eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankirzeczywista >34% śmiertelność na koronawirusa a prognozy gospodarczeRe: rzeczywista >34% śmiertelność na koronawirusa a prognozy gospodarcze
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: rzeczywista >34% śmiertelność na koronawirusa a prognozy gospodarcze
    Date: Mon, 13 Apr 2020 16:56:50 +0200

    "n...@p...pl" <n...@p...pl> writes:

    > tragedią jest śmierć nawet jednego człowieka, więc to nie argument

    No pewnie że to nie jest argument. Co to miałby być w ogóle za argument?
    Przecież nie użyłem tego jako argumentu (na co?).

    > bardziej ciekawi mnie jak wyliczyłeś te nieco ponad 0,01%
    > gdyż 0,01% to około 3.800 trupów (nieco wiecej to 5.000-9.000)
    > a tyle to we Włoszech było w ciągu jednego tygodnia

    W ogóle tego nie wyliczyłem, tylko podałem moim zdaniem bardziej
    prawdopodobną wartość (z sąsiednich 1% i 0,01%). Nie można tego wyliczyć
    nie dysponując praktycznie żadnymi wiarygodnymi danymi.

    > prognozując całkowitą wielomiesieczną liczbę trupów na kilka tysięcy
    > jesteś więc niesamowitym optymistą - pytam: na czym opierasz ten optymizm?

    Moim zdaniem zarówno liczba przypadków (bardziej), jak i ofiar
    śmiertelnych (mniej) jest mocno niedoszacowana. Lepszym przybliżeniem
    śmiertelności może być Diamond Princess (chociaż zapewne tam także jest
    wiele przypadków niezdiagnozowanych). Stąd śmiertelność SARS-2 jest
    przypuszczalnie (znacznie) mniejsza niż 1% (może np. 0,1%), pewnie jest
    gdzieś w okolicach średniej grypy (nie takiej lekkiej jak pH1N1, ani też
    nie tak ciężkiej jak hiszpanka).

    Teraz, ile osób się zarazi i ile umrze? Jeśli obecne działania pomogą
    (nie wiem dlaczego miałoby się tak nie stać), to może to być 2x więcej
    niż obecnie (nie mam na myśli liczby osób "potwierdzonych"). Dodać do
    tego trzeba 2 tygodnie (+/-) wylęgania się i trwania choroby. Pytanie,
    w jakim stopniu oficjalne dane są zaniżone? Myślę, że dane o ofiarach
    śmiertelnych są mniej zaniżone, chociaż w dalszym ciągu to pewnie jest
    kilka razy (jak można się łatwo dowiedzieć, powszechną praktyką jest
    wpisywanie "niewydolności oddechowej" zamiast niepotwierdzonego COVIDa).
    Nie wiem kiedy będą dostępne dane o liczbach zgonów (np. tygodniowych).
    Być może nic z tych danych nie będzie wynikać (SARS-2 zniknie w zawałach
    i innych np. rakach). Gdyby tak się złożyło, że będziemy mieć naprawdę
    dużą różnicę w liczbie zgonów (pomiędzy tymi samymi miesiącami różnych
    lat), to powód można upatrywać w COVIDzie (wzrost) i w "kwarantannie"
    (spadek - kwarantanna działa także na np. grypę).

    Przypuszczalnie epidemiolodzy mogliby na ten temat powiedzieć więcej
    (i lepiej), banki to trochę inna bajka (chociaż oczywiście ja nie jestem
    bankowcem).
    --
    Krzysztof Hałasa