  • Data: 2012-02-18 15:07:45
    Temat: Re: ile bylo warte X zl w roku 1984?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > 1984? Zło dobrem zwyciężaj? Regularna wojna gospodarcza z komuną -- Polacy
    > uważali, że niszczenie komunistycznego państwa polskiego jest ich świętym
    > obowiązkiem moralnym (o ile w ogóle moralny obowiązek może nie być świętym),
    > co utwierdzali w nich rzymskokatoliccy duchowni.

    Eee tam. Gdzieś tam może i tak było, ale nie było to normą.
    Natomiast to, że ludzie np. w czasie pracy próbowali robić zakupy itp.
    wynikało tylko i wyłącznie z tego, że inaczej nie dało się nic kupić.

    Np. pracownik mówił swojemu kierownikowi "muszę wyjść do sklepu"
    (w czasie całych godzin swojej pracy), a ten kiwając ze zrozumieniem
    głową robił dokładnie to samo.

    > Dopiero 5 lat później, w okolicach Okrągłego Stołu na półki
    > sklepowe zaczęto sypać towary z całego cywilizowanego świata
    > a zarobki rosły tak szybko, że pytanie o ceny i wartość złotówki
    > pod koniec lat osiemdziesiątych miało sens dopiero po sprecyzowaniu,
    > o który konkretnie dzień chodzi.

    Eee tam, aż tak nie było. Owszem, np. wyrównania otrzymywane po kilku
    miesiącach miały dużo mniejszą wartość, ale bez przesady.
    Półki sklepowe zapełniły się tylko i wyłącznie dlatego, że ceny poszły
    w górę, praktycznie wyrównały do poziomu zachodniego (import stał się
    opłacalny, co wcześniej było nie do pomyślenia).

    > Gdzieś w tych okolicach doszło do hiperinflacji i dewaluacji
    > polskiej złotówki tak wielkiej, że kantorowy kurs dolara
    > zmieniał się regularnie co najmniej dwa razy dziennie.

    Eee tam, niczego takiego nie pamiętam. Tzn. kursy były aktualizowane
    nawet kilka razy dziennie (teraz zresztą także), ale to nie był stały
    wzrost. Kurs mógł także kilka razy dziennie spaść.

    > Nie wiem, jakie były zarobki w 1984 roku w Polsce, ale szacuję je na
    > około 20 dolarów miesięcznie.

    To raczej była dobre zarobki, ale nie pamiętam jak to było w którym
    roku. Generalny zakres w tamtych czasach to było $10 - $20, dla
    "zwykłych" pracowników.

    > Ponoć nauczyciele zarabiali najmniej
    > (na przykład 18 dolarów amerykańskich miesięcznie)

    Raczej bliżej 10 dolarów. Ale zarobki nie zmieniały się dokładnie
    synchronicznie z kursem dolara.

    > i nieprawda jest,
    > jakoby nie było zróżnicowania oficjalnych zarobków państwowych.

    Pomijając partyjnych np. dyrektorów, zbrojeniówkę, górników itd. -
    różnice w zarobkach były chyba nieco mniejsze niż teraz. Dodatkowo nie
    było takich różnic w zależności od miejscowości (teraz są kilkukrotne).

    Oczywiście nie porównuję tu udziału w zyskach osób zaangażowanych
    kapitałowo, wtedy czegoś takiego nie było na większą skalę.
    --
    Krzysztof Halasa