  • 1. Data: 2008-08-06 05:52:57
    Temat: Usrednianie ceny nabycia jednostek funduszu
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Uśrednianie ceny nabycia zamiast jednorazowej wpłaty to często polecany
    model realizacji planu inwestycyjnego, ale czy to model efektywny, czy
    to się naprawdę opłaca? Przed czym uśrednienia może chronić, a przed
    czym nie i wreszcie o jakich pieniądzach i ryzyku mówimy. Dziś pobawimy
    się cyferkami.

    System 12 miesięczny

    Ilość próbek: 96
    (Wyniki porównywane w liczbie zakupionych jednostek funduszu za tę sama
    kwotę)

    Wpłata jednorazowa okazała się lepsza w 70 przypadkach co stanowi 72,9%
    Wpłata rozłożona na 12 miesięcy lepsza: w 26 co stanowi 27,1%

    Najlepszy wynik dla wpłaty jednorazowej względem uśredniania: +52,83%
    wpłata 1999-10-01, pomijając rok 1999r, najlepszy wynik to
    2003-05-02 +32,19%

    Najlepszy wynik metody uśredniania względem jednorazowej wpłaty: +17,06%
    (uśrednianie w okresie 2007-07-02 do 2008-06-02 względem zakupu
    jednorazowego w dniu 2007-07-02)

    Calosc z innymi okresami usredniania i komentarzem:
    http://www.inwestowanie.org.pl/wp/?p=101

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 2. Data: 2008-08-06 06:35:33
    Temat: Re: Usrednianie ceny nabycia jednostek funduszu
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    > się naprawdę opłaca? Przed czym uśrednienia może chronić, a przed czym
    > nie i wreszcie o jakich pieniądzach i ryzyku mówimy. Dziś pobawimy się

    przydałby się przykład liczbowy, jakoś suche % do mnie nie przemawiają....
    proponuję dwa przypadki:

    1. wpłacamy do funduszu (może być nawet unikorona akcje) 1.10.1999 r. 53.000
    zł (od 1.10.1999 do 1.08.2008 mamy 106 miesięcy) = 500 zł x106 m-cy
    2. wpłacamy do ww. funduszu 500 zl w każdym miesiącu od 1.10.1999 r. do
    1.08.2008 czyli łącznie 53.000 zł

    i jakimi aktywami dysponujemy 04.08.2008 r. po wpłatach w 1 i 2 przypadku?

    dodam jeszcze, że aby wpłacić jednorazowo do FI (założone) 53.000 zł to
    trzeba je najpierw mieć, dla niektórych jest to całkiem spora kwota...nawet
    gdyby było to 21.200 zł (106 x 200zł) czyli wpłaty miesięcznie po 200 zł

    poza tym możnaby zrobić podobne symulacje dla innych rodzajów funduszy np.
    zrównoważonych lub stabilnego wzrostu chociaż oczywiście wybór akcyjnego
    (przy takim horyzoncie czasowym) był jak najbardziej trafny ;-)

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2008-08-06 06:47:53
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    RobertS pisze:

> [...]
    > zł (od 1.10.1999 do 1.08.2008 mamy 106 miesięcy) = 500 zł x106 m-cy
    > 2. wpłacamy do ww. funduszu 500 zl w każdym miesiącu od 1.10.1999 r. do

    Nikt nie bedzie 10 lat usrednial. To raczej chodzilo o porownanie masz

    60 tys i czy wplacic NARAZ czy np w 6 ratach co miesiac po 10 tys.

    Podane procenty to roznica w liczbie nabytych jednostek

    I tak wplacajac pierwsza wplate 2001-10-01 odrazu 60 tys kupilbys sobie
    1236,34865 jednostek funduszu, gdyby jednak wplacal po 10 tys
    miesiecznie przez 6 miesiecy od 2001-10-01 mialbys 1051,486857
    jednostek uczestnictwa pomnoz sobie przez biezaca wycene

    np wycena z 2008-08-01 158,78

    W zakupie jednorazowym mialbys dzis 196307zł
    w zakupie usrednionym 166955zł

  • 4. Data: 2008-08-06 07:13:42
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > Nikt nie bedzie 10 lat usrednial.

    a to dlaczego nie? 3 lata temu urodziło mi się dziecko i co miesiąc wpłacam
    mu x zł na fundusz czyli de facto uśredniam wartość jednostki
    i bedę to robił jeszcze przez kilkanaście lat...

    wiem, wiem ze to raczej rodzaj PSO, ale z drugiej strony moglem wplacic
    calosc srodkow od razu

    > To raczej chodzilo o porownanie masz
    >
    > 60 tys i czy wplacic NARAZ czy np w 6 ratach co miesiac po 10 tys.

    oki, jezeli mam 60 kzł to rozumiem, a policz (ten sam fundusz) wplate 60 kzł
    1.08.2007 i
    12 wpłat po 5 kzl od 1.08.2007 do 1.08.2008? ;-)

    wez tez pod uwagę, że kwoty, których jeszcze nie wpłaciłes znajdują się na
    k.o. (5%) i w każdym miesiącu przelewales
    z tego konta 5 kzł na rachunek FI...naliczone odsetki będą kosztem
    alternatywnym dla wpłaty całej kwoty od razu

    generalnie wszystko zalezy od tego w jakim momencie dokonalo sie wplaty
    calosci srodkow, jezeli na górce to uśrednianie powinno (nie liczyłem)
    być korzystniejsze, a jeżeli w dołku to oczywiście odwrotnie ;-)

    prawidlowo mysle?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2008-08-06 07:47:05
    Od: "root" <r...@v...pl>

    > Ilość próbek: 96
    Malo. Zrob to tak jak ja dla 2000 probek wtedy procenty bylyby bardziej
    wiarygodne. Ale nie to jest wazne. Udowodniles znana prawde: im wieksze
    ryzyko tym wiekszy zysk. Wpłacanie rozłożone w czasie jest obarczone
    mniejszym ryzykiem i przez to zysk jest mniejszy. Poniewaz do fundow nie
    wplaca sie pieniedzy po to zeby grac tylko po to zeby inwestowac w dlugim
    terminie ja i tak wybralbym regularne oszczedzanie zamiast jednorazowej
    wplaty mimo gorszych wynikow.
    Trzeba po prostu wiedziec ile chcesz przeznaczyc na oszczedzanie (fundy i
    giełda w zaleznosci od preferencji) a ile na zabawe (futy).

  • 6. Data: 2008-08-06 08:03:34
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    RobertS pisze:

    > a to dlaczego nie? 3 lata temu urodziło mi się dziecko i co miesiąc wpłacam
    > mu x zł na fundusz czyli de facto uśredniam wartość jednostki
    > i bedę to robił jeszcze przez kilkanaście lat...

    Ok ale wynik tego bedzie druzgaconca marne do wplaty jednorazowej i nei
    ma co porownywac. Mozna za to pobic sie DCA vs VCA czyli dolar cost
    average vs Value cost average

> [...]
    > z tego konta 5 kzł na rachunek FI...naliczone odsetki będą kosztem
    > alternatywnym dla wpłaty całej kwoty od razu

    Prosze bardzo pierwsza wplata 2007-08-01 60 tys

    Liczba jednostek: 2613,19
    wartosc na 2008-08-01 41789,71 zł

    usrednianie 12 miesieczne ostatnie nabycie 2008-07-01
    Liczba jednostek 313,2404015
    Wartosc aktualna na 2008-08-01: 49736,31 (19% lepszy wynik kapitalu)
    Plus to co na koncie oszczednosciowym z niewplaconych pieniedzy.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 7. Data: 2008-08-06 08:05:58
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    root pisze:
    > Malo. Zrob to tak jak ja dla 2000 probek wtedy procenty bylyby bardziej
    > wiarygodne.

    Mysle ze czy wplata jest pierwszego dnia miesiaca czy dla kazdego dnia
    mozliwego policze wyjdzie podobnie.

    >Ale nie to jest wazne. Udowodniles znana prawde: im wieksze
    > ryzyko tym wiekszy zysk. Wpłacanie rozłożone w czasie jest obarczone
    > mniejszym ryzykiem i przez to zysk jest mniejszy.

    Wplata jednorazowa wcale nie jest wiekszym ryzykiem bo sznasa na wieksza
    wygrana jest wieksza niz 1:1 a maksymalne przegranie 17% potencjalne
    wygranie 34% z usrednianiem.

> [...]
    > Trzeba po prostu wiedziec ile chcesz przeznaczyc na oszczedzanie (fundy i
    > giełda w zaleznosci od preferencji) a ile na zabawe (futy).

    Tutaj raczej chodzilo o to ze posiadasz 50tys a nie regularne
    oszczedzania bo to inna bajka na inny wpis

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 8. Data: 2008-08-06 08:18:49
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > Prosze bardzo pierwsza wplata 2007-08-01 60 tys
    >
    > Liczba jednostek: 2613,19
    > wartosc na 2008-08-01 41789,71 zł

    oki 2.613,19 j.u.

> [...]
    > Wartosc aktualna na 2008-08-01: 49736,31 (19% lepszy wynik kapitalu)
    > Plus to co na koncie oszczednosciowym z niewplaconych pieniedzy.

    chyba sie nie zrozumielismy, mialo byc 12 wplat po 5 kzl co miesiąc
    poczawszy od 2007-08-01...
    ile mialbym teraz jednostek?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 9. Data: 2008-08-06 08:31:36
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    RobertS pisze:

    > oki 2.613,19 j.u.

    > chyba sie nie zrozumielismy, mialo byc 12 wplat po 5 kzl co miesiąc
    > poczawszy od 2007-08-01...
    > ile mialbym teraz jednostek?

    Dobrze jest 313,240 jednostek w przykladzie wyzej powinno byc
    263,19 a nie 2613

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 10. Data: 2008-08-06 08:56:23
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > Dobrze jest 313,240 jednostek w przykladzie wyzej powinno byc
    > 263,19 a nie 2613

    oki, czyli w badanym okresie (i funduszu) lepszym rozwiazaniem bylo
    usrednianie jednostek niz inwestycja calosci srodkow...

    usredniając mam 313,24 j.u. (+ zysk z lokat)
    jednorazowa inwestycja tylko 263,19 ju

    pomijając zysk z lokaty usrednianie dało o 19% większą liczbe j.u.

    wniosek taki, ze jezeli nabylismy j.u. w czasie hossy to inwestycja calosci
    srodkow jest lepszym rozwiazaniem, a w okresie bessy usrednianie daje
    wieksza liczbe j.u.

    --
    pozdrawiam
    RobertS