-
91. Data: 2011-04-12 09:16:24
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: ~|_ukasz <l...@a...pl>
W dniu 2011-04-11 23:39, Sebastian Biały pisze:
> On 2011-04-11 23:04, Marcin Wasilewski wrote:
>> - Fakt, że banki tak naprawdę mają w dupie bezpieczeństwo i wygodę
>> klientów i dbają tylko o własne.
>
> Zgadza się. A ja miałem taką piękną *teorię*.
Fajna ta cała dyskusja.
Tak rozmawiają "merytorycy" z "informatykami" w bankach i innych
instytucjach rozliczeniowych :)
-
92. Data: 2011-04-12 09:24:11
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Mon, 11 Apr 2011 23:12:18 +0200, Marcin Wasilewski napisał(a):
> Co za problem w module umieścić kilka zespołów dioda LED ->
> fototranzystor, które bez problemu zauważą wyciągnięcie gotówki. Można nawet
> zrobić czujniki indukcyjne odróżniające czy to coś co zasłania światło, to
> dalej pieniądze, kartka papieru, czy może kawałek blaszki. Ale najtaniej
> jest nic nie robić.
Takie czujniki przecież są w bankomatach.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
93. Data: 2011-04-12 09:29:55
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Mon, 11 Apr 2011 19:49:57 +0000 (UTC), xbartx napisał(a):
> Dobra ostatni mój post, bo mi szkoda czasu. Ilość central raz ilość
> banków między którymi masz zestawić tunele VPN razy ilość marek sprzętu
> jaki posiadają centrala razy ilość marek sprzętu jaki posiadają banki.
> Samej konfiguracji tego by się raczej nikt nie podjął nawet jeżeli byłoby
> to trywialnie proste, bo co jak powstanie nowy bank albo nowa centrala
> albo ktoś wymieni sprzęt firmy A na sprzęt firmy B? Podejrzewam, że świat
> rozwiązał już ten problem ze 30 lat temu, szkoda tylko że nie ten na
> którym żyjemy. EOT.
Ja się tak zastanawiam czy połowa dyskutantów usilnie stara się nie czytać
ze zrozumieniem tego, co pisze Sebastian?
VPN-y masz w powyższej sytuacji nadal dwa, niezależnie ile klocków
dostawiasz do systemu. Bankomat <-> Centrum bankomatowe <-> Bank. Klocki
zaś muszą wiedzieć jak ze sobą gadać, bo nikt ich do systemu nie wpuści.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
94. Data: 2011-04-12 10:38:18
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości
news:ovqj4ovg78o9.t3zbosocpg1n$.dlg@40tude.net...
> Takie czujniki przecież są w bankomatach.
Sa zapewne trochę bardziej prymitywne z uwagi na fakt, że bankowi w zasadzie
wszystko jedno co się z pieniędzmi stanie. Zawsze można klientowi odpisać,
że w realizacji transakcji nr xxxx nie zauważono żadnych nieprawidłowości i
już.
-
95. Data: 2011-04-12 12:11:22
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: xbartx <b...@h...net>
Dnia Tue, 12 Apr 2011 11:29:55 +0200, Borys Pogoreło napisał(a):
> VPN-y masz w powyższej sytuacji nadal dwa, niezależnie ile klocków
> dostawiasz do systemu. Bankomat <-> Centrum bankomatowe <-> Bank. Klocki
> zaś muszą wiedzieć jak ze sobą gadać, bo nikt ich do systemu nie wpuści.
Ale przecież każdy bank ma mieć dostęp do każdego bankomatu, to jak to w
końcu ma być? Będzie jeden bankomat, jedno "Centrum bankomatowe" i jeden
bank dla wszystkich klientów na świecie?
Do tego możemy już przeczytać, że nie VPN tylko "Tunele" (cokolwiek to
jest) zaraz się okaże, że wystarczy tylko ping a za dwa posty dalej okaże
się, że wystarczy widoczność optyczna między bankiem a "centrum
bankomatowym" (cokolwiek to jest lub będzie).
Ja się doczepiłem konkretnie do VPN, bo tak się składa, że coś tam trochę
wiem szczególnie w praktyce a nie teorii. I owszem dla przypadku jeden
bankomat, jedno centrum i jeden bank, nie będzie większego problemu nawet
z VPNem ale świat wygląda niestety trochę inaczej.
--
xbartx
-
96. Data: 2011-04-12 13:37:53
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Tue, 12 Apr 2011 12:11:22 +0000 (UTC), xbartx napisał(a):
>> VPN-y masz w powyższej sytuacji nadal dwa, niezależnie ile klocków
>> dostawiasz do systemu. Bankomat <-> Centrum bankomatowe <-> Bank. Klocki
>> zaś muszą wiedzieć jak ze sobą gadać, bo nikt ich do systemu nie wpuści.
>
> Ale przecież każdy bank ma mieć dostęp do każdego bankomatu, to jak to w
> końcu ma być? Będzie jeden bankomat, jedno "Centrum bankomatowe" i jeden
> bank dla wszystkich klientów na świecie?
Z tego co ja rozumiem, to centrum bankomatowe powinno mieć zestawione
tunele ze wszystkimi bankomatami, za które odpowiada. Na czas obsługi
transakcji zestawiałoby połączenie z bankiem, który wystawił używaną kartę.
Ba, nawet połączenie mogłoby być na stałe w przypadku największych - ile
masz tych bankow w Polsce? Chyba coś koło 600, z czego większość egzotyka.
Wszystkie banki miałyby obowiązek implementacji takiego standardu,
podobnie jak teraz implementują Elixir.
Mnie się idea podoba, tylko kto zmusi banki do ruszenia swoich systemów?
:)
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
97. Data: 2011-04-12 13:45:57
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>
Użytkownik "BorysPogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ovxx3en6k478.w8usyeyejjdp$....@4...n
et...
> Mnie się idea podoba, tylko kto zmusi banki do ruszenia swoich systemów?
> :)
A mnie się nie podoba. Bo wyłączenie jednego punktu tej struktury (tego tzw.
"centrum bankomatowego") rozwala całą strukturę. Takie pomysły to czysty
obłęd.
-
98. Data: 2011-04-12 13:54:48
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Tue, 12 Apr 2011 15:45:57 +0200, MarekZ napisał(a):
>> Mnie się idea podoba, tylko kto zmusi banki do ruszenia swoich systemów?
>> :)
>
> A mnie się nie podoba. Bo wyłączenie jednego punktu tej struktury (tego tzw.
> "centrum bankomatowego") rozwala całą strukturę. Takie pomysły to czysty
> obłęd.
Zawsze może być fallback do obecnego rozwiązania przy padzie centrum.
Obecnie wywalenie np. centrum Visy też wyłącza bankomaty. I kojarzę kilka
takich przypadków, sam podczas jednego się odbiłem od ściany.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
99. Data: 2011-04-12 16:15:34
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2011-04-12 14:11, xbartx wrote:
> Dnia Tue, 12 Apr 2011 11:29:55 +0200, Borys Pogoreło napisał(a):
> Ale przecież każdy bank ma mieć dostęp do każdego bankomatu, to jak to w
> końcu ma być?
Tak jak dzisiaj. Tylko w czasie rzeczywistym a nie iteracyjnie.
> Będzie jeden bankomat, jedno "Centrum bankomatowe" i jeden
> bank dla wszystkich klientów na świecie?
Nie.
> Do tego możemy już przeczytać, że nie VPN tylko "Tunele" (cokolwiek to
> jest)
Bo to jest cokolwiek bezpiecznego. VPN został użyty w moim poście tylko
dlatego że większośc ludzi rozumie te pojęcie lepiej niż "szyfrowanie
jak ssl" czy "tunelowanie".
> zaraz się okaże, że wystarczy tylko ping a za dwa posty dalej okaże
> się, że wystarczy widoczność optyczna między bankiem a "centrum
> bankomatowym" (cokolwiek to jest lub będzie).
Bank dzieki technologii kart chipowych może zapewnić sobie własną
transmisje szyfrowaną pomiedzy chipem karty a jakimś serwerem u siebie.
Więc bank ma w nosie jak będzie realizowana transmija nośna między
drutami karty chipowej a ich serwerem. Ważne że między mikrokontrolerem
karty a systemem bankowym jest już szyfrowane tak jak chce bank. To
wymaga łaczoności online. Technologia istnieje od bardzo dawna i nazywa
się internet. Chęci jej użycia jednak nie widać, prawde mówiąc banki
muszą widzieć wyraźny zysk w kantowaniu klientów i obracaniu ich kasą
przez 2 tygodnie rozpatrywania reklamacji. I nie ma argumentów
technicznych przeciwko, mogą być tylko
kosztowo-managmentowo-tumanistyczne. Z resztą tutaj nawet klienci nie sa
w stanie nic zaargumentować skoro żyją w świecie drukarek nie
potrafiących raportować błędów.
> Ja się doczepiłem konkretnie do VPN, bo tak się składa, że coś tam trochę
> wiem szczególnie w praktyce a nie teorii. I owszem dla przypadku jeden
> bankomat, jedno centrum i jeden bank, nie będzie większego problemu nawet
> z VPNem ale świat wygląda niestety trochę inaczej.
Świat jest szeroki i nie widziałeś jeszcze wszystkiego, więc negowanie
pomysłów których nie rozumiesz jest w złym guścuie.
I doskonale sobie zdaje sprawę z utopijności pomysłu w zderzeniu z
betonem bankowym. Ale jesli mogę przynajmniej zasiać ziarnko niepewności
w perfekcyjnym świecie bankowym to czynie to z przyjemnością. Może ktoś
następnym razem topiąć pieniądze w banku zamiast "tak być musi" pomyśli
"mam w dupie bank z technologią z epoki kamienia łupanego".
-
100. Data: 2011-04-12 17:48:55
Temat: Re: w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Od: MK <m...@i...pl>
On 11 Kwi, 19:55, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
> On 2011-04-11 19:43, Sławomir Szyszło wrote:
>
> > Bankomat wydaje banknoty do kieszeni wyjściowej. Nie potrafi stwierdzić czy
> > zostały podjęte czy je poszatkowało czy jeszcze coś.
>
> Nie ma znaczenia kto i co z nimi zrobił. Transakcja kończy się w
> momencie kiedy banknoty znajdują się poza urzadzeniem. Dokładnie tak
> samo jak kiedy znajdą się poza okienkiem kasowym.
>
A co chesz powiedziec tej pani?
http://wyborcza.biz/finanse/1,105722,9420180,Nie_wyb
rala_wyplaconych_pieniedzy__Bank_odrzucil_reklamacje
.html
Od kilku lat pani Krystyna ma konto w ING Banku. Korzystając z
bankomatu należącego do tego banku, przez nieuwagę nie odebrała z
niego 50 zł. Po krótkiej chwili wróciła do bankomatu, ale pieniędzy
już nie było. Od razu udała się do placówki banku, gdzie poinformowano
ją by złożyła reklamację online. "Tak zrobiłam. Po paru dniach
dostałam odpowiedź, że reklamacja została rozpatrzona odmownie,
ponieważ nie było problemu ze strony banku, a w jego bankomatach nie
korzysta się z funkcji cofnięcia gotówki - pisze pani Krystyna. - Nie
jest to wysoka kwota, ale napisałam tę reklamację tylko dlatego, bo
taka sama sytuacja spotkała mnie kilka lat wcześniej, gdy miałam konto
w PKO BP. W takiej samej sytuacji ten bank sam zwrócił mi pieniądze na
konto bez mojej interwencji, choć myślałam, że ta kwota już jest
stracona. Ale jak widać jest bank i bank" - dodaje nasza czytelniczka.
ING Bank tłumaczy, że zwrot niepobranych przez klienta pieniędzy może
nastąpić w sytuacji, gdy zapis dziennika elektrycznego bankomatu
wskazuje na nieprawidłowości przebiegu transakcji (błąd po stronie
banku) i po wcześniejszym złożeniu reklamacji (gdy zapis urządzenia
potwierdzi reklamowane zdarzenie).
- Banknoty, które zacięły się w bankomacie, pozostają we wnętrzu
urządzenia. Bankomaty ING nie cofają banknotów nieodebranych przez
klientów. W przypadku gdy klient nie otrzymał żądanej kwoty pieniędzy,
a został obciążony wypłatą, powinien złożyć reklamację. Jednak nie
można wykluczyć sytuacji, że klient pieniędzy nie odzyska - podkreśla
Ewa Szerszeń z ING Banku. Bank dodaje, że jego bankomaty nie mają
mechanizmu cofania pieniędzy z powrotem do bankomatu. Zostają one
zatem w module wypłacającym.
Jeżeli klient korzysta z bankomatu ING Banku przy użyciu karty wydanej
w innym banku, w sytuacji nieprawidłowej transakcji zobowiązany jest
zgłosić reklamację w banku, którego kartą posługiwał się przy
wykonywaniu transakcji. Wydawca karty zainicjuje postępowanie
reklamacyjne z ING Bankiem.
Zapytaliśmy o podobną sytuację PKO BP. - Bankomaty wystawiają banknoty
do dyspozycji klienta i czekają na ich odebranie przez około 30
sekund. Jeżeli nominały nie zostaną odebrane w tym czasie, to bankomat
wycofuje je do specjalnej kasety zrzutowej i przy transakcji ustawia
znacznik, że klient nie odebrał gotówki oraz obciąża rachunek klienta
- usłyszeliśmy w PKO BP.
W tym przypadku klient powinien złożyć reklamację, aby odzyskać
nieodebraną kwotę. Bankomat odnotowuje fakt wycofania całej lub części
zadysponowanej kwoty. Należy jednak pamiętać, że po odejściu klienta
od bankomatu banknoty pozostają przez jakiś czas i mogą być odebrane
przez przypadkową osobę, zostanie to potraktowane przez bankomat jak
odbiór przez klienta, czyli prawidłowe zakończenie transakcji.
W PKO BP reklamację należy również zgłosić w sytuacji, gdy po oddaniu
nam karty bank nie wypłaci nam pieniędzy mimo obciążenia rachunku.
Oznacza to bowiem, że pieniądze zacięły się w bankomacie już w
końcowej fazie operacji. Jeśli zatną się one w czasie pobierania z
kaset, to transakcja zostaje anulowana i rachunek klienta nie zostaje
obciążony.