    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: koniec kserowania
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <x...@4...net>
    <n4htdl$n5d$1@node2.news.atman.pl>
    <173gifh2pf231$.yq0zo16765pn.dlg@40tude.net>
    <n4i4m2$5bm$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Sun, 13 Dec 2015 11:38:33 +0100

    Dnia Sat, 12 Dec 2015 22:47:14 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > Polisolokaty naciągneły klientów na dziesiątki tysięcy. Bez mrugnięcia
    > okiem. Zgodnie z prawem, nikt nie ma pretensji. Nie ma tu mornalności,

    A co z polisolokatami nie tak ?

    > To będzie trywialne do obrony w sądzie. Kiedy na umowie jest komplet
    > danych z nieźle podrobonym podpisem - trywialne już nie będzie.

    Oczywiscie ale po co ktos mialby sobie trud zadawac i prawdziwe dane
    umieszczac, jesli z podrobionym dowodem po chwilowke idzie ?

    Owszem, byloby dobrze, wszelkie sprawdzenia nic nie wykaza.
    Tylko ze wtedy ksero u pozyczajacego moze ofiare uratowac, jak sie
    okaze ze to nie jest ksero jej dowodu - bo sie cos nie zgadza, chocby
    pozycja o milimetr.

    > Chipy w kartach, szyfrowanie, podpisywanie. Wkładam dowod w czytnik i na
    > milion procent to jest mój dowód. Ukradli? Idę do dowolnego urzedu i
    > zglaszam. 1 sekunde później nie działa.

    Chipy w kartach to nie 40 lat temu. Teletransmisja powszechna to od
    ~15 lat. Sekunde pozniej nie dziala ... a jak sie zorientujesz miesiac
    pozniej ? Komornik zlicytuje.
    No i zapomniales o przylozeniu palca do czytnika linii papilarnych.

    Bogatsze kraje ... paszport z chipem to raptem od kilku lat, karty
    kredytowe z chipem to w USA chyba od tego roku, GB dowodow osobistych
    ciagle nie ma itp ...

    > Skopiować się nie da.

    Poczekamy, zobaczymy.

    > Aby więc
    > chronić się przed oszustwem wystarczy nie pozwolic na kradzież
    > *fizycznego* dowodu. To jest łatwiejsze niż nie pozwolić na kradzież
    > miliona ksero które zostawiałem wszedzie gdzie jakiś przygłup
    > potrzebował dupochronu. Umowy kredytowe/abonamentowe nie podpisane
    > elektroniczne z osobą fizyczną są zgodnie z prawem nie ważne. Problem
    > solved.
    > Że niby nikt nie ma czytników? Jak wprowadzili karty chipowe w śląskiej
    > Kasie Chorych to się nagle znalazły i nikt nie narzekał.

    Slaskiej ... wprowadz w podlaskiej.

    > Środki
    > techniczne są, ale skoro jakiś ministerialny przyglup techniczny z
    > sejmowej mówicy mówił że tajne algorytmy szyfrowania są bezpieczniejsze...

    No, sa i nie sa ...

    > Problemem są jakies niepojęte paraliże przy każdym duzym projekcie
    > informatycznym. Setki mln zł za trywialne i gówniane bazy danych które i
    > tak nie działają a za 3 lata trzeba je zmieniać i robić od nowa.

    Teoretycznie. Jakbys chcial zrobic projekt projekt na kilka tysiecy
    jednoczesnych dostepow, z przeszkoleniem kilkudziesieciu tysiecy
    urzednikow, z supportem w calej Polsce - to nie za milion.
    Teraz to temu moze jeden pecet podola, kiedyc trzeba bylo
    powazniejszego serwera, i wykonawca musial ten serwer miec w celach
    rozwojowo-dydaktycznych.
    Zrobisz to na kolanie i na linuxie - hakerzy zaczna po systemie
    buszowac. Choc akurat drozsze systemy nie gwarantuja.

    > Nic
    > dziwnego, w sejmie głównie prawnicza swołocz bez pojęcia jakie są
    > możliwości techniczne załatwienia kilku drobnych problemów obywateli.

    Ja tam nie widze jak sie zabezpieczyles, zebym nie poszedl do urzedu i
    nie powiedzial, ze sie nazywam Bialy i ze dowod zgubilem.

    Ale niekoniecznie do konca.

    J.