  • Data: 2023-11-09 00:03:18
    Temat: Re: promy Batory
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 8 Nov 2023 22:23:54 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Tylko zalew, to nie cały świat. Równie dobrze można by uznać, że
    > potrzebujemy dostępu do oceanu i forsować tunel pod Niemcami do Hamburga.

    No, jak popatrzysz np na Rosję, to im troche brakuje.

    No ale nie przekopia, u nas niewiele brakowało.

    > Elbląg jest w głębi lądu. Wydaje mi się, że to dość kłopotliwe wpływać
    > tam statkiem pełnomorskim.

    Szczecin jest 100km od morza, Hamburg podobnie.

    Tylko taki pełnomorski statek ma z 15m zanurzenia, a na Zalewie
    jest blizej 2m wody.

    > Miałoby to sens, gdyby nie było innych
    > portów, albo gdyby było szczególnie taniej. Ciekawe, czy ktoś analizował
    > stronę ekonomiczną. Przykładowo rozbudowy za tę samą kasę portu w
    > Kołobrzegu, Łebie, czy Władysławowie. a jeszcze kilka portów mamy.
    > Darłowo przykładowo, gdzie Niemcy budowali statki handlowe (są
    > pochylnie). Czemu akurat Elbląg?

    > Mnie uniezależnienie się od Rosji też się podoba, tylko czy akurat do
    > jakiś sensowny kierunek. Inwestując w inny port też byśmy się
    > uniezależnili, tylko taniej by wyszło po prostu.

    Polska to w zasadzie jest niezalezna.
    Elbląg nie jest.

    > No nie wiem czy dla kajakarzy, żeglarzy i innych podobnych użytkowników
    > nie było prościej zrobić jakiegoś wynalazku przewożącego po torach przez
    > półwysep te ich krypy. NA Kanale Elbląskim kilkaset lat temu zrobili i
    > działa do dziś.

    I na wieksze jednostki.

    No coz, ogólnie powiedziałbym, ze najprosciej to jednak przekopac ...
    ale te 2 mld ... czy oni musza tak pływac z akwenu na akwen ? :-)

    > Rozwinie, jak się zacznie opłacać ekonomicznie.

    No coz - statkom sie moze i zacznie opłacac, jak ktos inny opłaci
    przekop i pogłebianie.

    Ale duze statki i tak sie tam nie zmieszczą, wiec nie bardzo widze
    kto i po co miałby tam pływac.

    No chyba ze Gdansk/Gdynia przeciązone są ...

    > Zakłady Mechaniczne "Zamech", które specjalizują się w produkcji maszyn
    > i urządzeń dla przemysłu ciężkiego, w tym turbin parowych, przekładni
    > zębatych, urządzeń wyposażenia okrętowego, maszyn do obróbki plastycznej
    > metali. Ale żeby im morze w tym celu doprowadzać?

    Mieli doprowadzone juz wczesniej. Tylko jak widac - tak nie całkiem
    :-)

    Tylko oni kiedys duzo eksportowali do dalekich krajów, a teraz to nie
    wiem ...

    > Moze będą przez Gdańsk wozić i w górę Wisłą, albo Świnoujście i Odrę :-)

    Do Wisly jest jakis kanał, do Szczecina ... to i tak sporo kraju
    będzie poza zasięgiem..

    J.