eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiPowolne mbanku konanie... › Czy powinnismy zaskarzyc mBank do Komisji Etyki Bankowej? Czy mBank to instytucja zaufania publicznego?
  • Data: 2004-02-14 22:18:13
    Temat: Czy powinnismy zaskarzyc mBank do Komisji Etyki Bankowej? Czy mBank to instytucja zaufania publicznego?
    Od: devnull <d...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

    On 14 Feb 2004 19:40:15 +0100, "Czytek Newsów" <n...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Autor: Glenn <g...@b...pl>
    >Data: 14 lutego 2004 18:30:44
    >
    >No właśnie... ;-))
    >Bo gdzieś tam tu i ówdzie (na pbb i mF) wychodzi
    >i skrywane rozczarowanie tym co zostało z tej "filozofii".

    Po prostu ludzie mieli nadzieje, ze to co zrobil mbank - calkowicie odmienne
    podejscie do klienta (partnerskie, jakie jest de facto wymagane od kazdego
    banku) w porownaniu z innymi bankami, to trwale zjawisko. Klientom bylo dobrze,
    wiec w podziekowaniu chcieli ten bank wspierac, zeby mu sie udalo i zeby tak
    dobrze bylo zawsze.
    Niby takie proste, a niektorzy za skarby tego pojac nie potrafia - dziwne.

    Ponadto bank byl zobowiazany do takiego traktowania klienta jak okreslaja m.in.
    "Zasady dobrej praktyki bankowej":

    Zasady dobrej praktyki bankowej.

    Rozdzial I
    Postanowienia ogolne
    "2. Banki w swojej dzialalnosci kieruja sie przepisami prawa, normami
    przewidzianymi w Zasadach, uchwalami samorzadu bankowego oraz dobrymi
    zwyczajami kupieckimi, uznajac, ze sa instytucjami zaufania publicznego."

    Rozdzial II
    Zasady postepowania bankow w stosunkach z klientami
    "1. W stosunkach z klientami, banki powinny postepowac z uwzglednieniem
    szczegolnego zaufania jakim sa darzone oraz wysokich wymagan co do starannosci
    i rzetelnosci.
    2. Bank powinien traktowac wszystkich swoich klientow z jednakowa starannoscia,
    po partnersku.
    3. Bank nie powinien wykorzystywac swego profesjonalizmu w sposob naruszajacy
    interesy klientow.
    8. Reklama banku powinna zawierac rzetelne informacje co do zakresu i warunkow
    swiadczonych przez ten bank uslug."
    Rozdzial IV
    Zasady postepowania pracownika banku
    "2. Sprawa honoru pracownika banku powinna byc odpowiedzialnosc za wlasne
    slowo, ktorym powinien czuc sie zwiazany tak samo, jak formalnie sporzadzonym
    dokumentem.
    3. Pracownik banku powinien byc uprzejmy i taktowny, udzielac rzetelnych
    informacji, rzeczowo wyjasniac klientom istote swiadczonych przez bank uslug,
    przy negocjacjach warunkow umow udzielac informacji, ktore maja znaczenie dla
    zawieranej umowy."
    Rozdzial VI
    Komisja Etyki Bankowej
    "1. Komisja Etyki Bankowej powolana jest do oceny przestrzegania przez banki i
    ich pracownikow zasad postepowania okreslonych w Zasadach Dobrej Praktyki
    Bankowej.
    5. Postepowanie przed Komisja Etyki Bankowej wszczyna sie na wniosek klienta
    lub pracownika banku albo na wniosek banku."
    http://www.zbp.pl/doc/zdpb.pdf

    "Postanowienia ogólne wskazują także, że banki - będące instytucjami zaufania
    publicznego (pkt 2) - mają się kierować:
    przepisami prawa,
    normami dobrej praktyki bankowej określonymi1 w Zasadach,
    uchwałami samorządu bankowego,
    dobrymi zwyczajami kupieckimi."

    "Od czego zależy dobra praktyka w stosunkach:

    bank --> klient
    zaufanie
    staranność
    rzetelność
    równość
    partnerstwo
    nie naruszanie interesu klientów
    dotrzymywanie umów
    jasność, zrozumiałość, precyzja
    zapewnienie informacji
    rzetelność reklam
    ochrona tajemnicy
    rzetelność i szybkość rozpatrywania skarg

    pracownik banku --> klient
    korzystanie z wiedzy
    honor
    odpowiedzialność za słowo
    uprzejmość
    taktowność
    rzetelność informacji
    udzielanie wyczerpujących informacji
    chronienie tajemnicy o klientach (również po ustaniu zatrudnienia)"
    http://www.prawo.lex.pl/czasopisma/pb/przyczynek.htm

    "Cztery podstawowe cechy odróżniające banki od pozostałych podmiotów
    gospodarczych to:

    - bank jest instytucją zaufania publicznego, swoją działalność opiera przede
    wszystkim na zaufaniu swoich klientów, których depozyty tworzą jego aktywa,

    - bank jest wyspecjalizowaną instytucją gospodarczą, której działalność
    regulowana jest odrębnymi aktami prawnymi, a podstawowym obszarem jego
    działalności jest gromadzenie funduszy (od ludności bądź innych podmiotów
    gospodarczych) oraz wykorzystanie ich dla konstruktywnych celów,

    - od banku oczekuje się w pierwszej kolejności minimalizacji ryzyka,
    a dopiero w następnej kolejności maksymalizacji zysku,

    - od banku wymaga się także stabilności i ciągłości funkcjonowania tzn.
    niezależnie od stanu całej gospodarki i jej koniunktury bank musi realizować
    swoje podstawowe funkcje, tj. przyjmować depozyty, udzielać kredyty oraz płacić
    swoim depozytariuszom określone odsetki itd. "
    http://artykuly.prnews.pl/index.php/display,863

    "Polityka informacyjna instytucji zaufania publicznego, jaką jest np. bank,
    wymaga szczególnej jawności."
    http://www.google.pl/search?q=cache:QawLkwoCDIcJ:www
    .rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040120/ekonomia/ek
    onomia_a_14.html+Dane+b%C4%99d%C4%85+p%C3%B3%C5%BAni
    ej&hl=pl&ie=UTF-8

    "Banki powszechnie zaliczane są do instytucji zaufania publicznego. Stawiane są
    im najwyższe wymagania co do kwalifikacji i staranności przy wykonywaniu
    powierzonych zadań. Stosuje się wobec nich surowe zasady odpowiedzialności,
    wprowadza bardzo rozbudowane regulacje ostrożnościowe, których zasadniczym
    celem jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów oraz budowanie i utrwalanie
    społecznego zaufania do instytucji finansowych. Stworzono nawet "Zasady dobrej
    praktyki bankowej". Masowe gromadzenie w bankach pieniędzy, zarówno przez
    ludność, jak i przez organizacje i przedsiębiorstwa, zdają się potwierdzać
    istnienie publicznego zaufania do banków, jednak sondaże wskazują, że tylko co
    czwarty Polak darzy zaufaniem bankowców i finansistów. Jakie przesłanki
    powodują więc, że można mówić o banku jako instytucji zaufania publicznego i
    czy podstawy normatywne dla zakwalifikowania banków do tej kategorii są
    oczywiste i dostatecznie wyraźne? Między innymi na te pytania odpowiada w swoim
    artykule Andrzej Janiak."
    "Autor artykułu przedstawia typowe cechy podmiotów zaufania publicznego i
    stwierdza, że wiele z tych cech występuje w statusie prawnym banków."
    http://www.kik.com.pl/newskik-archiwum/2003.3.html
    http://www.kik.com.pl/kik-bin/kikdisplay

    "Proces formułowania strategii banku komercyjnego ? wizja strategiczna, misja
    banku, cele banku.
    Wizja - pomysł na działalność gospodarczą, wyobrażenia o tym jak bank ma
    działać w przyszłości, do czego właściciele chcą dążyć i do czego powinni dążyć
    ich współpracownicy. Jakie miejsce ma zajmować bank w przyszłości pośród innych
    instytucji finansowych, w gospodarce, na świecie.
    Misja - uzasadnienie racji istnienia i rozwoju banku, określenie głównych
    wartości, do których bank komercyjny dąży, uwzględnienie charakteru instytucji
    zaufania publicznego.
    Cel główny banku komercyjnego i cele szczegółowe ? funkcje i potrzeba
    formułowania.
    Cele a odmienność interesów."
    http://www.wne.uw.edu.pl/smil/proseminaria/strategia
    _krzysztoszek.html

    "Należy pamiętać, że bank jest instytucją zaufania publicznego i klient,
    powierzając bankowi swoje dane osobowe i pieniądze, może zasadnie oczekiwać, iż
    będą one w rękach profesjonalistów, dbających o jego interesy."
    http://www.monitorprawniczy.pl/artykul.php?idart=192

    "Bank swobodnie dysponuje powierzonymi pieniędzmi, w zamian musi dołożyć
    wszelkich starań co do ich zabezpieczenia. Wnosząc o uznanie tego zapisu za
    klauzulę niedozwoloną szczególne znaczenie dla UOKiK miał fakt, że banki są
    instytucjami zaufania publicznego."
    http://www.uokik.gov.pl/dokumenty/dokument603.doc

    "Banki jako instytucje zaufania publicznego są wręcz zobligowane do
    poszukiwania nowych środków finansowych zarówno w Polsce jak poza jej
    granicami."
    http://www.undp.org.pl/bieda/index.php?nr=118&opt=sh
    ow

    "Mec. Arwid Mednis, reprezentujący Bank Handlowy, zwracał uwagę, że kopiowanie
    dowodów, stosowane powszechnie przez wszystkie banki, odbywa się za zgodą
    klienta. GIODO nie wskazał przepisu, który by tego zakazywał. Prawo bankowe
    mówi, że banki mogą zbierać dane dotyczące zdolności kredytowej. Należy też
    wziąć pod uwagę ich szczególną rolę jako instytucji zaufania publicznego w
    obrocie gospodarczym oraz obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa zdeponowanych
    środków, który wymusza szczególną ostrożność."
    http://www.landwellglobal.com/pl/pol/insights/publ/2
    003/i_mednis01.html

    "Informacje są przekazywane przez Instytucje Zaufania Publicznego, jakimi są
    banki, one są tam sprawdzane wielokrotnie i to jest jak gdyby taka legitymacja
    dla klienta."
    http://www.radio.com.pl/jedynka/sygnaly/default.asp?
    ivID=50

    "Interesujący był proces kształtowania pozytywnego, powszechnego wizerunku
    rynkowego Inteligo - jako instytucji zaufania publicznego, jak każdy bank."
    http://artykuly.prnews.pl/index.php/display,2392

    "Banki zmieniły się bardzo przez ostatnich kilkanaście lat. Przybyło ich,
    konkurują ze sobą na otwartym rynku, stale doskonalą swoją ofertę, dostosowując
    ją do potrzeb rynku. Dyrektor Grodzicki zwrócił uwagę, że bankom coraz bardziej
    zależy na trwałości relacji z klientami opartych na zaufaniu i poczuciu
    wspólnego interesu. Świadczy o tym chociażby pojawienie się w bankach nowego
    stanowiska - doradcy finansowego dla klientów.
    Jest jednak oczywisty dylemat. Bank jako instytucja zaufania publicznego musi
    przestrzegać ścisłych reguł zapewniających bezpieczeństwo pieniędzy w nim
    ulokowanych, a także tych wymaganych przez regulatora. Prowadzi więc politykę
    nastawioną na minimum ryzyka."
    http://www.cxo.pl/news/55311.html

    "PROGRAM realizacji przedmiotu B A N K O W O Ś Ć
    5. Banki komercyjne - funkcje i organizacja.
    Bank komercyjny jako instytucja zaufania publicznego."
    http://wzr.pl/program/bankowosc.htm

    "Ze względu na szczególny charakter banków, jako instytucji zaufania
    publicznego, są one narażone na oddziaływanie wielu czynników ryzyka w różnych
    obszarach."
    http://www.computerland.pl/strony/BF_q2/index4.htm

    Bank komercyjny jako specyficzna instytucja zaufania publicznego w gospodarce
    rynkowej. (127 str.)
    http://www.pracemagisterskie.edu.pl/075.htm