarów jest "dowolnie duża", więc to bez
    znaczenia. To drugie jednak generuje dług, więc podaż musi być mocno
    ograniczona, aby zachować m.in. aksjomat braku inflacji.

    Problemem nie są jednak oszczędności "drobnych ciułaczy", tylko wielkie
    transakcje z budżetem państwa. To wszystko jest po prostu postawione na
    głowie, a rozwiązania, które zostały stworzone w sensownym celu, służą
    obecnie do zupełnie innych, bardzo szkodliwych zastosowań.

    > tysiące lat historii kruszców i kilkadziesiąt lat pieniądza
    > "papierowgo" dowodzą czegoś innego. Oszczędzanie pieniędzy GWARANTUJE
    > stratę, a złoto czy srebro zachowuje swoją realną wartość.

    Niekoniecznie całą, owszem.

    > co?! Jesteś zwolennikiem piramid finansowych? No to chyba będzie
    > trudno nam dojść do wspólnych wniosków.

    ZUS to nie jest piramida finansowa. Wbrew pozorom, ZUS ma teoretyczne
    możliwości "poprawnego" działania (tzn. zgodnego z założeniami, nie
    oceniam strony moralnej). Opiera się na zasadzie, że suma należności dla
    "klientów" jest (np. dużo) mniejsza od sumy wcześniejszych wpływów od
    nich. ZUS jest bardziej podobny do kasyna gier lub innego lotto.
    Oczywiście piramidy finansowe muszą kusić wysokimi zyskami, nikt się nie
    zgodzi z góry na stratę (w przypadku ZUSu to "działa" ze względu na
    przymus).
    --
    Krzysztof Halasa