  • Data: 2008-12-20 16:04:57
    Temat: Re: pos^(3)ugiwanie sie^ moja kart? kredytow? przez ?one^
    Od: "Szymon" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ty nie masz za to pojecia czym jest przestepstwo. Skoro tak sie chciales
    > podpierac paragrafami to znajdz paragraf opizujacy, ze uzyczenie krty lub
    > wykorzystanie karty uzyczonej jest przestepstwem, a chociazby tylko
    > wykroczeniem. Mysle, ze wiele osob chcialoby to przeczytac :).

    Mylisz pewne pojęcia. Spójrz na sprawę od strony kasjera. Osoba
    nieuprawniona próbuje wykorzystać kartę i "zakupić" towar. W tym momencie on
    nie może przyjąć należności i winien zachować kartę oraz wezwać ochronę, a
    ta policję. Domniemuje się bowiem, iż kartą posługuje się złodziej. Nie jest
    rolą kasjera stwierdzanie i dochodzenie czy karta jest użyczona czy nie (już
    nawet pomijając, iż nie ma takiego terminu jak "użyczenie karty", bo jak
    tysiące razy już było kartą może się posługiwać TYLKO jej użytkownik). Nawet
    gdyby nazwisko było to samo na dowodzie to nie kasjer stwierdza czy to
    córka, żona czy siostra i czy ma rozdzielność majątkową czy nie na przykład.
    Od tego jest policja, która wyjaśni sprawę w drodze zeznań.

    Sugeruję KK Art 299 par 1 z uważną analizą słów "środki płatnicze" i
    "przyjmuje":
    Art. 299. § 1. Kto środki płatnicze, papiery wartościowe lub inne wartości
    dewizowe, prawa majątkowe albo mienie ruchome lub nieruchome, pochodzące z
    korzyści związanych z popełnieniem czynu zabronionego, przyjmuje, przekazuje
    lub wywozi za granicę, pomaga do przenoszenia ich własności lub posiadania
    albo podejmuje inne czynności, które mogą udaremnić lub znacznie utrudnić
    stwierdzenie ich przestępnego pochodzenia lub miejsca umieszczenia, ich
    wykrycie, zajęcie albo orzeczenie przepadku, podlega karze pozbawienia
    wolności od 6 miesięcy do lat 8..

    > Stosujac twoja interpretacje... Z tego co widze, to tylko 2 osoby sa
    > przeciwnego niz ja zdania :).

    Generalnie poziom tej grupy jest jaki jest. Ale niedawno ktoś pisał o
    gangach ze wschodu szukających słupów w PL. Słup przyjmował kasę i wysyłał
    WE na wschód potrącając sobie %. Oczywiście kasa pochodziła z przestępstw, a
    konkretnie okradanych kont. Słup ma dość duże problemy prawne, chociaż
    większość tłumaczy, iż nie wiedziała i nie domyślała się. Niestety zapadają
    konkretne wyroki. Tymczasem my mówimy o kasjerze, który wie, że karta jest
    na mężczyznę, a posługuje się nią kobieta, przyjmuje fraud (jeszcze raz
    podkreślam, że na tym etapie nie jest w stanie stwierdzić nieprawnego
    "użyczenia") z pełną tego świadomością, a potem puszcza dalej w obieg te
    pieniądze rozliczając się z nich. I wszystko... legalnie :-))) Jasne...

    > Jak nie dojdzie do zaplaty to po prostu nie ma umowy. Ja nie biore twaru
    > on nie przyjmuje zaplaty. I to wlasnie napisalem.

    Nie do końca. Narysuj sobie 100 złotych i spróbuj płacić w sklepie. Gdy
    kasjer się zorientuje powinien zawiadomić ochronę/policję i naprawdę nie ma
    znaczenia, iż Twoja próba zapłaty nie doszła do skutku, zatem "nie ma
    umowy". Na tej samej zasadzie za usiłowanie morderstwa, kradzieży,
    wyłudzenia, oszustwa itp. itd. także są paragrafy mimo iż czyn zabroniony
    nie został zrealizowany (Art. 13 kk). Ba! Art. 16 par. 1 kk idealnie pasuje
    do sytuacji z "użyczeniem" karty. Kto da gwarancję, iż posiadasz nie jest w
    zmowie, nie dokonuje na drugim końcu PL transakcji inną, by potem reklamować
    tę "użyczoną" tym samym udowadniając, że był w innym miejscu i żąda zwrotu
    należności? Jest coś takiego jak podejrzenie popełnienia przestępstwa i to
    właśnie ma tutaj zastosowanie, gdy kasjer widzi, iż nieuprawniona osoba
    posługuje się kartą.